Tingenes internet er en god investering
En ny undersøgelse af en lang række virksomheders investeringer relateret til Internet of Things viser, at pengene er godt givet ud. I Norden er vi dog ikke helt med fremme.
Det britiske konsulentbureau Tata Consultancy Services (TCS) har publiceret en rapport, der har undersøgt effekterne af en lang række store, internationale virksomhederes investeringer i teknologi og tiltag relateret til fænomenet tingenes internet, Internet og Things (IoT), det skriver mynewsdesk.
Konklusionen i undersøgelsen er ganske klar. Midler brugt på strategier, tiltag og opgraderinger centreret omkring IoT fører til vækst i omsætningen i nærmest alle tilfælde. TCS har spurgt mere end 3000 ledere fra globale eller multinationale virksomheder i sværvægtsklassen (forventede IoT-investeringer på over 500 mio. kr. i snit i 2015), og af dem havde 79 procent IoT-programmer i drift.
Læs også: Verizon lancerer ny portal til Internet of Things
Disse rapporterede om en gennemsnitlig stigning i omsætningen i 2014 på 16 procent i de sektorer, hvor IoT var en faktor. Knap hver tiende oplevede en vækst på mere end 60 procent, og generelt er tendensen, at first movers på området er mere tilbøjelige til at genopfinde deres forretning og skabe stor værdi for både sig selv og sine kunder.
Branchespecifikt er det specielt inden for industriel fremstilling at IoT fører vækst med sig. Således kunne virksomheder i denne kategori berette om 29 procent øget omsætning som følge af IoT-initiativer sidste år, og en vækstrate sammenlignet med i år i samme størrelsesorden frem mod 2018. 40 procent af disse virksomheder bruger IoT til produktovervågning.
Norden halter lidt efter
Det er specielt nordamerikanske og europæiske producenter, der i stigende grad sælger smarte produkter, mens vi i norden er lidt mere tilbageholdende.
I Norden er implementeringen af IoT stadig i sin tidlige fase. Med hensyn til strategi, lærer vi af vores kunder, at de fleste førende virksomheder i regionen er midt i udarbejdelsen af deres IoT-strategier. Men i et hurtigt skiftende miljø spørger nogle, om en teknologistrategi kan blive alt for fasttømret. En konkurrencemæssig fordel kan i dag være tabt i løbet af få måneder", siger Digital Transformation Director hos TCS Nordic, Tommi Mäkinen, i en pressemeddelelse.
Førende nordiske organisationer har udtrykt vilje til at optimere udbuds-porteføljer med hjælp fra IoT. I mange tilfælde vil det også betyde omlægning af forretningsmodeller og værdinetværk. Som et resultat vil små IoT-initiativer omdannes til store forretningsudviklingsprogrammer. De vellykkede vil definere vinderne af IoT-æraen," uddyber han.
Læs også: Tema om it i forsyningskæden
Det er specielt automatisering i blandt andet forsyningskæder, der indtil videre er i fokus for de nordiske virksomheder, ligesom intelligente produkter og forbedret effektivitet er vigtige IoT-områder. Og selvom den teknologiske udvikling gør det svært at følge med, så har de nordiske virksomheder anerkendt, at fravalg af IoT ikke er en realistisk mulighed, fordi det som konkurrenceparameter er blevet afgørende i flere og flere industrier.
Flere læringspunkter
På det internationale plan har virksomhederne i TCS undersøgelse påpeget en række punkter, der skal adresseres for at kunne få det fulde udbytte af mulighederne i IoT. De vigtigste kan inddeles i tre kategorier:
- Strategi; at identificere og forfølge nye forretnings- og/eller indtjeningsmuligheder som IoT gør tilgængelige, og at afgøre hvilke data, der skal indsamles.
- Virksomhedskultur; at få ledere og medarbejdere til at ændre deres tankegang i forhold til kunder, produkter og processer, og at have topchefer, der tror på IoT og er villige til at poste penge i det.
- Teknologi; håndteringen af Big Data, at afgøre hvilke IoT-teknologier, man vil forfølge internt og eksternt, integrationen af IoT-data i virksomhedens systemer og at sikre sig, at IoT-løsningerne er sikre og pålidelige.
Endelig fremhæver rapporten også en række kendetegn ved de virksomheder, der oplever den største vækst i overskud som følge med IoT-investeringer. Det handler blandt andet om vilje til at se de nye muligheder, søge viden om, hvordan ens produkter klarer sig og være klar til hurtigt at agere derefter, og gøre IoT pålidelig, bl.a. via mindre testinvesteringer som forløber for de større satsninger.