Servitization baner vej for både mere bæredygtighed og højere profit

Abonnementsbaserede servitization-modeller er fremtidens forretningsmodeller. Her opnår virksomheder både mulighed for mere bæredygtighed, en højere profit og mere stabil omsætning. Det handler om at omlægge salg af fysiske produkter til salg af services, og det kan være første skridt mod en cirkulær forretningsmodel. Forudsætningen er en effektiv forsyningskæde.

Volvo Trucks’ motorer er designet til genbrug, så skridtet til at realisere en cirkulær forretningsmodel ligger tæt på. Foto: 123rf.com.

05.03.2024

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Du kender det fra Netflix, Spotify, Hello Fresh og mange andre serviceudbydere. Fællestrækket er køb af en service på abonnement. Men det foregår også i industrien. Volvo Trucks tilbyder deres kunder truck-as-a-service, hvor de ikke sælger kunderne en lastbil, men en transportkapacitet. Volvo Trucks’ motorer er designet til genbrug, så skridtet til at realisere en cirkulær forretningsmodel ligger tæt på. Den forretningsmodel kalder man ’servitization’. Tetra Pak og Electrolux er to andre eksempler på industrivirksomheder, der arbejder aktivt med servitization.

Servitization handler om at udvide sin forretningsmodel til at inkludere ikke blot det fysiske produkt, men også hele produktets virke og værdiskabelse – eller måske endda overtage selve driften af produktet i kundens organisation. Og tendensen til servitization er i vækst. 

Læs også: AI er afgørende for servitization

Det skriver CBS-professor Christer Karlsson i artiklen ’Servitization: Extended Business Model for more Revenue and Profit” fra 2018 i magasinet Effektivitet. Artiklen argumenterer for, at servitization åbner op for store økonomiske gevinster, og den byder på mange indsigter i, hvordan man kan gribe transformationen til ’servitization’ an.

En undersøgelse fra IFS bekræfter, at interessen for servitization er i vækst. Undersøgelsen viser også, at det er afgørende at have styr på forsyningskæden, hvis virksomheder skal have succes med at sælge værdi, udbytte eller servicebaserede abonnementsydelser. 

”Jeg forventer, at udbytte- eller abonnementsbaserede forretningsmodeller - eller servitization – vil erstatte traditionelt produktsalg i mange brancher i fremtiden. En af de brancher, som er længst fremme på området, er servicebranchen, som andre brancher med fordel kan skele til i omstillingen af traditionelle forretningsmodeller”, fortæller Jesper Illum, der er landedirektør for IFS Denmark.

Mange positive følgeeffekter
Han fremhæver, at servitization baner vejen for både bedre økonomiske gevinster og mere bæredygtighed: ”Servitization er et skridt på vejen mod en cirkulær forretningsmodel, hvor virksomheden også tager hånd om scope 4, nemlig kundernes klimaaftryk. Når virksomheden selv ejer og servicerer aktivet, og kunden abonnerer på produktet som en service, er der meget større muligheder for at tage produktet retur og genbruge dele til nye løsninger, så man supporterer den cirkulære økonomi og reducerer CO2 aftrykket på sigt”.

Læs også: Produktsalg skal følges op af servicekoncepter

Undersøgelsen afdækker, hvor langt erhvervslivet er i implementering af udbyttebaserede forretningsmodeller, og den viser, at en femtedel af de virksomheder, som er længst fremme, arbejder inden for service.  Det er også blandt denne grupper af virksomheder, at interessen for de nye forretningsmodeller er størst. 40 procent af lederne på serviceområdet mener således, at tiden er inde til at implementere servitization og ønsker at komme i gang med arbejdet nu. 

Supply chain og R&D centrale aktører
Undersøgelsen er gennemført blandt 2.000 beslutningstagere i Norden, Frankrig, Tyskland, England, USA, Japan og UAE, og den viser også, at forsyningskæden sammen med R&D spiller en afgørende rolle for at få succes med servitization. 41 procent af respondenterne anser således forsyningskæden for at være den mest kritiske funktion i forhold til at implementere udbyttebaserede forretningsmodeller, mens 42 procent har R&D øverst på listen. 

