Normal satser på manøvredygtighed og lav tech-grad i nyt logistikcenter

Detailkæden Normal oplever unormale vækstrater og har siden starten i 2013 åbnet 345 butikker. Fremtidsambitionerne byder på fortsat kraftig vækst, og det får nu kæden til at bygge nyt centrallager ved Hedensted i Østjylland. Det nye lager bliver tre til fire gange større end det nuværende. Og det bliver usædvanligt lavteknologisk. Læs hvorfor.

”Jeg siger ikke, at vi aldrig vil automatisere; men vi forsøger at holde mulighederne åbne og ikke låse os selv", fortæller Henrik Bøgelund. Foto: Normal..

16.01.2022

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Det går kun én vej for butikskæden Normal, og det er vækst, vækst og vækst. Således også i det seneste regnskab for 2020-21, hvor den danske omsætning ifølge Børsen  stiger til lige knap 3 milliarder kroner. Året før lå den på 2,3 milliarder kroner. Bundlinjen er 40-doblet siden 2016-17, og det er kædens plan at åbne 125 nye butikker i regnskabsåret 2021-22 i Danmark og Nordeuropa.

”Vi skal først og fremmest være det, vi kalder for ’manøvredygtige’ i Normals logistik. Det er det, andre kalder for ’agile’. Vores forretningsmodel er at være tæt på kunderne og sælge det, kunderne efterspørger. Det skifter en hel del, og det betyder, at vi i vores logistik hele tiden skal være i stand til at omstille os til nye vareflows og sortimenter. Vi ved aldrig, hvad vi skal håndtere på lageret i næste kvartal”, fortæller Henrik Bøgelund, der er logistikdirektør.

Skal understøtte entreprenant forretning
Han har tidligere fungeret som logistikdirektør i andre detailkæder, hvor han har været med til at investere tungt i teknologi og automatisering.

”Det er interessant at bygge et lager, hvor vi som udgangspunkt ikke øger vores automatiseringsgrad. Det er usædvanligt fordi, vi i Danmark og Nordeuropa har høje lønninger, og fordi vi i Danmark også oplever generel mangel på hænder. Men vi gør det, fordi vi er en entreprenant virksomhed, der skal være i stand til at rykke hurtigt på nye forretningsmuligheder. Hvis vi investerer i store og kostbare automatiserede løsninger, låser vi os selv, og det ønsker vi ikke”, fortæller han og tilføjer: ”Jeg plejer at sige, at vi skal være i stand til at gøre, hvad som helst når som helst”.

Lidt fakta om Normal og væksten

Normal er ejet af blandt andre Bestseller-milliardær Anders Holch Povlsen, der købte sig ind i 2014, og sælger blandt andet personlig pleje og rengøringsmidler. Kæden har med sine parallelimporterede varer sat gang i en priskrig på personlige pleje med dagligvarekæderne, så både Føtex og Coop har sat deres priser ned. Normal er stiftet af Torben Mouritsen, der i dag er adm. direktør, og Bo Kristensen, der åbnede første butik i Silkeborg i 2013. Normal har 345 butikker fordelt i Danmark, Norge, Sverige, Finland, Frankrig og Holland – de 102 butikker ligger i Danmark. Torben Mouritzen regner med, at kæden vil åbne 125 nye butikker i dette regnskabsår.

Han uddyber, at det både låser økonomi og tænkning. Store økonomiske investeringer skal som regel betale sig selv hjem inden for en overskuelig årrække – og store teknologiske løsninger begrænser også mulighedsfeltet og den måde, logistikledelsen tænker i layout, flows og mulige løsninger.

Tech skal have specifikt formål
”Jeg siger ikke, at vi aldrig vil automatisere; men vi forsøger at holde mulighederne åbne og ikke låse os selv. Det er da muligt, at vi hen ad vejen vil indføre automatiserede delløsninger på elementer af vores logistik. Det er noget, vi løbende vurderer. Men det vil i så fald altid være teknologi, der skal understøtte et specifikt formål”, fortæller Henrik Bøgelund.

