Transport på vandvejene vinder frem
Mere og mere gods bliver transporteret af kanaler og langs Nordsø-kysten i Belgien og Holland. Konceptet kaldes Short Sea Shipping, og potentialet er stort, vurderer fag- og branchefolk.
I slutningen af september var SCM.dk til transport- og logistikmesse i Antwerpen i Belgien, og blandt de emner, der blev diskuteret på flere af standene i Antwerp Expos højloftede haller, var konceptet Shortsea Shipping, der i al sin enkelhed handler om godstransport på kanaler og i Nordsøen langs den belgiske og hollandske kyst, der er hjemsted nogle af Europas største havne i form af bl.a. Zeebrugge og Rotterdam.
Læs også: Øget konkurrence på sejlads mellem Sverige og England
Transportformen er forholdsvis billig og også ganske miljørigtig, fordi eksempelvis en 120 meter lang flodpram kan medtage ganske store mængder gods med et relativt lille brændstofforbrug. Omvendt har konceptet også nogle indlysende begrænsninger i form af forholdsvis lave hastigheder og nødvendigheden af tilslutning ved både start- og slutdestinationer.
Alligevel er Shortsea Shipping som metode i klar fremgang i regionen, forklarer Willy de Decker, formand for organisationen Promotie Shortsea Shipping Vlaanderen.
Det er en mere bæredygtig transportform end nutidens lastbiler, og selvom kanalnetværket naturligvis ikke er ligeså fintmasket som vejnettet, så viser best practice at det godt kan betale sig. Fra 1999 til 2014 er godsmængden, der bliver transporteret maritimt steget med 60 procent til 143 mio. ton, og vi er i dialog med masser af lokale SMVer for at fastholde den udvikling, siger Willy de Decker, og fortsætter:
Vi gør meget for at promovere konceptet både lokalt og længere ude i Europa. Eksempelvis arrangerede vi i 2008 et løb mellem et skib og en lastbil fra Rotterdam til Istanbul, og her nået lastbilen godt nok frem to dage før skibet, men den var til gengæld også dyrere og mindre brændstofeffektiv pr. kilo gods. Så på den baggrund kan man sige, at det er et prioriteringsspørgsmål for virksomhederne, når de skal vælge transportform, siger Willy de Decker.
Pålidelig transportform
Han bliver bakket op af en af regionens store aktører på speditionsområdet, Marc Geerts, der er direktør (og tredje generation) i transportfirmaet Corneel Geerts, som bl.a. opererer på ruten Zeebrugge-Esbjerg-Göteborg.
Vi oplever en fin stigning i efterspørgslen på Shortsea Shipping. Det er en pålidelig, økonomisk rentabel og effektiv transportform for en masse af vores kunder, både via kanalerne her i regionen og i Nordsøen. Det gør så også, at konkurrencen er stigende, men det kommer jo kunderne til gode, fordi hele systemet bliver mere fleksibelt, siger Marc Geerts.
Samme tendens mærker man i en af regionens mellemstore havne, i Gent, hvor de relativt korte ture er den dominerende handelsform.
Læs også: Nyt containerregulativ på vej
Vi er små på containere, sammenlignet med fx Rotterdam, men på Shortsea er vi en vigtig aktør. 70 procent af vores aktivitet kommer herfra, bl.a. gennem DFDS og Volvo, som er blandt vores store kunder. Omkring to tredjedele af vores Shortsea-kontakt er med Skandinavien og Baltikum, og både her og i trafikken til England oplever vi god vækst for tiden. Faktisk står vi overfor en større udbygning, hvor vi vil skabe plads til både et virksomhedscluster og mere skibstrafik, primært RoRo, fortæller kommerciel direktør i Port of Ghent, Frédéric de Vreese.
I Danmark er DFDS den største aktør i Shortsea-kategorien med i alt 19 forskellige RoRo-ruter i Nord- og Østersøen, samt fire over den engelske kanal med i alt 50 daglige afgange.