Indspark: I praksis er AI langt fra de sci-fi-scenarier, der dominerer mediebilledet
Selvom AI er et varmt emne blandt danske virksomhedsledere, er der stadig tøven, når det kommer til implementering. Ofte mangler der viden og klare strategier, og det dystopiske billede af AI, der som en tyv om natten overtager vores jobs, hæmmer yderligere tilliden til teknologien. Tre erhvervsfolk giver her deres bud på, hvordan organisationen bliver klar til virkelighedens kunstige intelligens.
Af: Ole Rasmussen, Global Vice President, Product Management, Infor; Kasper Ferløv Andersen, Sales Executive, Columbus Danmark og Frederikke Rosendal Egede Saabye, Fagchef for Digitalisering, Dansk Erhverv
Selvom AI er et varmt emne blandt danske virksomhedsledere, er der stadig tøven, når det kommer til implementering. Ofte mangler der viden og klare strategier, og det dystopiske billede af AI, der som en tyv om natten overtager vores jobs, hæmmer yderligere tilliden til teknologien.
Men i praksis er AI langt fra de sci-fi-scenarier, der dominerer mediebilledet. I virksomheder anvendes primært traditionel AI – det vil sige AI og maskinlæring (AI/ML) - som ikke har en menneskelignende intelligens. Denne teknologi opererer under strenge kontroller og har ingen egenskaber til at overgå mennesket. Den har derimod en stærk evne til at forbedre bundlinjen, øge effektiviteten og styrke konkurrenceevnen. Det oplever mange virksomheder i praksis.
Fra lette rutineopgaver til komplekse forudsigelser
AI/ML hjælper virksomheder med at optimere og automatisere rutineopgaver og er ofte integreret med virksomhedens forretningssystemer, såsom ERP og CRM. Teknologien opererer under de samme sikkerhedsstandarder som disse systemer og fungerer i et velstruktureret og kontrolleret miljø.
Derudover spiller AI/ML en vigtig rolle i demand forecasting. Mange virksomheder oplever en fejlmargen på 30-50 procent i forhold til efterspørgsel og ender med enten at over- eller underbestille varer. Begge scenarier dræner økonomien.
AI/ML besvarer også strategiske spørgsmål, som hjælper medarbejdere med at træffe bedre beslutninger. Eksempler på sådanne spørgsmål kan være: Er en bestemt kundegruppe vigtig at beholde? Hvordan påvirker det bundlinjen, hvis vi insourcer eller outsourcer en ekspertise? Hvordan undgår vi spild ved udskæring af kød og fisk? Hvordan kommer vores transportbiler smartest og mest bæredygtigt gennem dagens rute? Hvordan pakker vi smartest 20 komponenter i en kasse? Etc.
Den største risiko for AI ligger dog ofte ikke i selve teknologien, men i manglende uddannelse af medarbejdere.
Ole Rasmussen, Kasper Ferløv Andersen og Frederikke Rosendal Egede Saabye
Ansvarlig omgang med data
AI fungerer ikke uden data. I Danmark og EU er vi førende, når det gælder regulering og ansvarlig omgang med data – også i cloud-løsninger. GDPR er et godt eksempel. Snart træder AI Act i kraft i EU, som skærper kravene til den måde, vi håndterer data, governance, risikostyring, cybersikkerhed, kontrol og meget andet, når vi anvender AI.
Den største risiko for AI ligger dog ofte ikke i selve teknologien, men i manglende uddannelse af medarbejdere. Hvis en medarbejder uforvarende uploader følsomme data til offentlige platforme som ChatGPT, kan det medføre alvorlige problemer. Derfor bør virksomheder sikre, at medarbejderne får den nødvendige træning i korrekt brug af både data og AI.
Tjek Dansk Erhvervs AI-portal
Vi, der arbejder med AI i det daglige, ser teknologien som en mulighed for at skabe nye, meningsfulde arbejdspladser frem for at erstatte eksisterende arbejdspladser. Ved at udveksle erfaringer og opbygge netværk kan vi hjælpe danske virksomheder med at finde ud af, hvad der virker – og hvad der ikke gør – i praksis. Det kræver en menneskelig og kulturel forståelse at arbejde med AI, og teknologien skal ses som en del af en virksomhedstransformation snarere end som et isoleret IT-projekt.
For at udnytte AI’s fulde potentiale skal vi fremme en konstruktiv AI-dagsorden. Dansk Erhverv har etableret AI Koalitionen som et initiativ, der skaber en platform, hvor danske virksomheder kan udveksle viden og få støtte til at implementere AI på en ansvarlig og effektiv måde. Læs mere på Dansk Erhvervs AI-portal.
Gør organisationen klar til AI
For at få succes med AI må man nødvendigvis starte med en AI-strategi, der definerer mål og business case. Den kræver desuden, at man kigger på hele it-landskabet. For systemer skal tale sammen for at sikre den bedst mulige kvalitet af data, og resultatet med AI bliver ikke bedre end den datakvalitet, man stiller til rådighed. Det bliver milliondyrt på den lange bane, hvis fundamentet ikke er på plads fra start.
Organisationen skal også være klar – kulturelt, menneskeligt og ressourcemæssigt. Man skal opbygge processer og strukturer op, så indsatsen ikke sker i øst og vest. Man skal sikre en vis modenhed i organisationen, så alle er klædt på til opgaven og rejsen derhen. Der findes ikke en gylden AI-buzzer, man kan trykke på, og så er man i gang. AI er heller ikke en spareøvelse, som kan reducere antallet af medarbejdere.
AI er en investering i fremtidens arbejdspladser og i at ruste virksomhederne til at træffe bedre beslutninger i realtid. Med en klar strategi og en engageret ledelse kan danske virksomheder sikre, at AI bliver en transformerende og positiv kraft.