Større, bedre, hurtigere og mere automatisk
Udviklingen inden for lager- og logistikejendomme går stærkt og giver nok at lave for en af landets største arkitektvirksomheder på området, AK83. Partner Jørgen Mogensen fortæller om udfordringen med at få alle elementer med i arbejdet.
Hurtigere, højere, stærkere. Det klassiske motto fra de olympiske lege kan uden de store problemer bruges til at sammenfatte udviklingen på markedet for lager- og logistikbygninger i Danmark de seneste år. Faciliteterne bliver større på stort set alle leder og kanter, de skal kunne mere i et højere tempo uden at miste fleksibiliteten, og de skal tjene sig selv hjem trods de store investeringer.
Læs også: Omskiftelig fremtid i vente for danske logistikejendomme
En af de virksomheder, som er tæt flettet ind i denne udvikling, er tegnestuen AK83 Arkitekter, der er specialiseret i blandt andet lagerbygninger, logistikhubs og andre typer distributionsanlæg. Blandt virksomhedens mere kendte projekter i den kategori er blandt andet storlagre for Jysk i både Danmark og Polen, Coops højt automatiserede DC ved Oslo og projekter for DSV i ind- og udland.
Jørgen Mogensen er bygningskonstruktør og partner i AK83, og peger på centralisering og teknologi som to nøglebegreber, der dominerer sektorens evolution.
Tendensen er ret klar. Byggerierne bliver større og større, flere lagre bliver slået sammen, og der bliver bygget mere nyt. Derudover bliver ældre såvel som nye bygninger udstyret med mere og mere moderne teknologi, ikke mindst i form af udstyr til automatisering af flere og flere processer. Og det er ikke kun hos de store aktører, også mindre lagre på ned til omkring 5.000 m2 får eksempelvis automatiske plukkesystemer, siger han.
Tilgængelig teknologi
Det skyldes ikke mindst en udvikling i forhold til de teknologiske hjælpemidler, som er velkendt i adskillige brancher: såvel hard- som software bliver gradvist billigere og mere skalérbart og dermed også mere tilgængeligt for SMVer i transportindustrien. Specielt sorteringssystemer er ifølge Jørgen Mogensen blevet mere rentable og derfor også noget, flere kunder efterspørger.
Der er dog også pile, der peger i den modsatte retning. Et af de vigtige aspekter af den teknologiske udvikling, fleksibiliteten, kan således være med til at få nogle virksomheder til at holde lidt igen med opgraderingerne, fortæller han.
Se på DSV, der er en kæmpe aktør med 18 lagerbygninger rundt om i Europa. De holder fast i et forholdsvis manuelt lagersystem, fordi de er bange for at blive bundede. De tænker i min optik for traditionelt, når det kommer til sikkerhed. Men en europalle er jo ligeglad med, om der er flere kunder i samme hal, så der er noget potentiale der. Og jeg er sikker på, at de også snart vil kunne se økonomien i det, siger Jørgen Mogensen.
Store muligheder for de store
Det er da netop også de store selskaber, der har de største muligheder for at udnytte de perspektiver, som fx den nye teknologi byder på. De helt store satsninger kræver nemlig en hvis volumen på varefronten for at give økonomiske mening.
Læs også: Kuben: Erhvervsbyggeriet er forandret
Der er stordriftsfordele at hente, når man har musklerne til at bygge stort. Her taler vi lagre på op mod 50.000 m2 i 30 meters højde, som også er blevet billigere at opføre, eksempelvis på grund af brugen af stål i stedet for beton. Hvis man så vil tage det næste skridt til et stort set fuldautomatisk setup, sådan som Coop har ved Oslo, så skal man som bruger ikke have mere end et eller to lagre, der nærmest skal køre i døgndrift, før det kan betale sig. Men det kan det også for stadig flere, slutter Jørgen Mogensen.