Titlen som årets grønne indkøber 2013 tilfalder Nykredit
Miljømærkning Danmark har netop kåret Nykredit som årets medlem 2013 i indkøbsnetværket Vi køber miljømærket.
Nykredit er netop blevet kåret som årets medlem 2013 i indkøbsnetværket Vi køber miljømærket, der er initieret og faciliteret af Miljømærkning Danmark.
Titlen som årets grønne indkøber tilfalder Nykredit, fordi virksomheden har gjort en særlig indsats for at udbrede kendskabet til og øge efterspørgslen efter miljømærkede varer og services, blandt andet ved at stille krav om miljømærkning til underleverandører.
Læs også: Grønne indkøb a la Hilton
I indkøbsnetværket er Nykredit repræsenteret ved områdedirektør i HR Service og Koncernindkøb Lars Peter Wilken.
Miljø tænkes naturligt ind i Nykredits Koncernindkøb. Det er noget, vi har arbejdet med i flere år, og derfor er vi selvfølgelig også glade for den anerkendelse, der ligger i at modtage prisen som Årets medlem af netværket, udtaler han.
Ifølge Lars Peter Wilken melder Nykredit klart ud til deres leverandører, at virksomheder, der har et certificeret miljømærke har en klar fordel, hvis det sker, at to leverandører står lige sammenlignet på de merkantile parametre som eksempelvis økonomi og kvalitet.
Læs også: Bæredygtigt indkøb vinder langsomt frem
Samtaler med leverandørerne er en væsentlig del af vores arbejde med miljømærkede indkøb og understøtter vores ambition om, at en stadig større del af vores indkøb bliver miljømærket, forklarer han.
Om netværket Vi køber miljømærket
Netværkets grundidé er at gøre professionelle indkøb til en stærk drivkraft mod et bæredygtigt samfund. Målet er at gøre det nemmere for virksomheder at forbedre deres miljørigtige indkøb; synliggøre medlemmernes miljøindsats og øge efterspørgslen efter Svane- og Blomstmærkede produkter og services.
Direktør for Miljømærkning Danmark, Martin Fabiansen, forklarer også, at det har stor betydning, når en virksomhed som Nykredit stiller krav om miljømærkede produkter i deres indkøbspolitik.
Det skaber et incitament hos underleverandørerne til at producere mere miljøvenlige produkter. Det er selvsagt godt for miljøet. Men det er også godt for Nykredit og andre virksomheder, der trækker på samme hammel. Undersøgelser viser nemlig, at forbrugerne ser mere positivt på virksomheder, der køber miljømærkede varer og services. En grøn indkøbspolitik giver med andre ord point på omdømmekontoen og dermed en konkurrencefordel, fortæller Martin Fabiansen.
- JDN