Staten opruster på SCM-kompetence

Corona og det efterfølgende forsyningskaos samt stigende geopolitiske uro har sat forsyningssikkerhed og SCM på dagsordenen i staten. Den stadig unge Styrelse for Forsyningssikkerhed vil sammen med de andre myndigheder i de næste år eksekvere en ambitiøs strategi for at sikre ’kritiske samfundsfunktioner’.

”Rådgiverholdet indeholder det bedste fra begge verdener. Det er nødvendigt, fordi den offentlige sektor har behov for mere supply chain faglig viden”, fortæller Christian Friis. Foto: Arkivfoto fra 123rf.com.

23.01.2024

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Per Hansen fra DSV (der dengang hed ’DSV Panalpina’, red.) blev sidst i marts måned 2020 ringet op af Rigspolitiet, der gerne ville have et møde på DSV’s hovedkvarter. Per Hansen kunne fortælle, at hovedkvarteret var lukket ned på grund af pandemien, så det kunne desværre ikke lade sig gøre. Svaret var, at Rigspolitiet ville møde op to timer senere, og det gik så op for Per Hansen, at der var tale om en alvorlig situation.

Han mødtes med Rigspolitiet sammen med en af sine kollegaer, der har omfattende erfaring med kriselogistik og nødhjælpssituationer. Mødet handlede om, at det danske sundhedssystem var truet af mangel på værnemidler. DSV tilbød hurtigt at hjælpe med at sikre forsyningen af værnemidler som handsker, masker og visirer, der er så kritiske for den danske sundhedssektor i en pandemisituation.

Om SFOS’ opgave

SFOS styrker Danmarks forsyningssikkerhed. I samarbejde med andre aktører forebygger vi mangel på kritiske ressourcer i samfundet. Under forsyningskriser er vi et udførende led i en effektiv krisestyring. Læs mere på sfos.dk 

”Vi etablerede med det sammen en taskforce-gruppe på 30 medarbejdere, der skulle arbejde fuld tid med opgaven. Gruppen bestod både af medarbejdere fra Danmark og produktspecialister fra vores kontorer i Kina, der har detailviden om produkter, leverandører og ikke mindst processer inden for værnemidler”, fortæller Per Hansen. Han var direktør for salg og forretningsudvikling og har tidligere erfaringer med OPP (Offentligt Privat Samarbejde, red.). 

En styrelse var født
Ud af den taskforce blev Styrelsen for Forsyningssikkerhed (SFOS) født i al hast, i sommeren 2020.

De 45 medarbejdere i den 3,5 år gamle Styrelse for Forsyningssikkerhed sidder i dag i Birkerød, og de omfatter blandt andet et rådgiverhold på ni rådgivere. Holdet består af et mix af specialister i offentlig forvaltning og supply chain management.

Læs også: Offentligt indkøb har lært corona-lektie om at tænke i hele forsyningskæden

”Rådgiverholdet indeholder det bedste fra begge verdener. Det er nødvendigt, fordi den offentlige sektor har behov for mere supply chain faglig viden, og det er samtidig nødvendigt med viden om offentlig forvaltning, når vi arbejder med offentlige myndigheder. Den offentlige verden er nemlig på mange måder meget forskellig fra den private sektor, hvor de fleste erfaringer med SCM (supply chain management) er udviklet”, fortæller Christian Friis, der er kontorchef i den nye styrelse.

Et mere robust samfund
Det er styrelsens opgave at bidrage til et mere robust samfund, der er bedre i stand til at modstå kriser og forsyningsudsving.

”Hvis offentlige børneinstitutioner lukker i en måned på grund af en sundhedskrise eller anden form for krise, så har medarbejdere i private og offentlige virksomheder, der er forældre til børn i institutionerne, en stor udfordring. Det vil påvirke produktivitet og drift. På den måde er der i et velfærdsland som Danmark rigtig mange gensidige afhængigheder mellem sektorer, der hurtigt kan blive truet”, fortæller Christian Friis.

Styrelsens strategi og arbejde har stort fokus på at identificere og kortlægge sårbarheder i offentlige samfundsvigtige funktioner, så de ansvarlige i funktionerne kan arbejde på at mindske sårbarheder og gøre funktionerne mere agile i tilfælde af forsyningssvigt.

