Taskforce skal få flere kvinder på lastbilernes førersæder
En ny taskforce, som 3F, ATL (Dansk Industri) og DTL-A (Dansk Erhverv) står bag, vil i løbet af det kommende år udvikle en række initiativer, der kan gøre godstransportbranchen mere attraktiv for kvinder.
Godstransport er en af de danske brancher, hvor der er absolut færrest kvindelige medarbejdere. Faktisk er det kun to procent af de danske lastbiler, der føres af en kvinde.
Læs også: Flere kvinder tager lastbilkørekort
Tidligere har man kunne skyde skylden på, at der har været tale om hårdt fysisk arbejde. Det er imidlertid ikke længere tilfældet i godstransportbranchen, hvor den teknologiske udvikling har fjernet mange af barriererne for kvinder i faget.
Derfor har 3F, ATL og DTL-A i regi af fondene Transportens Udviklingsfond og Godstransportens Udviklings- og Uddannelsesfond taget initiativ til at etablere en taskforce, som skal kortlægge barrierer og finde løsninger på, hvordan branchen gøres mere attraktiv for kvinder.
"Der findes mange myter om, at kvinder ikke kan eller vil køre lastbil. Vi ved, at chaufførjobbet er velegnet til kvinder, og at kvinderne i branchen er glade for deres job. Desværre er der alt for få, der får øjnene op for mulighederne i godstransportbranchen. Derfor gør vi nu noget ekstra for at vende udviklingen”, siger Kim René Busch, der er forhandlingssekretær i 3F og formand for Transportens Udviklingsfond, og fortsætter:
”Vi har før haft stor succes med at samle branchen og udvikle nye løsninger sammen, så jeg har store forventninger til arbejdet i taskforcen”.
Deltagerne i taskforcen vil være både direktører og personalechefer fra danske transportvirksomheder, kvindelige- og mandlige godschauffører, en erhvervsstuderende, en diversitetsekspert og repræsentanter fra 3F, ATL og DTL-A. I alt vil 12-15 nøglepersoner blive en del af taskforcen, som i løbet af det kommende år vil samles fire gange.
Mangel på chauffører i Danmark
Taskforcen er etableret som en del af image- og rekrutteringskampagnen "Job i Transport", som 3F, ATL og DTL-A har kørt siden 2015. Baggrunden for kampagnen er, at godstransportbranchen mangler arbejdskraft og om blot få år får brug for op imod 2.500 nye chauffører.
"Vi ser ind i en fremtid, hvor der er udsigt til stor mangel på chauffører. Derfor er det et alvorligt problem, at halvdelen af Danmarks befolkning kun meget sjældent overvejer et job som lastbilchauffør”, fortæller Lars William Wesch, der er direktør i ATL under Dansk Industri, og fortsætter:
”Vi skal appellere til kvinderne, men der er også behov for, at vi som branche kigger indad og overvejer, om vi selv kan gøre mere for, at flere kvinder finder vores arbejdspladser og jobmuligheder attraktive. Det er bl.a. noget af det, som taskforcen skal dykke ned i”.
Idéen til at etablere en taskforce opstod på baggrund af gode erfaringer med Transportens Rekrutteringsalliance, som ligeledes samlede branchen om en konkret udfordring.
Læs også: Godstransportbranchen lancerer ny hjemmeside til rekruttering
Første møde i taskforcen finder sted i september 2019.
- JMA