For eksempel forbereder Normal det nye lagerlayout til, at virksomheden kan indsætte AGV’er eller førerløse trucks til at transportere ikke-tidskritiske varer fra bufferlager A til bufferlager B. Det vil i så fald ske via dedikerede korridorer, der er op til 500 meter lange, hvor AGV’erne ikke vil blive blandet med de medarbejderbetjente trucks.

Henrik Bøgelund nævner et andet eksempel på en specifik teknologi, der kunne blive relevant. Nemlig droner til lageroptælling. ”Droner kan let flyve rundt og aflæse stregkoder på vores buffer-lokationer og på den måde kvalificere eller verificere den lagerstatus, som vores WMS melder. Det er en omkostningseffektiv løsning, der ikke forstyrrer eller låser os. Og vi kan lade den arbejde lige så hyppigt, vi ønsker”.

Fleksibilitet er nøglen
Han oplyser, at Normals nuværende lager, som er indrettet i lejede bygninger ved Horsens, på tre år har skiftet layout fire gange, og at lageret er på vej til at skifte til det femte layout. Det illustrerer, hvor omskifteligt Normals vareflow er.

”Vi har netop indgået aftale om køb af et nyt warehouse management system – Körber Warehouse Advantage, som lige præcis er kendetegnet ved at være meget fleksibelt. Det nye WMS vil gøre det muligt for os selv at tilpasse systemet løbende uden, at vi skal hyre en stab af eksterne programmører og vente flere måneder. Det er et godt eksempel på den fleksibilitets-strategi, vi har valgt at anlægge”, fortæller han.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

16.09.2025SCM.dk

Nyt lager styrker STARKs logistik i hele Danmark

16.09.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Vi sætter ind i slutspurten på NAU’s interne logistik

16.09.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Extrem range stregkodelæsere

15.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Toyota Material Handling Danmark præsenterer fremtidens logistikløsninger på HI-messen 2025

14.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

09.09.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Ringscanner i fjervægtsklassen

09.09.2025SCM.dk

Carl Ras tredobler kapaciteten på centrallageret med ny Autostore

03.09.2025Element Logic Danmark

Sponseret

Mød Element Logic på HI-messen 2025 – og mød morgendagens fuldautomatiske lagerautomationsløsninger

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed

Dato

17.09.2025

Sted

Nyborg Strand, Østerøvej 2, 5800 Nyborg

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ligestilling, Diversitet og Ledelsessystemet Introduktion til DS 5001 og ISO 30415

Ligestilling og diversitet er for alvor kommet på virksomhedernes dagsorden og flere studier peger på, at et strategisk fokus på emnet skaber robuste virksomheder, tilfredse medarbejdere og bedre bundlinjer. Med andre ord er der god grund til at have et stærkt fokus på diversitet, men hvordan får man hjulpet udviklingen og virksomhedskulturen i den rigtige retning.

Dato

17.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 Foundation

Lær hvordan direktivets krav implementeres effektivt med afsæt i ledelsesstandarderne ISO 27001 og ISO 22301

Dato

17.09.2025

Sted

København

Bredana Axcite A/S
Seminar
Velkommen til SCM-dagen 2025

- banebrydende muligheder, innovative teknologier og effektive processer i Microsoft Dynamics 365 Supply Chain Management og Axcite Supply Chain modulerne

Dato

17.09.2025

Tid

09:00

Sted

AI Innovation House i Vejle

Dansk Standard
Webinar
Bliv en del af Dansk Standards SDG-netværk

Vil I være med til at sætte handling bag ordene og gøre en reel forskel med FN’s verdensmål? Så kom og hør, hvordan Dansk Standards SDG-netværk kan give jer den nødvendige indsigt og inspiration til at arbejde strategisk og målrettet med verdensmålene i jeres organisation. I bliver introduceret til en praktisk guide, der gør det lettere at omsætte ambitioner til konkret handling – uanset hvor langt I er i processen.

Dato

17.09.2025

Tid

09:30

Sted

Online på Teams

BITO Storage Systems Nordic A/S
Webinar
BITO inviterer igen til gratis webinar: 'Find den perfekte lagerløsning til din virksomhed'

Vores webinar tilbage i juni var en stor succes! Hvis du gik glip af det, så får du her en ny chance den 17. september.2025.

Dato

17.09.2025

Tid

11:00

Sted

Online via TwentyThree