17.02.2022  |  Lager & distribution

Solceller og sikkerhed på nyt logistikcenter

Normals nye kæmpelager ved Hedensted bliver forsynet med solceller på en del af taget. De skal bidrage med strøm til driften, som blandt andet foregår med litium-ion trucks. Lageret går efter en såkaldt DGNB guld-certificering og vægter samtidig sikkerhed højt.

DGNB er den dominerende certificeringsstandard for bæredygtige bygninger, og formålet med certificeringen er at stille standarder for bæredygtighed til rådighed for bygherrer og entreprenører. Det skaber et stærkt grundlag for at opnå enighed og fælles forståelse for, hvad der skal til for, at en bygning er bæredygtig.

Normals nye logistikcenter, der skal stå klar i starten af 2023, går efter en såkaldt DGNB guld certificering. Byggeriet vil blandt andet blive udstyret med solceller på en del af taget, så lagerdriften og de mange batteridrevne gaffeltrucks kan blive delvis selvforsynet med strøm.

Læs også: Normals nye logistikcenter kan rumme firedobling af volumen

”Vi undersøger også at etablere en power bank eller et batterianlæg, der kan lagre strøm fra vores solceller, så vi bedre kan udnytte den strøm, vi selv producerer. Det ser dog umiddelbart ud til at være temmelig kostbart at etablere en power bank, men vi undersøger stadig”, fortæller logistikdirektør Henrik Bøgelund, der i det hele taget lægger vægt på at ikke at låse sig for fast på stramme løsninger, men derimod at holde mulighederne åbne og prioritere fleksibilitet.

Energistyring, elbiler og biodiversitet
Han oplyser, at Normal forventer, at logistikcenteret skal køre 24 timer i døgnet fem dage om ugen, hvor cirka 60 procent af aktiviteten vil foregå i dagtimerne. Det vil derfor være en fordel at lagre solcellestrøm, så aften- og natholdene også kan køre på solcellestrøm.

Logistikcenterets varme- og kølestyring er projekteret, så det bliver så intelligent og bæredygtigt som muligt, og 20 procent af parkeringspladserne vil være forberedt til elbiler med opladningsfaciliteter.

”Vi har ikke mange elbiler i dag, men vi ønsker at fremtidssikre logistikcenteret til en fremtid, hvor vi forventer, der vil være stigende fokus på grønne løsninger”, fortæller Henrik Bøgelund.

De omgivende friarealer vil ikke være præget af de traditionelle græsplænearealer, men vil være plantet til med hjemmehørende planter, der kan bidrage til biodiversiteten og understøtte insekt-, fugle- og paddeliv.

Om DGNB-certificeringen

• DGNB står for Deutsche Gesellschaft für Nachhaltiges Bauen og er en bæredygtighedscertificering af bygninger. Ordningen vægter miljø, økonomi og sociale forhold ligeværdigt.

• For at opnå en DGNB-certificering skal et byggeri eller et byområde evalueres ud fra en række kriterier, og på baggrund af evalueringen kan byggeriet tildeles enten DGNB Platin, DGNB Guld eller DGNB Sølv.

• Derudover kan man arbejde for at opnå tillægsudmærkelser som DGNB Diamant for anerkendelse af arkitektonisk kvalitet og DGNB Hjerte, som belønner bygninger, der gør en ekstra indsats for brugernes velvære.

• Det er Green Building Council Denmark (DK-GBC), der står for DGNB-certificeringen i Danmark. Læs mere på https://dk-gbc.dk/dgnb

Kilde: Domea.dk

Styr på sikkerheden
Forsyningssikkerhed er succeskriterium nummer ét i Normals forsyningskæde, hvor de mange hundrede butikker aldrig må opleve tomme hylder.

”Men det er ikke den eneste form for sikkerhed, vi fokuserer på. Vi fokuserer også på sikkerhed for vores medarbejdere, gæster og chauffører”, fortæller Henrik Bøgelund.

Han oplyser, at det nye logistikcenters varemodtagelse er adskilt fra de øvrige lagerområder af de forberedte AGV-korridorer. Det sker af sikkerhedsmæssige grunde, da der vil være en del gående medarbejdertrafik i varemodtagelsen, hvor der skal ske opmærkning og stamdataregistrering. I resten af lageret vil der være meget truckkørsel.

Holder trafiktyper adskilt
”Vi lægger vægt på at adskille trafiktyper som gående, truckkørsel, lastbiler etcetera, fordi det forebygger ulykker. Det er det samme princip som i den offentlige trafik, hvor biler, cykler og fodgængere også så vidt muligt er adskilte”, fortæller Henrik Bøgelund.

Læs også: Normal satser på manøvredygtighed og lav tech-grad i nyt logistikcenter

Det er lastbilchaufførerne, der selv står for at losse og læsse de ind- og udgående lastbiler, og det sker igen i områder, der er opmærkede med tydelige røde streger, så chaufførernes færden holdes adskilt fra øvrige trafik på logistikcenteret.

Personaleindgangen kommer på samme måde til at ske via en gangbro fra parkeringspladsen hen over pladsen, hvor lastbiler kører til og fra, til logistikcenteret – ligesom kørselsretningen på området vil være ensrettet, og fodgængerarealer for chauffører vil være meget tydeligt opmærket og vil være placeret langs med bygningerne.

Området vil også være udstyret med afvigelsespladser, hvor trailere kan parkeres – og hvis der har været frostvejr, vil der være faciliteter til, at chauffører kan afise trailere, så der ikke falder tunge isstykker ned på biler på vejene, når traileren forlader logistikcenteret.

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere