17.05.2021 | Lager & distribution
SCM Agendaen #9 – Forbedret leveringsevne gennem nyt transport- og ruteplanlægningssystem
Effektiv transportstyring har gennem de seneste år fået større og større strategisk bevågenhed. Megatrends som kraftig vækst i e-handel, grøn omstilling, avanceret integration i forsyningskæder og nye krav til sidste-kilometer-levering bidrager til at stille skarpt på transportstyring. Implementering af de rigtige systemer kan bidrage til vækst gennem levering af bedre leveringsservice samtidig med produktivitetsforbedringer. Det handler om at arbejde med realtidsdata i processer gennem integrerede systemløsninger. Podcasten er sponsoreret af DESCARTES.
På transportområdet er der en tydelig trend med at forbedre kundeoplevelsen og den kundeservice, man kan yde for såvel B2C som B2B kunder. Kunder efterspørger ydelser, hvor de kan vælge, hvornår de kan få en leverance indenfor et bestemt tidsvindue; at de bliver oplyst, om leverancen kommer til tiden, eller om den eventuelt er forsinket, og at de har mulighed for at følge leverancen på et kort via mobilen. De krav, som gør sig gældende i private hjemme-leverancer, har således bredt sig til B2B forretninger. Synlighed for samtlige i organisationen vedrørende en leverance skaber en række positive effekter.
Podcast-værterne Jan Stentoft og Tina Højrup Kjær har inviteret Key Account Manager Dan Hellström, Descartes og transportchef Per Rimkjær, STARK Group, i studiet.
Avancerede ruteoptimeringer
Podcasten handler om, hvordan STARK Group har implementeret Descartes’ avancerede ruteoptimering i Sverige, Finland, Norge og Danmark inklusiv fører-mobilapp for e-POD (proof of delivery) samt kundeadvisering ”Track-my-Order”. Modtageren får et link i en SMS eller e-mail, så bilen kan følges på et kort på vej til leveringsstedet. Ruteoptimeringen skaber en optimal rute, som kan være ”den korteste vej” eller ”den hurtigste vej afhængig af biltype/krantype”.
Vil du også sponsere en podcast på SCM.dk?
Podcasts kan være initieret og drevet af SCM.dk’s redaktion eller gennemføres med betaling fra en partner, hvor denne spiller en rolle i podcasten.
• Invitér dine kunder eller relevante kilder.
• SCM.dk sørger for alt omkring produktionen: Udstyr, lokaler, redaktionel disponering, vært, planlægning, redigering og udgivelse.
• Alt stemmes overens med kunden.
• Alle podcasts udgives på SCM.dk og distribueres og markedsføres via ugentlige nyhedsbreve, magasinet og gennem Spotify, Apples Podcast App og Google Podcast m.fl.
Hvis din virksomhed ønsker at diktere agendaen i en podcast så ring og hør mere hos Niels Larsen på +45 2713 0010 eller skriv på Nl@horisontgruppen.dk.
Endvidere er der fokus på at sikre levering til tiden i henhold til det aftalte. Det er for eksempel vigtigt ved leveringer på en byggeplads, hvor det at levere for tidligt kan være en udfordring på linje med det at levere for sent. Transportøren har ved brug af en mobilapp en optimeret rute samt hele workflowet i forbindelse med afleveringen (proof of delivery og håndtering af eventuelle fejl og mangler ved leverancen, eksempelvis ved brug af foto).
Performance forbedring
Per Rimkjær fortæller, at da STARK Group fik implementeret Descartes, var der udfordringer med leveringsperformance - ODIF (on-day-in-full) og OTIF (on-time-in-full). Hvert land havde deres egen måde at beregne nøgletal på, hvilket var et problem for måling af performance på gruppen. Yderligere var add-on services som proof of delivery/notifikationer meget manuelle og tunge. ”Det er nu blevet klart bedre, da Descartes-systemet tilbyder en lang række services/notifikationer, som kan give den ønskede information til kunden vedrørende leveringen”, siger Per Rimkjær.
Implementeringsforløb
Det er vigtigt med en grundig forståelse af virksomheden, hvordan den fungerer i dag, baggrunden til projektet, og hvor man vil hen. Descartes’ princip er, at der ikke laves kundetilpasninger, det vil sige programmering, i det enkelte projekt. Samtlige kunder kører på samme version, og tilpasning til kundens flow sker ved hjælp af konfigurering. Der arbejdes efter en faseopdelt implementeringsmetodik, det vil sige:
• Opstart – fastlæggelse af mål og tidsplan
• Analyse & Design – fastlæggelse af funktionaliteten
• Opsætning og konfigurering
• Uddannelse
• Test (User Acceptance Testing) – sikre at systemet kan håndtere virkeligheden
• System opstart
Ifølge Dan Hellström er implementeringsprojekter et samarbejde mellem kunden og Descartes. Kunden skal deltage aktivt. Man opnår succes, når det er et vel fungerende samarbejde: ”Vi vinder sammen”, forklarer Dan Hellström. Tydelig kommunikation er helt central i projektforløbet samt at få defineret en klar governance-model. Det kan for eksempel være, at styregruppen mødes én gang hver måned, projektlederne én gang om ugen og konsulenter dagligt. Og så er det vigtigt at kommunikere løbende, før det er for sent. Man skal sikre ”rettidig omhu”.
Deltagere:
• Dan Hellström, Key Account Manager hos Descartes og Per Rimkjær, transportchef hos STARK Group.
• Værter: Podcast redaktører professor Jan Stentoft, SDU i Kolding og kommunikationskonsulent Tina Højrup Kjær, SDU i Kolding.
Podcasten er gratis tilgængelig for alle med en smartphone via podcast apps som Apple Podcast, Google Podcasts og Pocket Cast.
Branchenyt

