Samarbejde i forsyningskæden gemmer stort potentiale

Konkurrencen foregår i dag reelt mellem kæder og ikke mellem enkeltvirksomheder. Det bryder med traditionelle måder at tænke forretning på, men det er stadig begrænset hvor meget reelt operationelt samarbejde, der foregår i forsyningskæderne. Der er dog tegn på, at den mobile generation er ved at bane vejen for et paradigmeskifte.

Supply chain management handler om at arbejde sammen i kæder og netværk. Grundfos er et eksempel på en dansk virksomhed, der arbejder målrettet på at hente gevinster i et tættere samarbejde med leverandører og kunder. Foto: Grundfos..

19.01.2015

SCM.dk

”Et område, der har stort potentiale, og som stadig er temmelig uudviklet, er ægte operationelt samarbejde mellem parter i forsyningskæden”, fortæller Frits Thomsen, Syncorder. Foto: Syncorder..

Det er i bund og grund et spørgsmål om, hvordan man anskuer samarbejde, konkurrencekraft og forretningsdrift. Har vi hovedfokus på at beskytte virksomheden mod alle eksterne parter, og betragter vi samspillet med kunder og leverandører som et magtspil, hvor det gælder om at forhandle sig frem til den bedst mulige pris? Kan jeg tjene 1000 dollars, så taber kunden eller leverandøren 1000 dollars. 

Eller er hovedfokus på konstant at være i integreret operationel kontakt med hele kæden af strategiske leverandører og kunder for at skabe stedse mere valide data, bedre processer og mere innovative og sofistikerede produkter eller tjenesteydelser sammen med dem? Kan vi sammen skabe bedre stamdata, processer og produkter, så slutkunden i sidste ende får et endnu bedre tilbud, så vinder vi konkurrencen med konkurrerende kæder.

Læs også: Stigende interesse for logistik-samarbejde

”Der er et paradigmemæssigt forskel på de to syn”, fortæller Frits Thomsen. Han har en lang karriere bag sig med logistik- og supply chain-ledelse på højeste niveau i virksomheder som Dansk Supermarked, Jyllands-Posten, Grundfos og Flexa. Han har været der og har haft hænderne dybt begravet i den daglige supply chain-drift i globaliserede danske virksomheder i mange år og på egen krop mærket, hvad der skal til for at få vare-, penge- og informationsstrømme til at flyde internt i virksomheden og eksternt i værdikæden.

I dag er han leder i Syncorder og har med et team udviklet en sky-baseret supply chain it-løsning. Hans erfaring er, at der hos virksomhederne er store muligheder for at forbedre produktiviteten betydeligt ved at fokusere på SCM-processer, integreret samarbejde, løbende analyse af behov hos partnere etc.

Den skjulte undervogn
”Daglig supply chain drift er på mange måder en virksomheds undervogn. Der foregår en masse operationelle aktiviteter, som er helt grundlæggende for forretningen, men det sker i det skjulte inde i systemerne og i mailboxen og får ofte meget lidt opmærksomhed eller anerkendelse fra forretningens og topledelsens side. Det er lidt synd, fordi aktiviteterne har stor betydning for forudsigeligheden i værdiskabelsen i virksomhederne samt den faktiske værdiskabelse ”, fortæller han og tilføjer:

”Et område, der har stort potentiale, og som stadig er temmelig uudviklet, er ægte operationelt samarbejde mellem parter i forsyningskæden. Samarbejdet er i dag generelt set præget af mange gode intentioner, men det kniber med at omsætte intentionerne til praksis. Det kan for eksempel være at sætte fælles processer i handelsflowet på agendaen. Mange har indført eller er i gang med at indføre EDI-baseret informationsudveksling, mens de applikationer, som transformerer EDI-data til information og input til fælles handlinger mangler. Det er så det, Syncorder tilbyder”.

<p>”Samarbejdet er i dag generelt set præget af mange gode intentioner, men det kniber med at omsætte intentionerne til praksis”.</p>

Frits Thomsen, administrerende direktør, Syncorder

Syncorder tilbyder dermed noget ”på toppen” af klassisk EDI, som kan tilgås med en browser og altså er mobilt.

Lad os se på indkøbsfunktionen som eksempel. Meget store dele af stort set alle virksomheders produkter og værdiskabelse sker i dag i virksomhedernes forsyningsnetværk. Selv ikke den største bilfabrik i verden producerer tilnærmelsesvis hele bilen selv. Det meste af bilen bliver produceret hos et hav af leverandører, der igen har underleverandører.

En ofte set klassisk indkøbsmetode består af følgende trin: Først specificerer indkøbschefen alle de relevante krav til de produkter eller tjenesteydelser, der skal købes. Så udvælger han eller hun tre eller flere leverandører, der afgiver tilbud. Så tjekker man, om alle krav er opfyldt, forsøger at klemme dem lidt mere og vælger så den billigste leverandør.

