Normals nye logistikcenter kan rumme firedobling af volumen

Facaden på Normals nye logistikcenter vil fylde mere end en halv kilometer ud mod den østjyske motorvej. 6 lagerhaller plus kontorer, truckrum samt mezzaniner med småvarepluk og testområder. Alt i alt skal 78.000 etagemetre efter planen stå klar uden for Hedensted i første halvdel af 2023.

”Det nye lager giver os plads til at vokse i, og det har vi også stærkt brug for”, fortæller Henrik Bøgelund. Arkivfoto..

19.01.2022

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Normal er i gang med at bygge nyt kæmpelager, der skal rumme 90.000 pallepladser og være i stand til at rumme op til fire gange den nuværende varemængde.

Hvis Normal fortsætter den kraftige vækst, detailkæden har leveret siden starten i 2013, så bliver der snart brug for de fleste af de mange nye kvadratmetre. Det er kun tre år siden, at kæden voksede ud af lageret i Århus og flyttede til lejede lokaler i Horsens. Nu er planen selv at bygge og sikre, at det nye lager kan skaleres op til cirka fire gange den nuværende varevolumen.

”Vi prioriterer at levere en god og grundig onboarding for nye medarbejdere, så vi kan fastholde medarbejderne”, fortæller logistikdirektør Henrik Bøgelund. Foto: Normal..

”Det nye lager giver os plads til at vokse i, og det har vi også stærkt brug for”, fortæller logistikdirektør Henrik Bøgelund, der står i spidsen for det nye lagerbyggeri. Han supplerer:

”Vi har valgt at holde lageret meget manuelt uden den store automationsgrad, så vi hele tiden kan tilpasse og omstille os, den markedsvirkelighed Normal opererer i”.

Læs også: Normal satser på manøvredygtighed og lav tech-grad i nyt logistikcenter

Fra 225 til 600-700 medarbejdere
Normals centrallager i Horsens er på 36.000 m2 og beskæftiger i dag cirka 225 medarbejdere plus vikarer til sæsonudsving. Deres primære teknologiske værktøj er i dag lithium-ion trucks fra Jungheinrich. Om fire til seks år forventer Henrik Bøgelund at beskæftige mellem 600 og 700 medarbejdere, og deres primære teknologiske værktøj vil formentlig stadig være gaffeltrucks uden hjælp fra store teknologisk avancerede lagersystemer.

”Vi undersøger og drøfter stadig, hvordan fremtidens lagerorganisation skal struktureres. Vi ønsker at tænke os grundigt om, før vi beslutter os for mængden af mellemledere og organisationsstruktur”, fortæller han.

Han fortæller også, at Normal forventer en del udfordringer med at rekruttere lager- og logistikmedarbejdere i en tid, hvor der generelt er mangel på hænder på det danske arbejdsmarked.

Fakta om ’Normal Logistikpark’

”Normal Logistikpark” opføres med betonelementer på de nederste 2,5 meter, mens sandwich-elementer benyttes som materiale i resten af højden. Projektet opføres altså med vægge som en kombination af beton og stål.
Der er tale om et projekt på næsten 80.000 kvadratmeter lager og kontor samt næsten 60.000 kvadratmeter areal til parkering, specielt af lastvogne. Projektet udføres på en næsten 200.000 kvadratmeter stor byggegrund ved Hedensted, som Normal har købt af Hedensted Kommune.
Totalentreprenøren BASE Erhverv A/S forventer at kunne aflevere det nye logistikcenter omkring årsskiftet 2022-23 til Normal. Der er tale om det største byggeprojekt i BASE Erhvervs historie.

Skal rekruttere mange
”Vi arbejder med tæt kontakt mellem vores driftsledere og en del østjyske jobcentre, ligesom vi har gode erfaringer med direkte annoncering og rekruttering via vores vikarbureausamarbejder”, fortæller Henrik Bøgelund og tilføjer:

”Vi prioriterer at levere en god og grundig onboarding for nye medarbejdere, så vi kan fastholde medarbejderne”.

Det nye centrallager skal stå klar i starten af 2023 og kommer til at bestå af seks identiske haller på hver 10.000 m2 og cirka 500 meters længde. Dertil kommer 3000 m2 med kontorer, truckrum på 2000 m2 og mezzaniner, der skal rumme småvarepluk, testområder og områder til opmærkning og andre value added services.

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

21.11.2024SCM.dk

Danske topledere investerer heftigt i AI – uden at vide noget om teknologien

Unused potential for Nordic companies – 23 billion euros tied up in unnecessary inventory

20.11.2024Optilon Danmark

Sponseret

18.11.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

15.11.2024WITRON Group

Sponseret

Successful change management in logistics automation

15.11.2024SCM.dk

53,8 millioner iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

14.11.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Coolshop optimerer logistikken med Geek+

12.11.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online