Jesper Illum peger på, at servitization udover at skabe mere stabil omsætning også skaber et mere stabilt grundlag for, at: 

  • produktionen kan optimere produktionen, 
  • lagerledelsen bedre kan udnytte kapaciteten og vedligeholde skarpe lagerniveauer, 
  • indkøb kan optimere indkøb samt leverandørsamarbejde,
  • leverandører får mere kvalificerede prognoser at arbejde med
  • og så videre.

30 procent af de virksomheder, der allerede har implementeret servitization, og som har fokuseret på forsyningskæden og R&D i processen, oplever, at de lettere og mere succesfuldt kan indtage nye markeder. 27 procent har styrket kundeloyaliteten. Blandt de virksomheder, der har planlagt at implementere servitization, men mangler teknologi til at understøtte processen, peger 58 procent på kunstig intelligens (AI) som den vigtigste teknologiske faktor.

”Virksomheder, der arbejder med service, har som udgangspunkt gode forudsætninger for at få succes med servitization. De er i forvejen vant til at sælge serviceydelser og skal ikke som producenter omstille sig til en helt en helt ny type forretningsmodel. Men det kræver stadig en omstilling af forretningen for servicevirksomhederne at ændre indtjeningsgrundlaget gående mod et udbyttebaseret salg. Vores undersøgelse viser, at forsyningskæden sammen med R&D spiller en central rolle i omstillingsprocessen, og det er derfor glædeligt, at så mange virksomheder prioriterer netop disse områder på rejsen”, Jesper Illum.

4 gode råd
Han peger på fire anbefalinger, som kan hjælpe virksomheder med at transformere forretningsmodelen til at inkludere ikke blot det fysiske produkt, men også hele produktets virke og værdiskabelse – eller måske endda overtage selve driften af produktet i kundens organisation.

  1. Ny måde at tænke på: Servitization kræver uddannelse af ledelse og organisation i at tænke radikalt anderledes. Både salg, logistik, produktion, kundeservice etcetera skal tænke i abonnement med fordele, og der noget ganske andet end salg af et fysisk produkt. Organisationen skal have indsigt i hvorfor det er en god idé, og hvordan det er anderledes.
  2. Transformationen kræver investeringsvilje og mod: Overgang til servitization vil typisk medføre et dyk i omsætning i en periode, fordi abonnementsindtægterne først kommer på den lidt bane. Det kræver derfor vilje og mod til at foretage den nødvendige ’investering’ i en lavere omsætning i en overgangsperiode.
  3. I skal leve op til jeres SLA’er: Det er afgørende for kundernes tillid, at I formår at efterleve de serviceaftaler, I indgår med kunderne. Det kan være en udfordring, fordi der netop er tale om en transformation. Det er derfor vigtigt, at I ikke lancere servitization-modellen, før hele jeres leveringsapparat er klar til det. Guleroden er, at den nye service i de fleste tilfælde vil åbne op for en premium-pris.
  4. Ting tager tid: De færreste virksomheder formår at designe den perfekte model første gang. Måske skal transformationen deles op i flere faser, det vigtige er, at I anerkender, at det er en udviklingsproces, som tager tid.

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Resten af ledelsen skal også forstå ESG

22.11.2024SCM.dk

Industrispecialist opkøber endnu en værktøjs-aktør

20.11.2024SCM.dk

Hvor bliver jeres usolgte varer af?

20.11.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

15.11.2024SCM.dk

Danmark og Holland indgår tæt samarbejde om VE og brintproduktion

14.11.2024SCM.dk

Ny rapport: Arbejdsvilkår overskrider firmas eget kodeks

11.11.2024SCM.dk

Ny virksomhedstype vil lukke huller i cirkulær økonomi

11.11.2024SCM.dk

Millionbøde til bilproducent for greenwashing i Danmark

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online