Scania skal levere 15 lastbiler til de tyske e-motorveje
Scania er blevet valgt som leverandør af lastbiler til test af tyske e-motorveje, hvor elforsyning fra luftledninger sikrer, at bilerne kan blive opladet, mens de kører.
Scania skal levere 15 lastbiler til testprojekter på tre tyske e-motorveje. Testene påbegyndes i første omgang i Hessen på den tyske A5-motorvej, hvor der på et fem kilometer langt stykke er blevet etableret e-motorvej med elforsyning fra luftledninger i begge retninger.
Læs også: Scania: Nye produkter med fokus på reduktion af CO2
Scania er blevet valgt til projektet på vegne af det tyske ministerium for Miljø, Naturbevarelse og Kernekraftsikkerhed (BMU) efter et offentligt udbud. Dermed fortsætter det svensk-tyske samarbejde på området.
De 15 lastbiler udstyres med pantografer monteret på chassiset bag førerhuset, så lastbilen oplades, mens den er i bevægelse. Scanias levering af den første R 450-hybridlastbil til Hessen er planlagt til maj 2019. Ud over leveringen af lastbilerne vil Scania administrere vedligeholdelsen af dem samt indsamlingen af data fra testene.
"I modsætning til personbiler, der holder stille og parkeret det meste af dagen, anvendes lastbiler i mange timer ad gangen til transportopgaver, og det kan derfor være en forstyrrelse af driften, at lastbilen må stoppe op for at blive opladet. E-motorveje tilbyder en rationel og effektiv opladning undervejs. Denne løsning sparer også batterier og reducerer belastningen af energinetværket", siger Magnus Höglund, chef for Electric Road System i Scania.
Scania også partner i sideløbende forskningsprojekt
Efter testene på A5 bliver det næste prøvested en sektion på den A1-motorvejen, der fører til havnen i Lübeck med yderligere stationære opladningsmuligheder planlagt i havnen. Denne sektion af motorvejen forventes at åbne i løbet af sommeren 2019.
Som det sidste forventes den tredje e-motorvej at blive etableret i Baden-Württemberg langs en sektion af hovedlandevejen B462 i begyndelsen af 2020.
Scania er tidligere blevet udvalgt som partner i Volkswagen Group Researchs sideløbende forskningsprojekt. Efter planen skal Scania levere en R 450-hybridlastbil til det projekt i februar, ligesom at endnu et eldrevet forsøgskøretøj leveres i efteråret 2019.
Forskningsprogrammet har til formål at analysere og optimere drivlinekonceptet, energistyringen, hybrid-transmissionen, batteribelastningen samt næste generation af kølesystem.
Læs også: Volkswagen præsenterer nye løsninger for bæredygtig transport
Ifølge flere forskellige undersøgelser er e-motorveje et alternativ, der i høj grad vil hjælpe med til at reducere CO2-emissionerne. Teknologien bag elektrificerede veje er en del af Scanias bæredygtige transportløsninger, som nu også testes på tyske veje.
- JMA