SCM har aldrig været vanskeligere og vigtigere end i dag
Den uforudsigelige verden er ankommet, og forsyningskæder skal både være resiliente, lean og bæredygtige. Det forudsætter ifølge COO Carsten Rasmussen fra Lego blandt andet følgende tre ting: 1) Fokus på kulturen, 2) mod og evne til hele tiden at foretage valg mellem KPI-konflikter og 3) bæredygtighed er license-to-operate.
Udfordringerne for Legos forsyningskæde banker konstant på døren, og hverdagen for Legos supply chain organisation er præget af uforudsigelighed, kompleksitet og modsatrettede styringsparametre. Covid-19 pandemien har blot sat endnu mere fart på den tendens.
”Ledelse af forsyningskæden har aldrig været vanskeligere og vigtigere end lige nu. Vores produktportefølje har en levetid på 12-18 måneder, så 55 procent af porteføljen skal fornyes hvert år. Der er stort pres for hele tiden at bringe nyt på markedet, og forskellen på ’hot eller not’ er meget lille”, fortæller Carsten Rasmussen på konferencen Supply Chan Leaders Forum 2021, der blev afholdt den 16. september på CBS og som virtuelt arrangement.
Han har arbejdet for mange forskellige dele af Legos forretning i 20 år, og de sidste fire år som chief operations officer med ansvar for den samlede forsyningskæde.
Tæt på kunderne
Han fremhæver de grundlæggende forandringer, der sker med detailmarkedet, hvor B2B bliver udfordret af forbrugerrettet e-handel. Det skaber et behov for, at Lego etablerer kundeplatforme og udvikler Lego.com til også at tale og sælge til private forbrugere. Han understreger dog, at butikker ikke er historie, de er stadig relevante som salgskanal og vil være det mange år frem i tiden.
Læs også: Din næste strategi skal handle om risici og robusthed
”I supply chain-funktionen skal vi sørge for, at de rette varer er i de rette kanaler på de rette tidspunkter. Markedet er blevet mere kompliceret, og den udvikling har været i gang i en del år. Men covid-19 har accelereret udviklingen, og det vigtige for Lego er hele tiden at være tæt på kunderne”, fortæller han.
Lad os kaste et hurtigt blik på de forstyrrelser, der har rystet Legos forsyningskæde de sidste 18 pandemiplagede måneder:
• Stor vækst i efterspørgslen.
• Fabrikker lukket ned i perioder i Kina og Mexico.
• Butikker også lukket ned i perioder over hele verden.
• Underforsyning af varer.
• Højere priser på råvarer.
Carsten Rasmussen peger blandt andet på følgende tre forudsætninger for at kunne drive en forsyningskæde, der både er resilient, lean og bæredygtig.
Bæredygtighed er i 2021 license-to-operate. Vi skal levere bæredygtighed både dybt og bredt, ellers er vi out of business. Så enkelt er det. Det er som virksomhed et spørgsmål om liv eller død.
Carsten Rasmussen
Der vil altid være KPI-konflikter
Der vil ifølge Carsten Rasmussen altid og hele tiden være modsatrettede interesser på spil i eksekveringen af Legos supply chain.
”Vores supply chain medarbejdere skal foretage masser af valg mellem to eller flere KPI’er, der ikke kan forenes. Det kræver mod, faglighed og gode beslutningsgrundlag. Skal vi vælge cost eller service? Der er ikke en klar facitliste, det afhænger af så meget”, fortæller han og supplerer:
”Det glædelige ved den udfordrende hverdag, hvor vi skal få modsætninger til at mødes, er, at begrænsninger fremmer kreativ tænkning og supply chain innovation. Vi udvikler os hele tiden og bliver bedre og bedre”.
Fokus på kulturen er afgørende
”Fokus på medarbejdere og kulturen er helt afgørende for, at vi kan håndtere de mange udfordringer, vi hele tiden står overfor”, fortæller han og tilføjer:
”Vores systemer kan være nok så stærke og geniale, de kan ikke klare jobbet uden en stærk organisation med masser af kompetence, faglighed, innovation, mod og tillid”.
Han fremhæver det amerikanske marked som et godt eksempel. Legos mexicanske fabrik var lukket ned i april og maj måned 2020, men den 10. august var alle lagre i USA fyldt op igen. Det mener han ikke kunne lade sig gøre uden en stærk organisation.
2,5 milliarder kroner til bæredygtighed
Den bæredygtige forsyningskæde er ifølge Carsten Rasmussen ikke en nice-to-have komponent.
”Bæredygtighed er i 2021 license-to-operate. Vi skal levere bæredygtighed både dybt og bredt, ellers er vi out of business. Så enkelt er det. Det er som virksomhed et spørgsmål om liv eller død. Det har vi i Lego taget til os, og vi arbejder benhårdt på at udvikle bæredygtighed i alle dele af vores forretning”, fortalte Carsten Rasmussen.
Lego Koncernen offentliggjorde i september 2020, at koncernen investerer op til 2,5 milliarder kroner over tre år for at sætte endnu mere skub i initiativer inden for bæredygtighed og social ansvarlighed. Det omfatter tiltag som for eksempel:
• Engangsplast i poserne inden i Lego æsker udfases som det seneste initiativ i ambitionen om at gøre al emballage bæredygtig i 2025.
• Lego tester lige nu Forest Stewardship Council-certificerede, genanvendelige papirposer i sine æsker.
• Udvikling af mere bæredygtige produkter.
• Ingen affald i 2025 via cirkularitet, hvor alt bliver genanvendt.
• CO2-neutral drift i 2022.
• Tiltag i samarbejde med Lego Fonden, der skal inspirere børn til at lære mere om bæredygtighed gennem leg.
”Det indebærer for eksempel fokus på bæredygtige råvarer, så vores klodser for eksempel kan recirkuleres 100 procent som PET-flasker. Vi anlægger i høj grad en cirkulær økonomi-tilgang til vores forretning og har 150 eksperter beskæftiget med at udvikle bæredygtige løsninger for produkter og drift”, fortalte Carsten Rasmussen.
Målet er, at Lego producerer sine produkter med bæredygtige materialer i 2030, og koncernen vil øge sin brug af bio-baserede klodser som for eksempel elementer baseret på sukkerrør, som i dag udgør knap to procent af alle Lego elementer.