Normal satser på manøvredygtighed og lav tech-grad i nyt logistikcenter
Detailkæden Normal oplever unormale vækstrater og har siden starten i 2013 åbnet 345 butikker. Fremtidsambitionerne byder på fortsat kraftig vækst, og det får nu kæden til at bygge nyt centrallager ved Hedensted i Østjylland. Det nye lager bliver tre til fire gange større end det nuværende. Og det bliver usædvanligt lavteknologisk. Læs hvorfor.
Det går kun én vej for butikskæden Normal, og det er vækst, vækst og vækst. Således også i det seneste regnskab for 2020-21, hvor den danske omsætning ifølge Børsen stiger til lige knap 3 milliarder kroner. Året før lå den på 2,3 milliarder kroner. Bundlinjen er 40-doblet siden 2016-17, og det er kædens plan at åbne 125 nye butikker i regnskabsåret 2021-22 i Danmark og Nordeuropa.
”Vi skal først og fremmest være det, vi kalder for ’manøvredygtige’ i Normals logistik. Det er det, andre kalder for ’agile’. Vores forretningsmodel er at være tæt på kunderne og sælge det, kunderne efterspørger. Det skifter en hel del, og det betyder, at vi i vores logistik hele tiden skal være i stand til at omstille os til nye vareflows og sortimenter. Vi ved aldrig, hvad vi skal håndtere på lageret i næste kvartal”, fortæller Henrik Bøgelund, der er logistikdirektør.
Skal understøtte entreprenant forretning
Han har tidligere fungeret som logistikdirektør i andre detailkæder, hvor han har været med til at investere tungt i teknologi og automatisering.
”Det er interessant at bygge et lager, hvor vi som udgangspunkt ikke øger vores automatiseringsgrad. Det er usædvanligt fordi, vi i Danmark og Nordeuropa har høje lønninger, og fordi vi i Danmark også oplever generel mangel på hænder. Men vi gør det, fordi vi er en entreprenant virksomhed, der skal være i stand til at rykke hurtigt på nye forretningsmuligheder. Hvis vi investerer i store og kostbare automatiserede løsninger, låser vi os selv, og det ønsker vi ikke”, fortæller han og tilføjer: ”Jeg plejer at sige, at vi skal være i stand til at gøre, hvad som helst når som helst”.
Lidt fakta om Normal og væksten
Normal er ejet af blandt andre Bestseller-milliardær Anders Holch Povlsen, der købte sig ind i 2014, og sælger blandt andet personlig pleje og rengøringsmidler. Kæden har med sine parallelimporterede varer sat gang i en priskrig på personlige pleje med dagligvarekæderne, så både Føtex og Coop har sat deres priser ned. Normal er stiftet af Torben Mouritsen, der i dag er adm. direktør, og Bo Kristensen, der åbnede første butik i Silkeborg i 2013. Normal har 345 butikker fordelt i Danmark, Norge, Sverige, Finland, Frankrig og Holland – de 102 butikker ligger i Danmark. Torben Mouritzen regner med, at kæden vil åbne 125 nye butikker i dette regnskabsår.
Han uddyber, at det både låser økonomi og tænkning. Store økonomiske investeringer skal som regel betale sig selv hjem inden for en overskuelig årrække – og store teknologiske løsninger begrænser også mulighedsfeltet og den måde, logistikledelsen tænker i layout, flows og mulige løsninger.
Tech skal have specifikt formål
”Jeg siger ikke, at vi aldrig vil automatisere; men vi forsøger at holde mulighederne åbne og ikke låse os selv. Det er da muligt, at vi hen ad vejen vil indføre automatiserede delløsninger på elementer af vores logistik. Det er noget, vi løbende vurderer. Men det vil i så fald altid være teknologi, der skal understøtte et specifikt formål”, fortæller Henrik Bøgelund.
For eksempel forbereder Normal det nye lagerlayout til, at virksomheden kan indsætte AGV’er eller førerløse trucks til at transportere ikke-tidskritiske varer fra bufferlager A til bufferlager B. Det vil i så fald ske via dedikerede korridorer, der er op til 500 meter lange, hvor AGV’erne ikke vil blive blandet med de medarbejderbetjente trucks.
Henrik Bøgelund nævner et andet eksempel på en specifik teknologi, der kunne blive relevant. Nemlig droner til lageroptælling. ”Droner kan let flyve rundt og aflæse stregkoder på vores buffer-lokationer og på den måde kvalificere eller verificere den lagerstatus, som vores WMS melder. Det er en omkostningseffektiv løsning, der ikke forstyrrer eller låser os. Og vi kan lade den arbejde lige så hyppigt, vi ønsker”.
Fleksibilitet er nøglen
Han oplyser, at Normals nuværende lager, som er indrettet i lejede bygninger ved Horsens, på tre år har skiftet layout fire gange, og at lageret er på vej til at skifte til det femte layout. Det illustrerer, hvor omskifteligt Normals vareflow er.
”Vi har netop indgået aftale om køb af et nyt warehouse management system – Körber Warehouse Advantage, som lige præcis er kendetegnet ved at være meget fleksibelt. Det nye WMS vil gøre det muligt for os selv at tilpasse systemet løbende uden, at vi skal hyre en stab af eksterne programmører og vente flere måneder. Det er et godt eksempel på den fleksibilitets-strategi, vi har valgt at anlægge”, fortæller han.