SCM-profilen: Einstein rydder op i Rockwool-koncernens forsyningskæder
Kongstanken for Rockwool International A/S supply chain-chef Martin Berg er at reducere kompleksiteten i isoleringskoncernens forsyningskæder.
Hvad tiltrækker dig ved at arbejde med SCM?
Så afgjort at arbejde tværfunktionelt og holistisk med hele forretningen. Supply chain er ikke en funktion i traditionel forstand, men en proces man arbejder med. I vores arbejde i Group Supply Chain samler vi mange forskellige funktioner som finans, salg, produktion og planlægning, og får dem til at se med de samme briller på forretningen.
En afgørende drivkraft for mig og teamet handler om at fjerne unødig kompleksitet. Vi har for eksempel et projekt, Einstein, der handler om produktporteføljeoptimering. Ved hjælp af en samlet analyse af produktporteføljen, finder vi de produkter, der ikke genererer nogen indtjening og fjerner dem. Her får vi på en simpel måde ryddet op og gjort vores supply chain mere strømlinet.
Hvordan spiller SCM sammen med Rockwool-koncernens strategi?
Det er en hjørnesten for Rockwool International at levere en høj kundetilfredshed. For nogle år siden fik vi en ny koncernstrategi, Rock the Globe, der ikke bare handler om, at vi skal have verdens bedste isoleringsprodukter, men at vi også skal yde en superservice til vores kunder, det vil sige gode leveringsbetingelser, nem bestilling og så videre. En god logistikservice tæller med i kundernes samlede billede af Rockwool-koncernen, og det har vi sat øget fokus på i de seneste år.
Hvad er de væsentligste udfordringer i dit job lige nu?
Især to ting: Vi arbejder på en forbedret management process omkring synkronisering af demand og supply i alle vores europæiske datterselskaber. Når vi bliver bedre til at forecaste, hvilken vej salget går de næste tre måneder, kan vi hurtigere skrue op eller ned for vores produktionslinjer og dermed undgå ekstraomkostninger. Derfor indfører vi som et første skridt i en forbedret Sales & Operations Planning en ny månedlig proces i alle lokale management-team, hvor vi kigger på de vigtigste kunder, produktsegmenter, samt antallet af salgsdage.
På den baggrund bliver vi derefter enige om, hvad et konsensus salgsforecast er. Vi har kørt et pilotprojekt i et af vores datterselskaber, som havde en lav forecast-accuracy på omkring 75 procent. Efter to måneder er forecastet løftet til 98 procent, hvilket gør det langt nemmere at planlægge produktionen og giver meget større leveringssikkerhed. Det tegner lovende, og jeg oplever en stor efterspørgsel fra vores datterselskaber på hjælp til et forbedret forecast.
Den anden ting handler om standardisering af vores processer omkring levering til kunder ved implementering af en KPI om ”perfect order percentage”, det vil sige måden, hvorpå vi måler, hvor dygtige vi er til at levere. Målpunkterne er følgende: Er produktet tilgængeligt, leverer vi til tiden i rette kvantitet og kvalitet, og stemmer leveringsnotaen med ordrebekræftelsen og fakturaen? Hvis det hele kan gå op i en højere enhed, øger det sandsynligheden for, at kunden betaler til tiden, og vi kan få pengene hurtigere i kassen.
Hvordan kan jeres virksomhed forbedre sig inden for SCM?
Ved fortsat at reducere kompleksiteten og sikre bedre planlægning på kort og mellemlangt sigt. Og ved at arbejde endnu mere med kontinuerlige forbedringer i vores kundeservice, hvilket vi kun kan gøre ved at have ét system såsom ovennævnte perfect order percentage. Hvis vi kontinuerligt forbedrer os her, kan vi høste en række fordele: bedre cashflow, reduktion af lagre og sandsynligvis få en effekt på toplinjen med mindre tabt salg på grund af manglende leveringsevne.
