Skyen og sociale medier sikrer supply chain stamdata

Sky-teknologi, mobilitet og inspiration fra sociale medier baner vejen for næste generation af EDI. En ny løsning automatiserer ordredataflowet og synkroniserer samtidig dataene, så de løbende bliver korrigerede. Det indebærer en kraftig effektivisering af det mest elementære niveau i forsyningskædesamarbejdet, nemlig ordredata.

Ifølge Fritz Thomsen, adm. direktør i Syncorder, er der basis for forbedringer i kvaliteten af de ordredata, der sendes frem og tilbage mellem virksomheder. Illustration: Vibeke Brylle..

26.01.2015

SCM.dk

Erfaringstal fra 25 års arbejde med supply chain ledelse og 30-40 virksomhedsbesøg det seneste år viser, at der er basis for forbedringer i kvaliteten af de ordredata, der sendes frem og tilbage mellem virksomheder.

Læs også: Harboe får styr på stamdata

Et skøn er at 10 procent af virksomhederne har afvigelser i de fælles ordredata på under 5 procent af ordrerne, en større gruppe har typisk afvigelser på 10-20 procent af ordrerne, mens en sidste gruppe har afvigelser i over 20 procent af ordrerne.

Afvigelserne betyder, at køber og sælger gennem ordreprocessen ser på data, der ikke stemmer med hinanden. Det kan være stamdata om varenummer, varetekster, leverings- eller fakturaadresser, valuta, INCOTERMS m.v., samt transaktionsdata som leveringstid, kvantiteter og priser.

Erfaringstal og ikke videnskabstal
Tallene kommer fra Frits Thomsen, der har en lang karriere med logistikledelse i større danske virksomheder bag sig, og han understreger, at det er erfaringstal og ikke videnskabelige tal. Han er stifter og udvikler af Syncorder, der er en internetbaseret supply chain service, som hjælper virksomheder, der handler, med at sikre et ensartet informationsgrundlag for handlen.

Serviceløsningen sikrer også, at uplanlagte ændringer, som sker gennem leverancen, afstemmes gensidigt, så begge parter ser på de samme korrigerede data, der jo er placeret i skyen og tilgås via webteknologi fra en PC eller tablet, der kan gå på nettet med en browser.

Servicen kan både anvendes som en stand alone-løsning eller kobles på virksomhedens ERP-system med en integrationsløsning, Syncorder Business Connector, der også er udviklet af Syncorder. Business Connectoren kan fx integrere til Dynamics AX systemet, hvor firmaet SeoSoft Aps har bistået.

Dataafvigelser koster mange penge
”Det er ikke fejl i den forstand, at der er en part, der har ret og en anden, der har uret. Informationerne stemmer bare ikke, og det kan der være mange gode forklaringer på. Men konsekvensen er, at virksomheder bruger rigtig mange ressourcer på manuelt at rette data, foretage dobbeltarbejde, returløb og andre ikke-værdiskabende opgaver”, fortæller Frits Thomsen og tilføjer:

<p>”Hvis 20 procent af ordrerne ikke stemmer, så bliver det hurtigt til mange penge, der må betragtes som spild i en lean-forstand” </p>

Frits Thomsen, adm. direktør, Syncorder

”Én ordre koster typisk 300 kroner i løntid for hver part at behandle. Problemordrer koster to-tre gange så meget, og hvis 20 procent af ordrerne ikke stemmer, så bliver det hurtigt til mange penge, der må betragtes som spild i en lean-forstand. Jeg kender til en del virksomheder, der har en eller flere medarbejdere ansat, som ikke laver andet end at rykke for ordrebekræftelse eller forsendelsesadvisering, eller manuelt korrigerer for fejl eller sende kreditnotaer ud, der skal korrigere for fejl i priser eller mængder, der ikke er løbende afstemt”.

Ordreflowet er det mest fundamentale operative niveau i samhandlen mellem virksomheder. Data bliver skabt, når en ordre bliver dannet, og det er kilden til den informationsstrøm, der foregår i en forsyningskæde.

Ordredata afspejler værdien omkring hovedmaterialestrømmen og er derfor grundlaget for en korrekt styring af den værdiskabelse, som ses i regnskaber, lagre, balance m.v.

Dynamisk deling af data
Grundidéen i Syncorder er dynamisk deling af data, så samhandelsparterne deler de samme data i en skybaseret platform, hvor der løbende sker en afstemning eller synkronisering af informationerne, så kvaliteten altid er korrekt, og begge parter ser på de samme data.

