Der står nemlig ’Black Friday’ i kalenderen, og med sidste års rekordomsætning på 2,1 mia. danske kroner, er der endnu mere at hente fra købelystne danske forbrugere med julen for døren. Sidste år var Black Friday den største handelsdag nogensinde i dansk historie, og alt tyder på, at fredag den 23. november 2018 atter sætter rekord, og gør november måned til den definitivt største handelsmåned på året.
Fest med fest på
Danske forbrugere mærkede for alvor fænomenet ’Black Friday’ på egen pengepung tilbage i 2013, og dermed kan forbrugsfesten i år fejre fem års fødselsdag i dansk handel. Og hvad der startede som endnu et irriterende og ukendt amerikansk ’begreb’ i lighed med Valentine’s Day og Halloween, er med lynets hast ved at vokse sig ind i såvel forbrugernes bevidsthed og købsadfærd, som virksomhedernes salgsstrategier og markedsføringsplaner. 28 procent af danske forbrugere foretog indkøb i forbindelse med Black Friday og brugte i gennemsnit 2200 kr. per person.
Stregkodesymfoni
For mange af GS1-medlemmerne er Black Friday årets største omsætningsdag, hvorfor vigtigheden af standarder, korrekte stregkoder og en gnidningsfri forsyningskæde er særdeles udslagsgivende faktorer i konkurrencen om kunderne. I 2017 foregik 16,6% af Black Friday-handlen online, størstedelen af danskerne stadig foretrak at handle i de fysiske butikker, til tonerne af bip fra de tusindvis af stregkoder, der blev scannet i en lind strøm ved kasserne.
De omkring 500.000 pakker, som sidste år skulle leveres om tirsdagen efter Black Fridag af PostNord, har også brug for stregkoder, så de så sikkert og effektivt som muligt kan nå den forventningsfulde forbruger.
Det vigtige bip
Black Friday har vokset sig stor på internettet, og her høres som bekendt ingen ”bip”, når varen havner i kurven. Så hvad med stregkoderne? Er de blevet irrelevante?
Bestemt ikke, mener Lars Kyed, administrerende direktør i GS1 Denmark:
”Manglen på ”bip” sætter fokus på en vigtig, men ofte overset pointe om stregkoder: Nemlig, at det faktisk ikke er stregkoden, der er det mest interessante. Det er derimod det nummer, som er kodet ind i stregkoden. Det identificerer varen unikt, og mange varekataloger, prissammenligningssider og markedspladser, som fx Amazon, er dybt afhængige af det nummer, for at kunne præsentere kunderne for de produkter, de søger efter. Så nej, stregkodens dage er ikke talte”.
Må vi inspirere dig til at få mere ud af jeres medlemskab og den måde, I udnytter vores standarder og services? Tilmeld dig vores nyhedsbrev her.