Jeg oplever, at der efter finanskrisen er skåret ind til benet, og at man nu tør sige til nogle kunder, at den forretning, man har med hinanden, ikke er profitabel.
Martin Berg, director, supply chain & contracting, Rockwool International A/S
Hvordan kommer du igennem med dine synspunkter i forhold til direktion og bestyrelse?
Der er stor lydhørhed i koncernledelsen om supply chain-aktiviteter og anerkendelse af, at vi kan opnå store gevinster ved at reducere kompleksitet. Da jeg sidste år præsenterede vores topledelse for det førnævnte Einstein-projekt, var der stor opbakning til at gennemføre projektet i alle vores europæiske datterselskaber.
Hvordan motiverer du medarbejderne til at have fokus på SCM?
I vores Group Supply Chain-team får medarbejderne mulighed for at køre nogle interessante projekter på egen hånd, der bringer dem i direkte kontakt med topledelserne i forretningen. For eksempel som projektledere af et af produktportefølje-optimeringsprojekterne, hvor de arbejder sammen med topledelsen i et af europæiske datterselskaber. At drive sådanne projekter og stå på mål for resultaterne, tror jeg på, er særdeles motiverende.
Hvordan synes du, at SCM har ændret sig i din tid i faget?
Det har bevæget sig fra at være en omkostning, der var nødvendig for at skubbe varerne ud til kunderne, til i dag at rumme hele forsyningskæden og skabe forståelse for den værdi, der ligger her.
Mange af de supply chain-professionelle, jeg taler med i ind- og udland, har reduktion af kompleksitet højt på agendaen. Nogle virksomheder har i deres iver efter at servicere alle slags kunder med alverdens variationer af ens produkter, gjort det for komplekst for sig selv.
Jeg oplever, at der efter finanskrisen er skåret ind til benet, og at man nu tør sige til nogle kunder, at den forretning, man har med hinanden, ikke er profitabel. I dag ligger fokus på, hvad der virkelig giver værdi, og det giver en langt bedre kontrol i virksomhederne af, hvilke produkter og kunder der tabes penge på.
Om Martin Berg
- Nuværende job: Director, supply chain & contracting, Rockwool International A/S.
- Tidligere job: CPO i NCC Construction Danmark A/S , management-konsulent i A.T. Kearney.
- Uddannelse: Executive MBA, CBS, 2008, cand.polit. fra Københavns Universitet, 2000.
- Fritidsinteresser: Passioneret fan af Wagner-operaer.
- Civilstatus: Bor i Roskilde, er gift med Elsebeth Nygaard Berg, chefkonsulent i eVejledning, to børn: Nora på seks og Vita på fire år.
Hvilke udfordringer ser du for SCM i fremtiden?
Mange virksomheder slås allerede med stigende omkostninger til transport. I Europa ser vi flere vejskatter, samtidig med at brændstofpriserne stiger. Det udgør en udfordring for virksomheder med megen transport. I Rockwool-koncernen har vi lagt samtlige af vores internationale transportruter i Europa ud i ét stort udbud. På den måde håber vi at finde nogle transportører, der kører tomme retur på vores ruter, så vi kan få en bedre udnyttelse af lastbilerne, og vi kan få lavere priser.
Hvor henter du inspiration?
Blandt andet fra netværk. Udover min VL-gruppe, er jeg med i et supply chain-direktørnetværk samt en fokusgruppe, der arbejder med complexity management, hvor de største danske industrivirksomheder er repræsenteret.
Min største inspirationskilde er case-historier fra andre virksomheder. Konferencer kan også være inspirerende, men det vigtigste er at besøge andre virksomheder og forstå deres supply chain-udfordringer.
Hvordan kobler du bedst af fra dit arbejde?
Ved at rejse – jeg tror på devisen ”work hard – play hard”, så min kone og jeg elsker at rejse langt væk med vores piger, når vi har ferie.