Styr på stamdata skaber transparens, optimering og samarbejde i DSV
DSV har siden 2008 fokuseret på master data management. I første omgang var motivet lynhurtig integration af opkøbte virksomheder. Men det har grebet om sig til også at drive transparens, procesoptimering, standardisering af arbejdsgange, risikostyring og bedre samarbejde med leverandører og kunder.
Transportvirksomheden DSV har siden 2008 arbejdet målrettet på at få styr på stamdata i koncernen.
”I første omgang ønskede vi at få styr på finansielle og adressemæssige stamdata om kunder og leverandører, så vi lynhurtigt kunne integrere opkøbte virksomheder. Hastighed i integrationen er ultravigtig for ikke at tabe moment i den opkøbte virksomhed”, fortæller Mogens Larsen, group finance flow manager i DSV.
DSV etablerede i 2008 et master data management-team (MDM), der satte fart i arbejdet med at etablere en global database med stamdata om kunder og leverandører. Transportkoncernen er i dag nået igennem 25 af koncernens 60+ lande, men da det involverer de største lande, svarer det til 85-90 procent af den samlede database.
Stamdata og processer
”Vi har vendt mange sten på vejen. Vi har erfaret, at stamdata er vedhæftet masser af processer, og at vores mere end 200 it-systemer og 60 lande skaber et utal af varianter af arbejdsgange”, fortæller Mogens Larsen.
DSV fandt for eksempel ud af, at koncernen opererede med flere hundrede forskellige sæt betalingsbetingelser:
”Harmonerer det med vores ønske om at effektivisere back-office funktioner? Nej, og derfor har stamdata-projektet også medført procesoptimering og standardisering af arbejdsgange”.
Stamdata driver centralisering
DSV er historisk set en meget decentral virksomhed.
”Men stamdata-arbejdet er med til at centralisere DSV-koncernen, så vi i højere grad bliver en globalt styret virksomhed med globale standarder. Stamdata skaber også bedre transparens, og det er noget, mange dele af organisationen kan se det attraktive i. Vi oplever derfor en stigende intern efterspørgsel efter at udvide stamdata-fokus til også at omfatte operationelle adresser, produktdata med mere”, fortæller Mogens Larsen.
Resultater af DSV’s fokus på stamdata:
- Meget lettere at rulle nye it-systemer ud.
- 200+ it-systemer i 2008 er reduceret markant, og målet er en halvering.
- Færre fejl og mindre tidsspilde i kontakten med kunder og leverandører.
- Lettere at centralisere funktioner i shared service centers.
- Standardisering af mange processer.
- Stærkere risikostyring.
- Klar til next generation transport management system med konsoliderede transporter.
- Klar til at udvide master data management til operationelle data, produkter, personale, salg etc.
- Klar til at servicere stigende antal globale kunder.
- Stamdata bidrager til, at DSV har løftet omsætning med færre medarbejdere.