SCM-profilen: Mere made in Denmark
Behovet for back-up leverandører betyder, at Henrik Olsson, Supply Chain Manager i møbelproducenten HOWE, forudser mere specialproduktion i Danmark i løbet af de næste tre-fire år.
Hvad er de væsentligste udfordringer i dit job lige nu?
Vi vækster voldsomt i øjeblikket, med 25 procent, især i Europa, så det er en udfordring at følge med efterspørgslen. Under finanskrisen er leveringstiderne blevet kortere, og kunderne er blevet tilbudt billigere produkter og større rabatter, men nu da det begynder at gå fremad igen, er det udfordrende at holde samme leveringstid og pris. Vores leverandører har generelt kørt deres sikkerhedslagre ned, fordi de har været økonomisk pressede, så den store udfordring er forsyningssikkerheden.
Eftersom vi producerer efter ordrer, arbejder jeg p.t. meget med multiple- og dual-sourcing for at skabe sikkerhed i vores forsyningskæde. Det drejer sig om at have det rette sourcing-setup, hvilket mestendels handler om at skaffe back-up-leverandører i både Asien, Østeuropa og Danmark.
Hvordan kan jeres virksomhed forbedre sig inden for SCM?
Vi kan altid forbedre os på leveringssikkerhed, kvalitet og performance. Vores marked stiller store krav, så meget af vores fokus ligger på sidstnævnte. Derfor kører vi benhårdt efter Sand Cone-modellen, hvor kvalitet er førsteprioriteten, dernæst leveringssikkerhed, kortere leveringstid og cost-optimering i nævnte rækkefølge. For tre-fire år siden handlede alt om pris, i dag er udgangspunktet, hvem der kan producere kvaliteten, selv om pris naturligvis stadig er vigtig.
<p>Jeg tror, at der inden for tre-fire år kommer mere produktion retur til Danmark, nok ikke i stor skala, men mindre specialproduktion. </p>
Henrik Olsson, Supply Chain Manager, HOWE
Hvordan spiller SCM sammen med jeres virksomheds overordnede strategi?
Især på lokationsstrategier i forhold til distributionssiden. I Asien har vi i et distributions-setup med Herman Miller, en af verdens største producenter af kontormøbler. Lokal produktion er nødvendigt for, at vi kan levere rettidigt til vores asiatiske kunder, da vi næsten udelukkede producerer efter ordrer. Så hele den salgsstrategi, der ligger i det samarbejde, er styrende for vores supply chain.
Med hensyn til vores vækststrategi handler det meget om at finde de rette partnere, som er villige til value-added-work, det vil for eksempel sige, at de skal stå for montagen for os.
Hvad tiltrækker dig ved at arbejde med SCM?
Det er rigtig spændende at arbejde i det globale perspektiv og source fra hele verden. Det giver desuden et unikt indblik i, hvordan verden forandrer sig, først med vores tilstedeværelse i Asien, der tog sin begyndelse omkring årtusindskiftet og de seneste seks år i Østeuropa. Det er primært lange leveringstider og stigningen i lønningerne i Asien, der har gjort det attraktivt for HOWE at være i Østeuropa.
Om Henrik Olsson
- Nuværende job: Supply Chain Manager i HOWE.
- Tidligere job: Marketing Assistant i Cessna Aircraft Company USA, Area Sales Manager i HOWE.
- Uddannelse: Six Sigma Green Belt, Cessna Academy, 2005, Business Development Engineer, AU Herning, 2006, MBA, SDU, 2012.
- Fritidsinteresser: Mountainbike, ski, triatlon.
- Civilstatus: Bor i Vejle, har en søn Lucas på 2 ½ år.
Jeg tror, at der inden for tre-fire år kommer mere produktion retur til Danmark, nok ikke i stor skala, men mindre specialproduktion. Vi vil primært gøre det for at tilgodese kundernes ønsker om hurtig levering. Det bliver især ikke-løntung produktion, for eksempel støbning af plastikemner, som vi lige så godt kan få produceret tæt på vores danske lager.
Hvilke udfordringer ser du for SCM i fremtiden?
Det er nødvendigt, at der tænkes mere i at være kundeservicedrevet inden for SCM. I vores verden handler det om at kunne give den rette service til vores kunder, da vi opererer på et marked med stor konkurrence, der er tusindvis af stole og borde at vælge imellem derude, så vi skal være lynhurtige til at respondere på pris og leverance. Det går ikke, at vi i Danmark skal bruge fem-seks uger på at levere en specialopgave, mange virksomheder er blevet bedre, men der skal reageres hurtigere, ellers finder kunden en anden løsning.