Transportgigant efterspørger bæredygtige løsninger
Det tyske transport- og logistikfirma DHL har igangsat to initiativer, der skal udvikle grønne logistikkoncepter og banebrydende robotteknologi.
Transportverdenen har brug for både nyskabende teknologi og miljømæssigt bæredygtige løsninger for at tackle de udfordringer, eksempelvis kombinationen af den stadigt voksende e-handel og de globale klimaforandringer medfører.
Læs også: DHL vil genoplive Silkevejen i tog
Derfor har den tyske transport- og logistikgigant DHL Deutsche Post taget initiativ til to konkurrencer på netop disse felter, hvor alle typer opfindere og visionære udviklere verden over kan deltage. Konkurrencerne henvender sig til universiteter, studerende og virksomheder, der visuelt (dvs. på video) eller skriftligt kan fremvise deres ide.
Den første konkurrence, Fair and Responsible Challenge, indbyder deltagerne til at komme op med konceptdesigns, der kan skabe grundlaget for morgendagens bæredygtige logistikløsninger, som det hedder i opdraget. Her søger man efter originale idéer og praktiske løsninger, der adresserer og løser miljømæssige og sociale problemer.
Det kan eksempelvis være koncepter, der bruger logistik til at fremme den cirkulære økonomi, eller anvender de globale transportnetværk til at sikre ansvarlig handel og produktion. Det kan både dreje sig om et nyt produkt, en serviceløsning eller en pakningskoncept, bare det genererer værdi for samfund, miljø og forretning.
Præmie og proof of concept
Vi er overbevist om, at for at klare sig godt, skal man også gøre noget godt. Udfordringen er at håndtere fairness og ansvar i forretningsøjemed. Vores idé med den her konkurrence er at få virksomheder til at fokusere på at skabe værdi ved at forvandle sociale og miljømæssige udfordringer til bæredygtige, fair og potentielt indbringende forretningsmodeller, siger Chief Commercial Officer i DHL, Bill Meahl.
Den anden konkurrence, der går under navnet Robotics Challenge, har et mere specifikt sigte i retning af en selvkørende leveringsenhed, der kan assistere DHLs folk med udbringning af pakker det sidste stykke frem til kunden. Her efterspørger man derfor fungerende prototyper, der læsset med pakker kan håndtere både urbant terræn og mere landlige omgivelser i gåtempo.
Læs også: Nike løfter sløret for sit bæredygtige DC
Begge konkurrencer har deadline 28. september. Herefter vil DHLs egne eksperter udvælge de tre bedste i hver kategori, som vil få muligheden for at vise sin idé frem til selskabets Innovation Day til november, hvor der vil være en præmiepulje på godt 150.000 kr. på højkant. Endelig vil DHL også arbejde sammen med den endelige vinder med henblik på at føre idéen ud i livet gennem et såkaldt proof of concept.
-AK