SCM Agendaen – Det gode ERP-projekt

Et ERP-system integrerer og automatiserer forskellige forretningsprocesser - herunder finans, HR, lagerstyring, salg og indkøb. Det giver mulighed for at styre ressourcerne mere effektivt og strømline arbejdsgange, hvilket forbedrer effektiviteten, produktiviteten og konkurrenceevnen. I denne podcast udveksler fagfolk erfaringer om beslutningsprocessen til ERP, og hvad der kendetegner det gode ERP-projekt.

Fra venstre er det Thomas Frantsen, Tina Højrup Kjær og Jan Stentoft. Foto: Horisont Gruppen/Bredana Axcite

24.05.2024

SCM.dk

Podcastværterne Tina Højrup Kjær og Jan Stentoft har taget podcastudstyret med til Bredana Axcite og produceret en podcast sammen med COO, Head of Operations, Thomas Frantsen over temaet ”Det gode ERP-projekt”. Podcasten er sponseret af Bredana Axcite.

Sikkerhed er højt på ledelsesagendaen
”Vi kan godt mærke, at sikkerhed fylder mere og mere hos vores kunder, og måske begynder det i virkeligheden også at fylde meget mere, om leverandørerne også har styr på sikkerheden” siger COO Thomas Frantsen, Bredana Axcite. Også emner som compliance og et større fokus på lokal sourcing fylder godt. ”Der er jo nogle helt store geopolitiske tendenser i forhold til f.eks. at få noget produceret i Kina lige nu, og vi kan godt mærke, og at man i hvert fald som minimum har flere heste at spille på” siger Thomas Frantsen. Mange leverandører er dog stadig afhængige af leverancer fra Fjernøsten, herunder Kina.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Vigtigt med Business casen
”Vi skal kunne dokumentere, at der er noget at hente for forretningen. Det kan være bedre forecasting, bedre disponering, bedre styr på master data, eller mere automatiserede processer, fordi mere bliver digitaliseret. I vores pitch bruger vi business casen til at forklare, hvorfor virksomhederne skal opgradere til en ny version. De får bedre styr på leveringsevnen og lagrene. De får skabt noget transparens. De sikrer, at der arbejdes med et ordentligt datagrundlag, så de kan sikre, at der tjenes penge på det, der faktisk produceres. Og hvis man kommer fra nogle af de ældre ERP-systemer, så er der en tendens til, at der også bruges en lang række Excel-ark, som gør, at styringen ikke er realtidsbaseret. Ja, det er forretning. Det er jo ligesom at lave en stor investering i et fabriksområde. ERP-systemet har mange daglige brugere fra forskellige funktioner, så det er et super kritisk system. Derfor skal man også tage det dybt alvorligt som ledelse. Man skal passe på med at sige, at det lige er noget for IT eller økonomi at klare. Det er vigtigt med forankring i topledelsen, og at der er fokus på at gøre forretningen bedre” siger Thomas Frantsen.

Deltagere i podcasten

  • COO, Head of Operations, Thomas Frantsen, Bredana Axcite
  • Podcastværter: Professor Jan Stentoft, Institut for Erhverv og Bæredygtighed, Syddansk Universitet, og 
  • Freelancekommunikationskonsulent Tina Højrup Kjær.

Podcasten er frit tilgængelig for alle med en smartphone gennem podcast-apps som Apple Podcasts, Google Podcasts og Pocket Casts.

Demand Driven MRP
Demand Driven Material Requirements Planning (DDMRP) er en ny tilgang til styring af materialebehov, som har fokus på at synkronisere processer i forsyningskæderne med den faktiske kundeefterspørgsel. DDMRP adskiller sig fra en traditionel MRP ved at bruge dynamiske bufferlagerstyringsmetoder, der justerer sig baseret på variationer i efterspørgsel og lead-time. Flowet af materialer prioriteres gennem forsyningskæden med opmærksomhed på at forbedre gennemløbstider, da det sikres, at materialer er tilgængelige, når det er nødvendigt. Dette er baseret på efterspørgselssignaler. En sådan tilgang kan give virksomheder større fleksibilitet og effektivitet i forsyningskæden, samtidig med at det kan reducere overskydende lagerbeholdninger og unødvendig kompleksitet. ”Demand driven MRP er meget mere dynamisk og fremadskuende. Det er et godt alternativ til at køre den gamle klassiske model. Og så er den mere visuelt baseret, hvilket kan være mere intuitivt for brugerne”, forklarer Thomas Frantsen.

Nogle succeskriterier for ERP-projektet
Projektet bør have en klar forretningsmæssig vision og definerede mål, hvilket indebærer at forstå, hvordan ERP-systemet vil bidrage til virksomhedens overordnede strategi og effektivitet. Så ERP-systemet skal tilpasses organisationens strategiske mål og formål. 

”Vi skal kvantificere effekterne; det ser fint ud i PowerPoint, men vi skal kunne måle på det. Hvis man for eksempel har et mål om at blive 10-15% mere effektiv, så er AS-IS meget vigtig. Hvordan er facts om effektiviteten i dag, og hvordan flytter vi det? Derfor laver vi også en fit-gab-analyse som grundlag for business casen”, fortæller Thomas Frantsen. Andre vigtige succeskriterier er at sikre topledelsens opmærksomhed og involvering; at have fokus på effektiv kommunikation og at være bevidst om, at et ERP-projekt er et forretningsprojekt og ikke et rendyrket IT-projekt. 

/Pbh

Relateret indhold

27.03.2025SCM.dk

58 procent vil skære ned på USA’s cloud-udbydere

27.03.2025SCM.dk

Forsyningskæders cybersikkerhed er fulde af blinde vinkler

26.03.2025SCM.dk

AI-agenter: Fremtidens nøgle til effektivisering af arbejdsgange

26.03.2025Columbus

Sponseret

Enhancing manufacturing with AI: Microsoft Copilot for Sales explained

26.03.2025Columbus

Sponseret

Enhancing manufacturing with AI: Microsoft Copilot Studio explained

21.03.2025SCM.dk

Brug af kunstig intelligens i forsyningskæden medfører kun moderate gevinster

20.03.2025SCM.dk

CeramicSpeed styrker cybersikkerhed i trådløs vibrationssensor

19.03.2025SCM.dk

Regeringen åbner for leasing af solceller på erhvervsejendomme

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

31.03.2025

Tid

08:30

Sted

Nyborg

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club 2025

Sidste chance for tilmelding!

Dato

01.04.2025

Tid

09:00

Sted

Comwell Kellers Park, Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Risk Management

Uanset din virksomheds type eller størrelse, vil du møde interne eller eksterne risici, som skal vurderes og håndteres således, at de ikke får uforudsete konsekvenser for din virksomhed - og derfor er risk management en forankret del af ISO-standarderne.

Dato

02.04.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Toyota Material Handling A/S
Messe
Toyota Material Handling deltager på Transportmessen 2025

Mød os på på Transport 2025, som finder sted i Messecenter Herning d. 3-5. april. Få gratis adgang til messen – brug blot koden toyota2025, når du bestiller dine billetter online. Vi glæder os til at byde dig velkommen ved stand M9600.

Dato

03.04.2025

Tid

09:00

Sted

Herning Messecenter

Brother Nordic A/S
Messe
Transport 2025

Skandinaviens førende fagmesse inden for transportbranchen.

Dato

03.04.2025

Tid

09:00

Sted

Messecenter Herning

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

EU-Kommissionen har for nyligt lanceret den såkaldte Omnibus-pakke, der skal forenkle kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og styrke EU’s konkurrenceevne.

Dato

03.04.2025

Tid

11:00

Sted

Online på MS Teams