”Vi har i mange år anvendt EDI til at automatisere ordredataflowet mellem virksomheder, og det fungerer også fint, hvis man er en stor virksomhed og har brugt meget tid på at foretage den grundlæggende mapping, der skal til, før EDI fungerer. Desuden vil man ofte have brugt tid på at programmere egne filtre til indlæsning og validering af data til sit eget ERP-system. Der findes også mange webbaserede kunde- eller leverandørportaler, men her skal den anden part taste data ind i først portalen og dernæst i eget system, hvilket giver både fejlkilder og dobbeltarbejde set i supply chain optimeringsperspektiv. Der sker ofte ændringer i ordrer både hos køber og sælger efter, at ordren er bekræftet, og det er med de eksisterende metoder vanskeligt at sikre, at ændringen også bliver afspejlet hos den anden part”, fortæller Frits Thomsen.

Syncorder synkroniserer data, så ændringer slår igennem hos både køber og sælger. Det sker netop, fordi løsningen er online, og fordi løsningen kan være integreret med dataload op/ned til virksomhedernes ERP-systemer.

Globale ambitioner
Løsningen er udviklet i et netværk af it-arkitekter og programmører, supply chain folk og sælgere, og er i færd med at blive ført til markedet. Løsningen er solgt til en række danske og baltiske virksomheder, der er pæn interesse i Singapore og Kina for den nye løsning, og Syncorder forventer at starte sin kinesiske afdeling op først i det nye år.

Læs også: Microsoft giver virksomheder ERP i skyen og på mobilen

Cryptera A/S, som producerer de kendte pinpads, man taster på, når man bruger en pengeautomat eller tanker brændstof med kort stort set over hele verden, er en af de første kunder på løsningen. ”Vi skulle bruge en procesorienteret løsning til nem og hurtig opkobling af kunder og leverandører, og vi ønskede kun én forbindelse fra og til vores ERP-system. Den opgave løser Syncorder glimrende, blandt andet fordi den er bygget i webteknologi, som ved hjælp af XML-interface betyder let opkobling til diverse systemer”, fortæller økonomichef Henrik Gregersen og tilføjer:

”Syncorder er bygget af folk med god forståelse for forretning, produktion og supply chain. Det betyder, at de også var i stand til at bygge løsninger til styring af fremskudte lagre, som Cryptera benytter sig af rundt i verden”.

”Jeg mener, at Syncorder er rendyrket lean sat ind i en SCM-kontekst, fordi fejl bliver rettet ”på stedet” og med det samme”, fortæller Frits Thomsen, der får finansiel støtte fra en række private investorer som fx Hoffmann Capital fra Esbjerg.

Han lægger ikke skjul på, at ambitionerne er store, men at Syncorder tager ét skridt ad gangen. Han fremhæver, at ingen virksomhed er for stor eller lille til at bruge Syncorder, og at markedet i princippet er hele verden, fordi forsyningskæder for rigtig mange virksomheders vedkommende er blevet internationale og ofte globaliserede.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

21.02.2025Bureau Veritas

Sponseret

ESG i praksis – bæredygtighed gennem hele produktets livscyklus

21.02.2025SCM.dk

Salg/marketing og supply chain finder melodien

20.02.2025Bureau Veritas

Sponseret

Sustainability reporting from the soil of Iceland

19.02.2025Bureau Veritas

Sponseret

Nye muligheder med nye krav og standarder

18.02.2025Bureau Veritas

Sponseret

BV Talks - Om Bæredygtighed

17.02.2025Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Explore the critical connection between the NIS2 Directive and the CRA

17.02.2025Slimstock Nordic

Sponseret

Supply Chain Club 2025

14.02.2025SCM.dk

Truslen om globalt toldkaos ryster forsyningskæder

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Webinar om CBAM

Gratis webinar om CBAM, hvor du får et generelt indblik i CBAM-reglerne, praktiske erfaringer og kommende krav.

Dato

27.02.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Agile projekter - hybrid

Vil du lære at lede agile projekter professionelt og effektivt? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få indsigt i agile værktøjer og kompetencer i agil projektledelse.

Dato

28.02.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

04.03.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Bredana Axcite A/S
Webinar
Præcise Forecast med ny Microsoft løsning

Den nye app byder på best-in-class Forecasting algoritmer og modeller, enestående brugeroplevelse, intelligente rapporter og analyser

Dato

04.03.2025

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Explore the critical connection between the NIS2 Directive and the CRA

In an era of increasing cyber threats, regulatory frameworks like the NIS2 Directive and the Cyber Resilience Act (CRA) are shaping the future of cybersecurity across Europe. While NIS2 enforces stricter cybersecurity obligations for suppliers and organizations, CRA complements it by embedding security into digital products from the ground up.

Dato

06.03.2025

Tid

13:00

Sted

Online på MS Teams

Descartes
Webinar
Deloitte x Descartes: Webinarium om Frihandel, CBAM och hållbarhet

Ett unikt samarbete mellan Deloitte och Descartes, där ledande specialister inom global handel och hållbarhet delar sina insikter och praktisk information.

Dato

13.03.2025

Tid

10:30

Sted

Online