Sydkoreas regering vil redde konkursramte Hanjin Shipping
Den sydkoreanske regering er blandt dem, der gør et ihærdigt forsøg på et redde Hanjin Shipping, som står over for en konkursbegæring.
Det store, sydkoreanske rederi Hanjin Shipping balancerer i øjeblikket på randen af en konkurs, da selskabets kreditorer har stoppet den ydereligere finansielle dækning.
Det forsøger den sydkoreanske regering nu at gøre noget ved. Regeringen tilbyder således rederiet at optage en række lån, hvilket har til formål at holde virksomheden oven vande, skriver BBC på sin hjemmeside.
Læs også: Hanjin Shipping på vej mod konkurs
Ifølge flere embedsmænd vil Sydkoreas hovedsted Seoul kunne tilbyde Hanjin Shipping minimum 100 milliarder won (svarende til cirka 605 millioner kroner) i langsigtet finansiering på lave renter og da den nyhed kom frem, steg rederiets aktier med mere end 20 procent.
Fanget på havet
En del af rederiets skibe er lige nu fanget på havet - flere af dem med danske varer om bord - som følge af den mulige konkurs. Skibene er ikke i stand til at lægge til kaj, da der er frygt for, at skibene bliver beslaglagt af kreditorer. Desuden forlyder det, at fartøjerne kun har brændstof og mad til besætningen til et par uger.
For at få skibene væk fra det åbne hav har rederiets moderselskab Hanjin Group, som også omfatter Korean Air, meldt ud, at selskabet ønsker at tilføre 60 milliarder won (cirka 363 millioner kroner) til rederiet.
Læs også: Hanjin-konkurs kan komme Mærsk til gode
Formanden for Hanjin Group, Cho Yang-ho, vil desuden bidrage med endnu 40 milliarder won (cirka 242 millioner kroner) fra private fonde, lyder det i en udmelding fra selskabet.
Ifølge BBC ser det dog ikke ud til, at den pressede økonomi i hele shippingbrachen snart vil vende ingen forventer en stor stigning i efterspørgsel på containershipping, og det er således op til den sydkoreanske regering, om denne videre ønsker at redde et rederi, der står på kanten til konkurs.
Konkursbeskyttelse
I den nærmeste fremtid er det planen, at rederiet vil søge konkursbeskyttelse i mere end 40 lande. Således beskyttes skibene fra at blive beslaglagt, og rederiet kan endvidere reorganisere sin gæld.
Hanjin Shipping er verdens syvende største containerrederi, men har været presset rent økonomisk de fire sidste år.
En konkurs for rederiet vil dog medføre noget positivt for resten af branchen, nemlig en meget tiltrængt konsolidering på markedet, hvor en lang række selskaber har kørt med underskud gennem adskillige år.
- KLZ