Transportbranchen får hjælp til at reducere skader og omkostninger
Aldrig før er der registreret så mange skader på biler, varevogne og lastbiler som i 2024. Alligevel er det kun et fåtal af virksomheder i transportbranchen, der arbejder struktureret med forebyggelse af mindre skader på deres bilflåde, hvilket kan resultere i betydelige økonomiske besparelser. Det viser tal fra Codan
Hele 80 procent af skaderne i transportbranchen er under selvrisikoen. Selvom disse skader kan synes ubetydelige, så kan de ifølge forsikringsselskabet Codan hurtigt akkumulere og udgøre en omkostning på flere hundrede tusinde kroner. Foto: Codan
Gentagne skader som bakke- og manøvreskader på samme sted på vognmandens rute er et hyppigt problem for mange transportvirksomheder. Hele 80 procent af skaderne i transportbranchen er dog under selvrisikoen. Selvom disse skader kan synes ubetydelige, så kan de ifølge forsikringsselskabet Codan hurtigt akkumulere og udgøre en omkostning på flere hundrede tusinde kroner - en væsentlig post på mange transportvirksomhederes bundlinje.
Det problem har Codan sat sig for at løse. Med et struktureret rådgivningsforløb, Skadestop, hjælper selskabet transportvirksomheder med at forebygge skader. Forløbet går ud på, at Codan analyserer transportvirksomhedens skadesforløb. Dernæst bliver der udarbejdet en skræddersyet handlingsplan baseret på erfaring, indsigtsbaseret data og risikovurdering.
Indtil nu har en lang række transportvirksomheder været igennem forløbet, der i gennemsnit har oplevet en reduktion i antallet af skader på op til 30 procent efter ét år og op til 70 procent efter tre år.
”Vi vil gerne hjælpe transportbranchen med at forebygge skader. Det er en helt naturlig del af at være forsikret hos os. Og med vores Skadestop-løsning kan vi samle al data og udarbejde et unikt overblik over risici og omkostninger i virksomhederne og dermed hjælpe dem med at undgå skaderne”, siger Lone Kyhl Hendriksen, koncerndirektør for Erhverv i Alm. Brand Group, som består af Alm. Brand, Codan, Privatsikring og Erhvervssikring, fortsætter:
”Vores skadestop-koncept giver ikke bare markant færre skader og store besparelser for vores kunder. Det betyder også mindre bøvl og bavl, når virksomheden ikke kan have alle biler ude og nogle chauffører ikke kan køre”.
Læs også: 25.000 tons rådne kirsebær destrueres
Lone Kyhl Hendriksen fortæller, at skaderne typisk sker, når chaufførerne kører i tæt trafik og ved af- og pålæsning på steder med begrænset plads. For eksempel sker 7 ud af 10 skader i langsomt tempo, for eksempel, når der bliver bakket eller parkeret.
En af de virksomheder, der har arbejdet målrettet med skadesforebyggelse i samarbejde med Codan, er transport- og logistikvirksomheden Poul Schou fra Odense. Virksomheden beskæftiger mere end 100 medarbejdere og har en bilflåde på omkring 80 køretøjer. Poul Schou startede deres Skadestopforløb i 2021 og har siden halveret antallet af skader og reduceret deres udgifter til skader med cirka en million kroner fra 1,3 millioner kroner i 2022 til 393.000 kroner i 2024.
”Når man har så mange køretøjer som os, kan man ikke undgå skader. Det er alt fra at ramme vejskilte til manøvre- eller bakkeskader. Vi havde dog alt for mange skader, og det kunne ses på bundlinjen. Derfor gik vi i gang med at arbejde mere struktureret med at forebygge skader sammen med vores forsikringsselskab”, siger Mads Møller, kørselschef hos transport- og logistikvirksomheden Poul Schou.
Kilde: CODAN
/ PiB