Solceller og sikkerhed på nyt logistikcenter

Normals nye kæmpelager ved Hedensted bliver forsynet med solceller på en del af taget. De skal bidrage med strøm til driften, som blandt andet foregår med litium-ion trucks. Lageret går efter en såkaldt DGNB guld-certificering og vægter samtidig sikkerhed højt.

Normals nye logistikcenter vil blandt andet blive udstyret med solceller på en del af taget, så lagerdriften og de mange batteridrevne gaffeltrucks kan blive delvis selvforsynet med strøm. Billedet er et arkivfoto og er ikke fra Normals logistikcenter, som jo endnu ikke er bygget. Arkivfoto..

17.02.2022

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

DGNB er den dominerende certificeringsstandard for bæredygtige bygninger, og formålet med certificeringen er at stille standarder for bæredygtighed til rådighed for bygherrer og entreprenører. Det skaber et stærkt grundlag for at opnå enighed og fælles forståelse for, hvad der skal til for, at en bygning er bæredygtig.

Normals nye logistikcenter, der skal stå klar i starten af 2023, går efter en såkaldt DGNB guld certificering. Byggeriet vil blandt andet blive udstyret med solceller på en del af taget, så lagerdriften og de mange batteridrevne gaffeltrucks kan blive delvis selvforsynet med strøm.

Læs også: Normals nye logistikcenter kan rumme firedobling af volumen

”Vi undersøger også at etablere en power bank eller et batterianlæg, der kan lagre strøm fra vores solceller, så vi bedre kan udnytte den strøm, vi selv producerer. Det ser dog umiddelbart ud til at være temmelig kostbart at etablere en power bank, men vi undersøger stadig”, fortæller logistikdirektør Henrik Bøgelund, der i det hele taget lægger vægt på at ikke at låse sig for fast på stramme løsninger, men derimod at holde mulighederne åbne og prioritere fleksibilitet.

Energistyring, elbiler og biodiversitet
Han oplyser, at Normal forventer, at logistikcenteret skal køre 24 timer i døgnet fem dage om ugen, hvor cirka 60 procent af aktiviteten vil foregå i dagtimerne. Det vil derfor være en fordel at lagre solcellestrøm, så aften- og natholdene også kan køre på solcellestrøm.

Logistikcenterets varme- og kølestyring er projekteret, så det bliver så intelligent og bæredygtigt som muligt, og 20 procent af parkeringspladserne vil være forberedt til elbiler med opladningsfaciliteter.

”Vi har ikke mange elbiler i dag, men vi ønsker at fremtidssikre logistikcenteret til en fremtid, hvor vi forventer, der vil være stigende fokus på grønne løsninger”, fortæller Henrik Bøgelund.

De omgivende friarealer vil ikke være præget af de traditionelle græsplænearealer, men vil være plantet til med hjemmehørende planter, der kan bidrage til biodiversiteten og understøtte insekt-, fugle- og paddeliv.

Om DGNB-certificeringen

• DGNB står for Deutsche Gesellschaft für Nachhaltiges Bauen og er en bæredygtighedscertificering af bygninger. Ordningen vægter miljø, økonomi og sociale forhold ligeværdigt.

• For at opnå en DGNB-certificering skal et byggeri eller et byområde evalueres ud fra en række kriterier, og på baggrund af evalueringen kan byggeriet tildeles enten DGNB Platin, DGNB Guld eller DGNB Sølv.

• Derudover kan man arbejde for at opnå tillægsudmærkelser som DGNB Diamant for anerkendelse af arkitektonisk kvalitet og DGNB Hjerte, som belønner bygninger, der gør en ekstra indsats for brugernes velvære.

• Det er Green Building Council Denmark (DK-GBC), der står for DGNB-certificeringen i Danmark. Læs mere på https://dk-gbc.dk/dgnb

Kilde: Domea.dk

Styr på sikkerheden
Forsyningssikkerhed er succeskriterium nummer ét i Normals forsyningskæde, hvor de mange hundrede butikker aldrig må opleve tomme hylder.

”Men det er ikke den eneste form for sikkerhed, vi fokuserer på. Vi fokuserer også på sikkerhed for vores medarbejdere, gæster og chauffører”, fortæller Henrik Bøgelund.

Han oplyser, at det nye logistikcenters varemodtagelse er adskilt fra de øvrige lagerområder af de forberedte AGV-korridorer. Det sker af sikkerhedsmæssige grunde, da der vil være en del gående medarbejdertrafik i varemodtagelsen, hvor der skal ske opmærkning og stamdataregistrering. I resten af lageret vil der være meget truckkørsel.

Holder trafiktyper adskilt
”Vi lægger vægt på at adskille trafiktyper som gående, truckkørsel, lastbiler etcetera, fordi det forebygger ulykker. Det er det samme princip som i den offentlige trafik, hvor biler, cykler og fodgængere også så vidt muligt er adskilte”, fortæller Henrik Bøgelund.

Læs også: Normal satser på manøvredygtighed og lav tech-grad i nyt logistikcenter

Det er lastbilchaufførerne, der selv står for at losse og læsse de ind- og udgående lastbiler, og det sker igen i områder, der er opmærkede med tydelige røde streger, så chaufførernes færden holdes adskilt fra øvrige trafik på logistikcenteret.

Personaleindgangen kommer på samme måde til at ske via en gangbro fra parkeringspladsen hen over pladsen, hvor lastbiler kører til og fra, til logistikcenteret – ligesom kørselsretningen på området vil være ensrettet, og fodgængerarealer for chauffører vil være meget tydeligt opmærket og vil være placeret langs med bygningerne.

Området vil også være udstyret med afvigelsespladser, hvor trailere kan parkeres – og hvis der har været frostvejr, vil der være faciliteter til, at chauffører kan afise trailere, så der ikke falder tunge isstykker ned på biler på vejene, når traileren forlader logistikcenteret.

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Nordiske virksomheder har 23 milliarder euro bundet i overflødige lagre

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

20.11.2024Logicenters

Sponseret

Logicenters expands in Denmark with a new logistics center

Unused potential for Nordic companies – 23 billion euros tied up in unnecessary inventory

20.11.2024Optilon Danmark

Sponseret

18.11.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

15.11.2024WITRON Group

Sponseret

Successful change management in logistics automation

15.11.2024SCM.dk

53,8 millioner iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

14.11.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Coolshop optimerer logistikken med Geek+

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online