Toplederes fokus på bæredygtighed tager stort hop
Andelen af verdens topledere, der sætter lighedstegn mellem klimaindsatsen og forretningsmæssig vækst er steget eksplosivt det seneste år - fra 21 procent i 2022 til 63 procent i 2023. Men det kniber med investeringerne og scope 3.
Samtidig er andelen af ledere, der ser bæredygtighedsinitiativer som en økonomisk byrde faldet markant fra 53 procent til 22 procent. Men investeringsniveauet følger endnu ikke med den stigende anerkendelse af bæredygtighed som en god businesscase.
Det viser en ny international analyse, A World in Balance 2023, fra Capgemini Research Institute, der omfatter flere end 2000 topledere i virksomheder i 13 lande, herunder virksomheder i Norden.
Den markante udvikling i topledernes overbevisning om, at bæredygtighedsinitiativer er vitale for fremtidens forretning, har dog endnu ikke resulteret i øgede investeringer. Men Capgeminis undersøgelse viser, at der er gjort betydelige fremskridt med at definere konkrete køreplaner for nye bæredygtighedsinitiativer de seneste 12 måneder.
61 procent af erhvervslederne siger nu, at deres virksomhed har defineret en prioriteret liste over bæredygtighedsinitiativer, der skal implementeres over de næste tre år (op fra 49 procent i 2022), og 57 procent af toplederne svarede, at de er i gang med at redesigne deres forretnings- og driftsmodeller til at være mere bæredygtige (op fra 37 procent i 2022).
Forretningsmodeller og bæredygtighed
”Det, vi virkelig har brug for at se i de kommende år, er, at virksomheder investerer i fremtidssikre bæredygtighedsinitiativer og gentænker deres forretningsmodeller i forhold til at skabe mere bæredygtige produkter og tjenester. Dem, der går forrest og investerer i at sætte bæredygtighed i centrum for deres strategi, vil også være i stand til at høste fordelene langt hurtigere,” forklarer adm. direktør hos Capgemini Danmark Claus Rydkjær og uddyber.
”Vores nye rapport er et tydeligt bevis på, at det ikke kun er i Danmark, at klima- og bæredygtighedsagendaen er rykket helt op på bestyrelses- og ledelsesgangen. Det sker nu i alle lande omkring os og på flere kontinenter. Det er naturligvis positivt, at bæredygtighed i stigende grad er på toplederagendaen, og at markant flere nu direkte ser en businesscase i bæredygtighed – men der skal langt mere fokus på handling”.
Rapporten viser nemlig også, at i 2023 er den gennemsnitlige årlige investering i klima- og miljøinitiativer målt på den årlig omsætning i virksomhederne kun steget med 0,01 procentpoint i forhold til sidste år.
Samtidig konkluderer Capgeminis rapport også, at virksomheder fortsat kommer til kort med hensyn til rapportering på klimabelastningen. Især med hensyn til Scope 3-emissioner. For mens andelen af topledere, der mener, at deres organisation har evnen til at måle og indsamle data om Scope 1 og 2 emissioner er uændret sammenlignet med sidste år, så er der sket et fald fra 60 procent til 51procent, når det gælder Scope 3-emissioner.
Generativ AI er et kernefokus
I bestræbelserne på at nå deres bæredygtighedsmål sætter virksomhederne ifølge Claus Rydkjær deres store lid til den teknologiske udvikling - specielt udviklingen indenfor generativ AI.
”Over halvdelen (59 procent) af toplederne tror på, at generativ AI får en nøglerolle i deres bæredygtighedsindsats. Parallelt hermed melder samme andel (57 procent), at deres organisation allerede er begyndt at anvende generative AI-modeller i for eksempel deres klimaarbejde,” forklarer han.
Om undersøgelsen
Capgemini Research Institutes undersøgelse bygger på interview med 2.151 topledere fra 718 virksomheder i 13 lande. Alle virksomheder, der har en årlig omsætning på mindst 1 milliard US dollars. Undersøgelsen omfatter Sverige, Norge, Holland, Spanien, Tyskland, Frankrig, Italien, Storbritannien, USA, Australien, Canada, Indien, Japan.