”… det er samtidig nødvendigt med viden om offentlig forvaltning, når vi arbejder med offentlige myndigheder”, fortæller Christian Friis. Foto: SFOS

”Det kan for eksempel være relevant at se på, hvor varerne kommer fra og diversificere leverandørbasen, så der bliver lidt mere risikospredning. Bæredygtighed spiller også en voksende rolle og går i mange tilfælde hånd i hånd med sikkerhed. EU’s direktiver om CSRD (corporate sustainability reporting directive) og CSDDD (corporate sustainability due diligence directive) er to eksempler på de mange ESG-rapporteringstiltag, der spirer frem lige nu. De skaber gennemsigtighed i flere led i leverandørkæden, og det bidrager betydeligt til at skabe gennemsigtighed i forsyningskæderne og et bedre grundlag for at forbedre forsyningssikkerheden”, fortæller han.

Best practice på tværs af sektorer
Sektorer som Forsvaret og Politiet har været vant til at tænke i beredskab, men for andre offentlige sektorer er beredskabstankegangen ny. Det er så SFOS’ opgave at bevidstgøre om, hvordan status på robusthed, forsyningssikkerhed og sårbarheder er, og dernæst hjælpe sektoren eller funktionen med at identificere tiltag, der kan gøre sektorernes forsyningskæder mere robuste.

Læs også: Månedens udfordring: Forsyningssikkerheden halter fortsat

SFOS har udformet en Strategi for Forsyningssikkerhed, som kan findes på https://sfos.dk/strategi-for-forsyningssikkerhed-2/. Strategien identificerer blandt andet fire centrale tiltag:

  1. Samling af viden og analyser af strategiske afhængigheder og forsyningssikkerhed.
  2. Skabe mere robuste forsyningskæder til offentlige samfundsvigtige funktioner.
  3. Effektiv krisestyring.
  4. Tæt samarbejde med erhvervslivet.

SFOS tilbyder konkrete rådgivningsforløb, der er skræddersyet til en given myndighed. Forløbene er delt op i to områder: Sårbarhedsanalyser af organisation og processer samt sårbarhedsanalyser af kritiske ressourcer. Styrelsen har også udarbejdet et større katalog af ’sårbarhedsreducerende tiltag’. Det kan for eksempel være inden for viden og advarselssystemer, organisering og ansvar, kortlægning og optimering af forsyningskæden, leverandørstrategi og meget mere.

Samfundsvigtige funktioner

  1. Energi.
  2. Informations- og kommunikationsteknologi.
  3. Transport.
  4. Beredskab, politi og civilbeskyttelse.
  5. Sundhed.
  6. Sociale forhold.
  7. Drikkevand og fødevarer.
  8. Spildevand og renovation.
  9. Finans og økonomi.
  10. Uddannelse og forskning.
  11. Meteorologi.
  12. Forsvar samt efterretnings- og sikkerhedstjeneste.
  13. Udenrigstjeneste.
  14. Myndighedsudøvelse generelt.
  15. Tværgående krisestyring.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

15.07.2024SCM.dk

Maersk containerskib angrebet i Det Arabiske Hav

15.07.2024SCM.dk

Grønne lastbilchauffører får flere lademuligheder

18.06.2024SCM.dk

Det offentlige indkøb bør tage den grønne førertrøje på

17.06.2024SCM.dk

Indkøberne har kåret Danmarks bedste B2B webshop

11.06.2024SCM.dk

Landbrugets omstilling kræver nye værdikæder

03.06.2024SCM.dk

Klimarådet: Miljømærkede offentlige indkøb mangler politisk fokus

28.04.2024SCM.dk

Større sikkerhed for ansvarligt tømmer på vej

24.04.2024SCM.dk

Farvestoffer og additiver spiller hovedroller i dansk tekstilprojekt

Jobmarked

Se alle

Tasklet Factory

Softwareudvikler til Tasklet

Vi søger lige nu en dygtig kollega til vores #TeamCode til at bidrage med at udvikle vores mobilapp, der effektiviserer lagre verden over.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2024

Apport Systems A/S

Sales And Administration Coordinator

Her hos Apport Systems A/S er vi på udkig efter en ny medarbejder, der skal være med til at få dagligdagen på vores kontor i Risskov til at glide let. Er du en haj til administrative opgaver inden for bogholderi, salg og kontor? Perfekt, så læs med her.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Technical Documentation Engineer / Technical Writer

Kan du formulere og forenkle tekniske instruktioner og skabe gode brugeroplevelser i interaktionen mellem menneske og maskine? Og motiveres du af en varieret hverdag som en del af et stærkt team og muligheden for at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger? Så er det dig vi leder efter!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Service Specialist

Har du en dybdegående teknisk viden og en passion for fejlfinding, og drømmer du om at udforske verden? Vi leder efter en dygtig Service Specialist med en solid baggrund og kendskab til både mekanik, elektronik, samt PLC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Sådan får I (bedre) styr på jeres varer i transit

Landed Cost modulet i Dynamics 365 giver jer en stribe fordele

Dato

27.08.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup