SCM Agendaen – Forbedret leveringsevne gennem nyt transport- og ruteplanlægningssystem
Effektiv transportstyring har gennem de seneste år fået større og større strategisk bevågenhed. Megatrends som kraftig vækst i e-handel, grøn omstilling, avanceret integration i forsyningskæder og nye krav til sidste-kilometer-levering bidrager til at stille skarpt på transportstyring. Implementering af de rigtige systemer kan bidrage til vækst gennem levering af bedre leveringsservice samtidig med produktivitetsforbedringer. Det handler om at arbejde med realtidsdata i processer gennem integrerede systemløsninger. Podcasten er sponsoreret af DESCARTES.
På transportområdet er der en tydelig trend med at forbedre kundeoplevelsen og den kundeservice, man kan yde for såvel B2C som B2B kunder. Kunder efterspørger ydelser, hvor de kan vælge, hvornår de kan få en leverance indenfor et bestemt tidsvindue; at de bliver oplyst, om leverancen kommer til tiden, eller om den eventuelt er forsinket, og at de har mulighed for at følge leverancen på et kort via mobilen. De krav, som gør sig gældende i private hjemme-leverancer, har således bredt sig til B2B forretninger. Synlighed for samtlige i organisationen vedrørende en leverance skaber en række positive effekter.
Podcast-værterne Jan Stentoft og Tina Højrup Kjær har inviteret Key Account Manager Dan Hellström, Descartes og transportchef Per Rimkjær, STARK Group, i studiet.
Avancerede ruteoptimeringer
Podcasten handler om, hvordan STARK Group har implementeret Descartes’ avancerede ruteoptimering i Sverige, Finland, Norge og Danmark inklusiv fører-mobilapp for e-POD (proof of delivery) samt kundeadvisering ”Track-my-Order”. Modtageren får et link i en SMS eller e-mail, så bilen kan følges på et kort på vej til leveringsstedet. Ruteoptimeringen skaber en optimal rute, som kan være ”den korteste vej” eller ”den hurtigste vej afhængig af biltype/krantype”.
Vil du også sponsere en podcast på SCM.dk?
Podcasts kan være initieret og drevet af SCM.dk’s redaktion eller gennemføres med betaling fra en partner, hvor denne spiller en rolle i podcasten.
• Invitér dine kunder eller relevante kilder.
• SCM.dk sørger for alt omkring produktionen: Udstyr, lokaler, redaktionel disponering, vært, planlægning, redigering og udgivelse.
• Alt stemmes overens med kunden.
• Alle podcasts udgives på SCM.dk og distribueres og markedsføres via ugentlige nyhedsbreve, magasinet og gennem Spotify, Apples Podcast App og Google Podcast m.fl.
Hvis din virksomhed ønsker at diktere agendaen i en podcast så ring og hør mere hos Niels Larsen på +45 2713 0010 eller skriv på Nl@horisontgruppen.dk.
Endvidere er der fokus på at sikre levering til tiden i henhold til det aftalte. Det er for eksempel vigtigt ved leveringer på en byggeplads, hvor det at levere for tidligt kan være en udfordring på linje med det at levere for sent. Transportøren har ved brug af en mobilapp en optimeret rute samt hele workflowet i forbindelse med afleveringen (proof of delivery og håndtering af eventuelle fejl og mangler ved leverancen, eksempelvis ved brug af foto).
Performance forbedring
Per Rimkjær fortæller, at da STARK Group fik implementeret Descartes, var der udfordringer med leveringsperformance - ODIF (on-day-in-full) og OTIF (on-time-in-full). Hvert land havde deres egen måde at beregne nøgletal på, hvilket var et problem for måling af performance på gruppen. Yderligere var add-on services som proof of delivery/notifikationer meget manuelle og tunge. ”Det er nu blevet klart bedre, da Descartes-systemet tilbyder en lang række services/notifikationer, som kan give den ønskede information til kunden vedrørende leveringen”, siger Per Rimkjær.
Implementeringsforløb
Det er vigtigt med en grundig forståelse af virksomheden, hvordan den fungerer i dag, baggrunden til projektet, og hvor man vil hen. Descartes’ princip er, at der ikke laves kundetilpasninger, det vil sige programmering, i det enkelte projekt. Samtlige kunder kører på samme version, og tilpasning til kundens flow sker ved hjælp af konfigurering. Der arbejdes efter en faseopdelt implementeringsmetodik, det vil sige:
• Opstart – fastlæggelse af mål og tidsplan
• Analyse & Design – fastlæggelse af funktionaliteten
• Opsætning og konfigurering
• Uddannelse
• Test (User Acceptance Testing) – sikre at systemet kan håndtere virkeligheden
• System opstart
Ifølge Dan Hellström er implementeringsprojekter et samarbejde mellem kunden og Descartes. Kunden skal deltage aktivt. Man opnår succes, når det er et vel fungerende samarbejde: ”Vi vinder sammen”, forklarer Dan Hellström. Tydelig kommunikation er helt central i projektforløbet samt at få defineret en klar governance-model. Det kan for eksempel være, at styregruppen mødes én gang hver måned, projektlederne én gang om ugen og konsulenter dagligt. Og så er det vigtigt at kommunikere løbende, før det er for sent. Man skal sikre ”rettidig omhu”.
Deltagere:
• Dan Hellström, Key Account Manager hos Descartes og Per Rimkjær, transportchef hos STARK Group.
• Værter: Podcast redaktører professor Jan Stentoft, SDU i Kolding og kommunikationskonsulent Tina Højrup Kjær, SDU i Kolding.
Podcasten er gratis tilgængelig for alle med en smartphone via podcast apps som Apple Podcast, Google Podcasts og Pocket Cast.