Microsoft giver virksomheder ERP i skyen og på mobilen

Microsoft har lanceret en opdatering til Dynamics AX, som blandt andet betyder at virksomheder i transport- og logistiksektoren nu kan køre deres ERP-system og få indsigt i forsyningskæden på mobilen. Det giver bedre mulighed for at styre processerne og en sikker drift.

Dynamics AX 2012 R3 er et teknologisk skridt fremad, da opdateringen gør ERP tilgængelig på virksomheders mobile it-enheder og i skyen. Foto: Thinkstock. .

07.05.2014

SCM.dk

Microsoft har opdateret deres velkendte Dynamics-software til udgaven Dynamics AX 2012 R3.  Det betyder, at de danske ERP-brugere kan få glæde af nye funktioner inden for mobile applikationer og understøttelse i skyen. 

”Med den nye opdatering til Dynamics AX 2012 kan vores kunder se frem til en ERP-løsning, som giver brugere større mobilitet, udnytter mulighederne i skyen og hjælper virksomheder til at styrke sit engagement med sine kunder”, skriver Microsoft på deres blog, Microsoft mener.  

Læs også: Big data-specialister i en ud af fire virksomheder

De vigtigste nyheder i Dynamics AX-opdatering er blandt andet:

  • Mobile applikationer: Virksomheder kan nu udvikle og udrulle mobile applikationer, så brugerne kan tilgå Dynamics AX-funktioner direkte på tablets og smartphones, når de arbejder væk fra kontoret eller er på farten.  
  • Drift i skyen:  Virksomheder kan nu køre deres ERP-system på Microsoft Azure, hvilket giver sikker drift i skyen, herunder back-up af data og mulighed for at hente kritiske forretningsinformationer. 
  • Lifecycle Services: Virksomheder kan få service og support til bedre at planlægge, forudsige og reagere på ændringer i forretningen. Med Lifecycle Services kan IT-afdelingen i samarbejde med forretningen styre opgraderinger, roller og licensrettigheder, overvåge Dynamics AX-systemet, justere forretningsprocesser og nemt modtage support i skyen. 
  • Transport og logistik: Opdateringen indeholder også funktioner specielt udviklet til transport- og logistiksektoren, som giver bedre indsigt i forsyningskæden og bedre mulighed for at styre og standardisere processer

Return on investment på tre år
I forbindelse med Microsofts opdatering af Dynamics AX har it-giganten allieret sig med Forrester Consulting, som på vegne af Microsoft har foretaget en undersøgelse af de virksomheder, der benytter Dynamics AX. Undersøgelsen viser, at virksomhederne opnår pæne resultater i forbindelse med return on investment, og i gennemsnit er investeringen tilbagebetalt med 92 procent efter tre år. Det kan ifølge Forrester Consulting give gevinster for over 30 millioner kroner. 

Læs også: IFS lancerer et bredt udvalg af mobile løsninger

Hasse Bergman, CEO for Scales, der lever af at implementere ERP-løsninger hos virksomheder,  har store forventninger til Dynamics AX 2012 R3:

”Dynamics AX2012 R3 tilbyder afgørende produktivitetsfremmende muligheder indenfor benyttelse af mobile apps samt omkostningsbesparende muligheder for at udnytte Cloud-platformen Azure til drift af løsningen. Mange kunder har i længere tid efterspurgt mere transparente og kendte omkostninger, som med den nye opdatering er en de facto mulighed", siger  han til bloggen, Microsoft mener.

Hasse Bergman vurderer, at den største nyhed i Dynamics AX2012 R3 er introduktionen af det helt nye Warehouse Management System, som er fuldt integreret med meget avanceret funktionalitet til at understøtte processerne i hele distributionskæden.

-TK

Se undersøgelsen fra Forrester Consulting her:
 

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

29.10.2025SCM.dk

AI skal forkorte oplæring i produktionen

28.10.2025SCM.dk

Stor fusion inden for data- og AI-beskyttelse

27.10.2025SCM.dk

Grøn fremdrift for jyske SMV’er

27.10.2025Descartes

Sponseret

Customs Assured øger produktiviteten med AI-drevet toldautomatisering fra Descartes og AiDock

23.10.2025SCM.dk

Termiske droner afslører varmetab og sparer fjernvarmen for millioner

23.10.2025SCM.dk

Nordjylland bliver centrum for europæisk rumteknologi

22.10.2025SCM.dk

Fra universitetslaboratorier til verdensrummet – Nordjyllands rumeventyr tager fart

22.10.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Logistiktrends 2026: Sådan vil AI og automatisering forme fremtidens forsyningskæde

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dematic
Messe
Logistik & Transport

Logistik & Transport is the Nordic region’s leading trade fair and conference for logistics and transport solutions, held annually at Svenska Mässan in Gothenburg. The event is the key meeting place for the entire logistics and transport industry. It brings together stakeholders from all parts of the sector to network, exchange experiences, and create new business opportunities.

Dato

04.11.2025

Tid

09:00

Sted

Gothenburg

Dansk Standard
Kursus
Sådan integrerer du et energi- og miljøledelsessystem, ISO 50001 og ISO 14001

Ledelsesstandarderne for miljøledelse ISO 14001 og energiledelse ISO 50001 har begge til hensigt at understøtte organisationer i at opnå løbende forbedringer af deres miljø- og energiforhold. På kurset bliver du introduceret til standardernes krav og får indsigt i, hvordan de to standarder kan integreres i et samlet ledelsessystem.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale 0, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
Diplomkursus i Energiledelse - ISO 50001

Med ISO 50001 bliver du klar til at efterleve det nye Energy Efficiency Directive, der i 2024 vil gøre det lovpligtigt for flere virksomheder end hidtil at implementere et certificeret energiledelsessystem eller gennemføre et energisyn.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Implement Consulting Group
Webinar
Unlock revenue growth in manufacturing’s after-sales business

The value of market data in transforming after-sales strategies

Dato

06.11.2025

Tid

08:00

Sted

Online