Transportbranchen efterlyser kvindelige chauffører
Danmark står til at mangle 2500 chauffører om få år, og derfor forsøger transportbranchen nu at hverve flere kvinder. Chaufførelev Cecilie Kongerslev er glad for karrierevalget og kan ikke forstå, hvorfor det kun er få kvinder, der vælger chaufførjobbet.
Cecilie Kongerslevs arbejdsdag starter mellem klokken 4.00 og 5.30. Men der er ikke længere end en halv meter fra, hvor hun sover, til hvor hun arbejder i førerhuset i sin Volvo. Bag rattet i den store lastbil kører hun det meste af dagen mellem Helsingborg i Sverige og biogasanlæg i hele Danmark med jernklorid i tanken.
Læs også: Forsendelse og levering gennemført helt uden menneskelig involvering
Den 24-årige fredericianer er i lære som chauffør i transportvirksomheden Dantra. Uddannelsen tager 3,5 år, og hun elsker livet som chauffør:
”Alt ved jobbet er spændende. Jeg har kontrollen over en stor lastbil, ansvaret for at godset kommer sikkert frem og ikke mindst, at tidsplanen holder. Det sætter selvfølgelig store krav til mine evner til at tilrettelægge arbejdsugen og opretholde et fornuftigt flow. Samtidig er det afslappende, at der ikke er en, der fortæller mig, hvad jeg skal gøre hele tiden”.
Fra mandag til fredag bor hun i sin lastbil og har så fri i weekenderne til at være hjemme.
En ukendt branche med muligheder
Der er dog ganske få unge i al almindelighed og kvinder i særdeleshed, der vælger samme uddannelsesvej som Cecilie Kongerslev. Blot mellem én og to procent af alle danske chauffører er kvinder. Til sammenligning udgør kvinder 15 procent af chaufførerne i Sverige.
”Den helt store udfordring er, at chaufførbranchen desværre er forholdsvist ukendt. I en rangering af 99 erhverv efter prestige ligger vi chauffører nummer 11 fra bunden. Og det er ærgerligt”, siger Bent Levring, transportleder i Dantra, og uddyber:
”Dels for samfundet, da chauffører er uundværlige i et fungerende erhvervsliv, men også for de unge, som per automatik afskriver en ellers spændende uddannelse og en karriere, der byder på udfordringer og hvor to dage aldrig er ens”.
Branchen vurderer selv, at Danmark vil mangle 2500 chauffører om få år, og derfor har Transportens Udviklingsfond og Godstransportens Uddannelses- og Udviklingsfond nu nedsat en task force, der skal komme med konkrete ideer til, hvordan man får flere kvinder til at blive chauffører.
120 nye fædre fulgte med karrierevalget
Cecilie Kongerslev vidste fra begyndelsen, at hun med sit karrierevalg trådte ind i en verden, hvor kvinder er et særsyn. I halvandet år har hun dog kun oplevet positiv respons på den baggrund.
”Jeg havde aldrig gættet, at der fulgte 120 nye fædre med, da jeg skrev under på uddannelseskontrakten. Alle mine kolleger er så søde og er fra dag ét kommet med masser af fif og tricks. Jeg tager det hele med og skriver alle guldkornene ned i en notesbog”, forklarer Cecilie Kongerslev og uddyber:
Læs også: Antallet af udenlandske lastbiler på danske veje sætter rekord
”Jeg vil påstå, at alle kvinder kan fungere som chauffører i en virksomhed som Dantra. Selvom jeg er den eneste kvinde, føler jeg mig fuldstændig som en del af kliken, når vi sidder og snakker over walkien. Der er et supergodt sammenhold chauffører imellem, både internt i Dantra og med andre kolleger, jeg møder ude på jobbet. Hvis vi kunne nedbryde fordommene, er jeg sikker på, at mange flere kvinder vil have det på samme måde som jeg”.
- SDN