Læs også: Flere virksomheder beskæftiger sig med logistik-løsninger

”Metoden er ikke helt tilstrækkelig i dag. Det var måske paradigmet for en del år siden, men i dag ved man qua SCM-forskning, talrige pilotprojekter og omkostningsanalyser, at denne metode mangler at tage højde for en vigtig forudsætning: Kundens og leverandørens evner til at sætte en procesbaseret og operationel forsyningskæde op sammen er reelt afgørende for, hvor effektiv indkøbet og salget bliver. Hovedelementerne i den operationelle forsyningskæde er udveksling af forecast, fælles ordre- og lagerstyring samt fakturering, returprocesser, fælles kvalitetssikring af stamdata opdatering mv. Men faktum er, at kun ret få virksomheder i dag har omdannet eller er i færd med at omdanne deres leverandører og kunder til partnere, som de udveksler data, informationer og viden med for at skabe værdi”, fortæller Frits Thomsen.

Det kræver blandt andet et særdeles integreret samarbejde internt mellem flere afdelinger i virksomheden: Indkøb/salg, logistik/SCM, it/finans. Årsagerne er ifølge Frits Thomsen dog ikke altid manglende fokus. Årsagerne kan også være, at det samlet set er komplekst at gennemskue, at det tager en del projekttid og at de eksisterende metoder og teknikker er tunge og dyre. Det vil sige, at der skal noget enklere til, som leverer de ønskede processer automatisk som ”plug and play”.

”Derfor skabte vi platformen syncorder.com, som er en samlet ordreløsning for både køber og sælger”.

Typiske spørgsmål fra den konventionelle leder vil være:

  • Hvordan kan vi presse prisen på varerne fra vores leverandører?
  • Hvordan kan vi øge vores egen profit?
  • Hvordan kan vi forbedre likviditeten?

Typiske spørgsmål fra den samarbejdende leder vil være:

  • Hvad kan vi gøre for at lette tilværelsen for vores leverandører og kunder?
  • Hvordan kan vi udnytte viden og data fra vores leverandører, underleverandører og kunder sammen med egen viden og data til at forbedre den samlede værdiskabelse?
  • Når vi har fundet de fælles processer, hvor vi med fordel kan samarbejde, deler vi produktivitetsgevinsten.

Den mobile generation
”Supply chain management handler om at arbejde sammen i kæder og netværk. Det er der rigtig meget konkurrencekraft i, og mange danske virksomheder vil kunne hente store gevinster i et tættere samarbejde. Det handler om at dele data, udfordringer og ændringsplaner samt både kortsigtede og langsigtede strategier med de vigtigste partnere i forsyningskæden. Kan en butik dele de indskannede salgsdata fra kassen i realtid med alle led i forsyningskæden helt tilbage til råvareleverandøren, ja så siger det sig selv, at alle parter er i stand til at geare deres kapacitet og produktion meget mere præcist og derved undgå en masse spild. Det har faktisk været teknologisk muligt og også erkendt i mange år, der sker bare meget lidt”, fortæller han.

Men han ser lys forude. Han ser den nyeste udvikling af mobilitet, sociale medier og sky-baserede løsninger som drivkræfter for et paradigmeskifte, hvor det både bliver mere oplagt og nemmere at dele informationer samt indgå i åbne samarbejdsrelationer.

Han understreger, at de nye platforme, som skal levere samarbejdsprocesserne mellem virksomhederne, naturligvis også skal understøtte den kommercielle frihed til at udskifte kunder og leverandører. De nye platforme skal altså skal både tilbyde kommerciel handlekraft og implementeringskraft på processerne.

”Mobiliteten og de sociale medier har revolutioneret vores hverdag og vores forbrug. Og på samme måde er den i fuld gang med at revolutionere den måde, vi laver forretning på. Smartphones og tablets øger tilgængeligheden, sociale medier øger åbenheden og villigheden til at dele. Det tror jeg baner vejen for et nyt syn på, hvordan virksomheder kan samarbejde i forsyningskæden. En af forudsætningerne for en effektiv mobil strategi er, at virksomheder sørger for, at der er gnidningsløs integration mellem de mobile applikationer og virksomhedens ERP-systemer. Det omfatter fx også, at eget ERP efter givne regler kan ”fjernstyres” af den mobile medarbejder. Det sker via procesapplikationer på tablets og smartphones, der kan opdatere transaktionerne nede i ERP systemet. Integration er en nøgleudfordring”.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

I skal indberette emballage inden den 31. august

17.04.2024SCM.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

17.04.2024SCM.dk

Reservedelsleverandør styrker logistik og salg

16.04.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

15.04.2024SCM.dk

Net zero mål for CO2 er problematiske for mange virksomheder

12.04.2024SCM.dk

Industrivirksomhed vender ESG-krav til fordel

11.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

CSRD - hvem, hvad, hvor og hvordan?

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle