SCM Agendaen – Forbedret leveringsevne gennem nyt transport- og ruteplanlægningssystem

Effektiv transportstyring har gennem de seneste år fået større og større strategisk bevågenhed. Megatrends som kraftig vækst i e-handel, grøn omstilling, avanceret integration i forsyningskæder og nye krav til sidste-kilometer-levering bidrager til at stille skarpt på transportstyring. Implementering af de rigtige systemer kan bidrage til vækst gennem levering af bedre leveringsservice samtidig med produktivitetsforbedringer. Det handler om at arbejde med realtidsdata i processer gennem integrerede systemløsninger. Podcasten er sponsoreret af DESCARTES.

Fra venstre er det Per Rimjær, Dan Hellström, Tina Højrup Kjær og Jan Stentoft..

17.05.2021

SCM.dk

På transportområdet er der en tydelig trend med at forbedre kundeoplevelsen og den kundeservice, man kan yde for såvel B2C som B2B kunder. Kunder efterspørger ydelser, hvor de kan vælge, hvornår de kan få en leverance indenfor et bestemt tidsvindue; at de bliver oplyst, om leverancen kommer til tiden, eller om den eventuelt er forsinket, og at de har mulighed for at følge leverancen på et kort via mobilen. De krav, som gør sig gældende i private hjemme-leverancer, har således bredt sig til B2B forretninger. Synlighed for samtlige i organisationen vedrørende en leverance skaber en række positive effekter.

Podcast-værterne Jan Stentoft og Tina Højrup Kjær har inviteret Key Account Manager Dan Hellström, Descartes og transportchef Per Rimkjær, STARK Group, i studiet.

Avancerede ruteoptimeringer
Podcasten handler om, hvordan STARK Group har implementeret Descartes’ avancerede ruteoptimering i Sverige, Finland, Norge og Danmark inklusiv fører-mobilapp for e-POD (proof of delivery) samt kundeadvisering ”Track-my-Order”. Modtageren får et link i en SMS eller e-mail, så bilen kan følges på et kort på vej til leveringsstedet. Ruteoptimeringen skaber en optimal rute, som kan være ”den korteste vej” eller ”den hurtigste vej afhængig af biltype/krantype”. 

Vil du også sponsere en podcast på SCM.dk?

Podcasts kan være initieret og drevet af SCM.dk’s redaktion eller gennemføres med betaling fra en partner, hvor denne spiller en rolle i podcasten.

• Invitér dine kunder eller relevante kilder.
• SCM.dk sørger for alt omkring produktionen: Udstyr, lokaler, redaktionel disponering, vært, planlægning, redigering og udgivelse.
• Alt stemmes overens med kunden.
• Alle podcasts udgives på SCM.dk og distribueres og markedsføres via ugentlige nyhedsbreve, magasinet og gennem Spotify, Apples Podcast App og Google Podcast m.fl.

Hvis din virksomhed ønsker at diktere agendaen i en podcast så ring og hør mere hos Niels Larsen på +45 2713 0010 eller skriv på Nl@horisontgruppen.dk.

Endvidere er der fokus på at sikre levering til tiden i henhold til det aftalte. Det er for eksempel vigtigt ved leveringer på en byggeplads, hvor det at levere for tidligt kan være en udfordring på linje med det at levere for sent. Transportøren har ved brug af en mobilapp en optimeret rute samt hele workflowet i forbindelse med afleveringen (proof of delivery og håndtering af eventuelle fejl og mangler ved leverancen, eksempelvis ved brug af foto).

Performance forbedring
Per Rimkjær fortæller, at da STARK Group fik implementeret Descartes, var der udfordringer med leveringsperformance - ODIF (on-day-in-full) og OTIF (on-time-in-full). Hvert land havde deres egen måde at beregne nøgletal på, hvilket var et problem for måling af performance på gruppen. Yderligere var add-on services som proof of delivery/notifikationer meget manuelle og tunge. ”Det er nu blevet klart bedre, da Descartes-systemet tilbyder en lang række services/notifikationer, som kan give den ønskede information til kunden vedrørende leveringen”, siger Per Rimkjær.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Implementeringsforløb
Det er vigtigt med en grundig forståelse af virksomheden, hvordan den fungerer i dag, baggrunden til projektet, og hvor man vil hen. Descartes’ princip er, at der ikke laves kundetilpasninger, det vil sige programmering, i det enkelte projekt. Samtlige kunder kører på samme version, og tilpasning til kundens flow sker ved hjælp af konfigurering. Der arbejdes efter en faseopdelt implementeringsmetodik, det vil sige:

• Opstart – fastlæggelse af mål og tidsplan
• Analyse & Design – fastlæggelse af funktionaliteten
• Opsætning og konfigurering
• Uddannelse
• Test (User Acceptance Testing) – sikre at systemet kan håndtere virkeligheden
• System opstart

Ifølge Dan Hellström er implementeringsprojekter et samarbejde mellem kunden og Descartes. Kunden skal deltage aktivt. Man opnår succes, når det er et vel fungerende samarbejde: ”Vi vinder sammen”, forklarer Dan Hellström. Tydelig kommunikation er helt central i projektforløbet samt at få defineret en klar governance-model. Det kan for eksempel være, at styregruppen mødes én gang hver måned, projektlederne én gang om ugen og konsulenter dagligt. Og så er det vigtigt at kommunikere løbende, før det er for sent. Man skal sikre ”rettidig omhu”.

Deltagere:
• Dan Hellström, Key Account Manager hos Descartes og Per Rimkjær, transportchef hos STARK Group.
• Værter: Podcast redaktører professor Jan Stentoft, SDU i Kolding og kommunikationskonsulent Tina Højrup Kjær, SDU i Kolding.

Podcasten er gratis tilgængelig for alle med en smartphone via podcast apps som Apple Podcast, Google Podcasts og Pocket Cast.

Relateret indhold

21.02.2025Descartes

Sponseret

Flere fordele for Helsingborgs Hamns kunder

21.02.2025SCM.dk

60 procent lejeprisstigning på industri- og logistikejendomme de sidste 5 år

19.02.2025PALOMAT

Sponseret

Ornestation Mors fandt nøglen til effektivitet og ergonomi på lageret med PALOMAT®

18.02.2025SCM.dk

Tøjproducent udvider robotlager for tredje gang på tre år

18.02.2025Apport Systems A/S

Sponseret

AMKA vælger Apport Enterprise til at optimere deres logistik

18.02.2025Consafe Logistics

Sponseret

POSTI INDGÅR PARTNERSKAB MED CONSAFE LOGISTICS FOR AT MODERNISERE LAGERDRIFT

18.02.2025Consafe Logistics

Sponseret

Få Nøgleindsigter til et Smartere Lager

14.02.2025SCM.dk

Frode Laursen bygger nyt bæredygtigt logistikcenter i Sydsverige

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Webinar om CBAM

Gratis webinar om CBAM, hvor du får et generelt indblik i CBAM-reglerne, praktiske erfaringer og kommende krav.

Dato

27.02.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Agile projekter - hybrid

Vil du lære at lede agile projekter professionelt og effektivt? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få indsigt i agile værktøjer og kompetencer i agil projektledelse.

Dato

28.02.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

04.03.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Bredana Axcite A/S
Webinar
Præcise Forecast med ny Microsoft løsning

Den nye app byder på best-in-class Forecasting algoritmer og modeller, enestående brugeroplevelse, intelligente rapporter og analyser

Dato

04.03.2025

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Explore the critical connection between the NIS2 Directive and the CRA

In an era of increasing cyber threats, regulatory frameworks like the NIS2 Directive and the Cyber Resilience Act (CRA) are shaping the future of cybersecurity across Europe. While NIS2 enforces stricter cybersecurity obligations for suppliers and organizations, CRA complements it by embedding security into digital products from the ground up.

Dato

06.03.2025

Tid

13:00

Sted

Online på MS Teams

Descartes
Webinar
Deloitte x Descartes: Webinarium om Frihandel, CBAM och hållbarhet

Ett unikt samarbete mellan Deloitte och Descartes, där ledande specialister inom global handel och hållbarhet delar sina insikter och praktisk information.

Dato

13.03.2025

Tid

10:30

Sted

Online