ROCKWOOL med blandt mest bæredygtige virksomheder
ROCKWOOL er placeret på en flot 16.-plads på Top 100-listen over verdens mest bæredygtige virksomheder. En liste, der netop er udsendt af Corporate Knights. Samtidig tildeles den danske stenuldsproducent også en førsteplads blandt producenter af byggematerialer.
IT

Små virksomheder har mindre fokus på it-sikkerhed
Dokumentation og dermed delbar viden om it-sikkerhedstiltag og -regler er et væsentligt element i virksomhedernes arbejde med digital sikkerhed. Over halvdelen af Danmarks godt 14.000 mikrovirksomheder (5-9 ansatte) havde i 2022 ingen dokumentation om forholdsregler, aktiviteter og procedurer vedrørende it-sikkerhed. Det viser tal fra Danmarks Statistik.
Branchenyt

Schneider Electric blandt verdens mest bæredygtige
For 12. år i træk optræder Schneider Electric på det internationale forskningsmagasin Corporate Knights’ liste over verdens mest bæredygtige virksomheder, hvor de er med i top-10. I kategorien ”industrikonglomerat” løber Schneider Electric med førstepladsen. Schneider Electric er den eneste virksomhed i sin kategori, der har formået at være på listen hvert år siden 2012.
Strategi & ledelse

Mangel på forsyningskædedata hæmmer klimaarbejdet
Overblikket over virksomheders samlede klimaaftryk halter på grund af upræcise data. Særligt opgørelsen af emissioner fra indkøb af varer, serviceydelser og fra solgte produkter lider under mangel på valide data fra blandt andet forsyningskæden.
Branchenyt

Færre vil deltage i voksen- og efteruddannelse
I 2010 deltog cirka 26 procent af de faglærte og 25 procent af de ufaglærte i offentlige videre- og efteruddannelseskurser (VEU). I 2021 var det kun henholdsvis 12 procent og 14 procent. Deltagelsen falder også, når man medtæller efteruddannelse i privat regi.
Innovation

Verdens første el-betonlastbil fylder 1 år
Unicon A/S har i over 1 år haft en Volvo FE Electric betonbil i drift i København og omegn og flere elektriske betonbiler bliver leveret i 2023. Unicon ønsker at bidrage til den grønne omstilling og arbejder målrettet på at hele flåden af betonbiler skal være emissionsfri i 2035. Det var derfor et naturligt valg at lave verdens første serieproducerede elektrisk betonbil i samarbejde med Volvo.