Supply chain baseret på menneskerettigheder bliver fælles standard for rederier

J. Lauritzen og D.S. Norden gik i 2011 sammen om at udvikle et responsible supply chain-program baseret på FN’s retningslinjer for Menneskerettigheder og Erhverv. Det har givet en ny og tillidsbaseret relation til leverandører. Projektet bor nu hos the International Marine Purchasing Association (IMPA), hvor indkøbere og leverandører fra hele rederibranchen deler indsigt og erfaringer.

Rederiet J. Lauritzen vil gerne udvikle en ansvarlig forsyningskæde baseret på FN's menneskerettigheder. Foto: J. Lauritzen.

21.03.2016

SCM.dk

”Vi indså ret hurtigt, at vi bare ikke var store nok til at kunne løfte den opgave alene,” siger Julie Løkkegaard, CSR-ansvarlig i J. Lauritzen.

Hun er i gang med at fortælle om, hvordan en god idé hos to danske shippingrederier blev til et internationalt projekt for hele rederibranchen, kendt under navnet IMPA ACT.

Forud for overdragelsen i 2013 lå mange måneders arbejde med at prøve at få hold på, hvordan man bygger et supply chain management program op med udgangspunkt i de 48 menneskerettigheder. Som underskrivere af UN Global Compact, mente man i J. Lauritzen, at det var den eneste vej, man kunne gå. Om end den skulle vise sig krævende.

Udfordringen
Ifølge Julie Løkkegaard er den første hurdle, at terminologien omkring menneskerettigheder kan være meget svær at forstå i en forretningskontekst.

”Det kommer let til at lyde enten vældig højtflyvende eller lidt farligt og bliver derfor dømt ude som irrelevant. Så en af vores vigtigste opgaver er gennem dialog med leverandørerne, at få oversat menneskerettighederne til et sprog som man kan forstå i en forretningssammenhæng, og få indrettet nogle processer i virksomheden, som gør det muligt at arbejde konkret med de 48 rettigheder. Det, vi oplever, er jo, at vores leverandører allerede gør rigtig meget, fordi det nogle gange handler om noget så simpelt som at sørge for, at dine medarbejdere har ret til barsel,” forklarer hun.

Løsningen
Den eneste måde, det er muligt, er ved at være i meget nær dialog med sine leverandører. Det kræver, at man overkommer fristelsen til at gøre responsible supply chain management til en skrivebordsøvelse.

”Vi skal sammen udvikle best practice på det her felt. Vi skal være i tæt kontakt og investere meget tid i sammen at forstå de enkelte leverandørers situation og betydning i relation til menneskerettigheder. Som det næste skal vi sammen sørge for, at leverandøren får opbygget processer, som stemmer overens med forventningerne i vores Supplier Code of Conduct,” siger Julie Løkkegaard.

J. Lauritzens Supplier Code of Conduct, som er baseret på FN’s retningslinjer for Menneskerettigheder og Erhverv, beder om, at leverandørerne har en politik, der dækker alle menneskerettigheder, foretager due diligence, rapporterer på resultater, og sørger for at der er en klagemulighed til stede for medarbejdere og andre interessenter.

”Det tager tid. Vi er først ved rigtig at være i mål med de første leverandører nu,” forklarer Julie Løkkegaard.

Fordelene
Selvom det er krævende, er det en god investering, mener Julie Løkkegaard på J. Lauritzens vegne.

”Vi har fået meget stærkere bånd til leverandørerne og langt mere tillid i relationen og det er godt for forretningen. Hele arbejdet foregår jo i tæt samarbejde med vores indkøbere”, siger hun og tilføjer: ”Vi har jo også selv været begyndere, så vores leverandører har været nogle af vores bedste sparringspartnere i forhold til at få designet nogle interne processer, som fungerer hos os.” 

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

23.04.2024SCM.dk

Stor hæder til dansk logistikvirksomhed

22.04.2024SCM.dk

Medarbejderne får klima-ild i øjnene

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

Kunstig intelligens kan bane vej for mere resiliente og regenerative værdikæder

17.04.2024SCM.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

17.04.2024SCM.dk

Reservedelsleverandør styrker logistik og salg

16.04.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

15.04.2024SCM.dk

Net zero mål for CO2 er problematiske for mange virksomheder

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Electrical Site Supervisor

Er du parat til at gøre verden til din arbejdsplads? Med 150+ rejsedage om året bliver du en af vores vigtigste repræsentanter på kundernes sites, hvor vi leverer og installerer komplekse og højteknologiske logistikløsninger. Vil du bidrage med din faglighed og dine evner for teknisk ledelse? Så er det netop dig, vi søger til en stilling som Electrical Site Supervisor!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Site Manager

Er du vores nye jonglør? Når vi installerer vores komplekse og højteknologiske logistikløsninger på kundernes sites overalt i verden, har vi brug for en Site Manager, der er i stand til at jonglere med adskillige opgaver og bevare overblikket. Samtidig skal det sikres, at vores stærke relationer både internt og til vores kunder bevares og udvikles. Er det dig? Så tilbyder vi en stilling som Site Manager!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle