Salg og indkøb kan i fællesskab skabe bedre cash flow og indtjening

Sælgere og indkøbere har en stor indflydelses på hinandens områder, men det er meget vanskelig at strukturere og dele den viden, der findes i indkøbs- og salgsafdelingen. Hvis disse faggrupper vælger at investere lidt mere tid på at samarbejde på tværs, deltage i hinandens møder og i øvrigt sætte sig ind i arbejdsvilkårene på den anden side af gangen, kan det skabe kvantespring for både deres egne og virksomhedens resultater, mener direktør Lars Villads Krogh fra ABC Softwork.

08.02.2011

SCM.dk

De sidste mange års højkonjunktur, hvor alt kunne sælges, fjernede fokus fra effektive indkøbsprocesser. Resultatet er, at mange virksomheder binder alt for mange unødvendige penge i varebeholdningerne. Det mener Lars Villads Krogh, partner og direktør i ABC Softwork.
»Der er sket et markant omslag i løbet af meget kort tid. For to år siden var virksomhederne rimelige ligeglade med, om de havde varer for 10 til 20 mio. kr. for meget liggende på lager, for der var jo en god indtjening i virksomheden. Da vi nåede til årsskiftet, skiftede virksomhederne imidlertid fokus og rettede i langt højere grad opmærksomheden på Working Capital, altså de penge, virksomhederne har bundet i varelagre eller i udestående hos kunderne”, siger Lars Villads Krogh. Han er i dag direktør i virksomheden ABC Softwork, som udvikler Business Analytics analyseværktøjer. Gennem de sidste 18 år har han haft ledelseserfaring med fokus på indkøb, salg, logistik og strategi, ligesom han har drevet egen virksomhed. Ydermere har den 51-årige produktionsingeniør en solid teoretisk ballast.
Inden for salg, indkøb og lager ser virksomhederne i dag således et stort forbedringspotentiale. Men i praksis har mange virksomheder vanskeligt ved at indfri de gode intentioner til konkrete resultater. Working Capital er et område, hvor der kan frigøres megen kapital, men også et område, der er relativt komplekst, og som kræver koordinering mellem salg og indkøb samt nye principper, metoder og systemer for konstant at blive bedre.

Ubalancen i varesortimentet.

”Der findes altid en ubalance i varesortimentet. Det er altid få varer, der bidrager relativ meget til indtjeningen og mange varer, der egentligt kun tilfører omkostninger og kompleksitet. Hvis det bare var så heldigt, at det altid var de samme vare, der ikke bidrog til indtjeningen, ville det være fint. Men sådan er det ikke - takket været produkternes kortere livscyklus og de mange varianter, der tilbydes kunderne. En øget vækst gennem en nedskæring af sortimentet kan næsten altid lade sig gøre – når de rigtige varer identificeres”, mener Lars Villads Krogh.
”Det kræver imidlertid en fokuseret indsats for at rette op på den ubalance. Opgaven kan dog startes relativt enkelt, når der skabes et godt overblik over varernes relative dækningsbidrag, efterspørgsel og lagerværdi. Erfaringsmæssigt er det ikke unormalt, at op til 50 procent af virksomhedens samlede sortiment kun bidrager til ca. fem procent af det samlede dækningsbidrag, men binder omkring 35 procent af den samlede lagerbinding”.

Strammere kreditter

Det er også strammere kreditter, der har fået virksomhederne til at skifte adfærd fra et mønster, hvor indkøbsoptimering nærmest blev glemt, eller i hvert fald ifølge Lars Villads Krogh taget rimeligt afslappet.
”Mange virksomheder var på grænsen til det arrogante, fordi de prioriterede en høj forsyningssikkerhed på alle varerne, og så var det mindre vigtigt, at lagerbeholdninger var optimeret. I dag er det nødvendigt for virksomheder at finde den helt rigtige balance mellem den servicegrad, de ønsker at give kunderne og den tilhørende optimale lagerbinding - hvis de skal frigøre kapital til andre aktiviteter”, mener Lars Villads Krogh.

Rodfæstede kulturer

Men udfordringen for mange virksomheder er egentlig ikke kun et spørgsmål om, de har de rigtige varer liggende på lager i en periode med stærk efterspørgsel. Det stikker langt dybere end blot hensynet til at kunne levere. Dybest set handler det om, at der er en rodfæstet kultur i mange virksomheder, hvor indkøbsstyring ikke har samme status som de kundefokuserende aktiviteter.
”Topledelsen rekrutteres typisk fra økonomi-, marketing- eller salgsafdelingerne. Her er de ansatte ofte uddannet som cand.merc’er e.l. De får masser af opmærksomhed, har konkrete mål og bliver rost hyppigt, når de realiserer målene. På den anden side af gangen sidder indkøbere, som typisk har en mellemlang uddannelse. Kun sjældent er der sat individuelle mål op for dem, hvilket gør det vanskeligt at rose den enkelte indkøber. De er ofte meget loyale og gør deres arbejde godt, men de kommer sjældent på efteruddannelse, selv om det er dem, der køber ind for måske 200-300 mio. kr. om året for virksomheden”, siger han.

Større behov for koordinering

”Sælgeren kigger som regel mod øst og indkøberen mod vest, fordi deres faglige udgangspunkter er vidt forskellige. Hvis de imidlertid blot et øjeblik ville få øjenkontakt med hinanden i stedet for at sidde med ryggen til hinanden, kunne deres - og virksomhedens - resultater øges betydeligt. Det handler om ganske almindelig kommunikation”.
Med denne metafor beskriver Lars Villads Krogh en fundamental forskel mellem to faggrupper, som ofte er fysisk placeret dør om dør, men som i mange tilfældet ikke helt forstår, hvilken nytte de kunne have af hinandens viden og kompetencer.
”Sælgerne har øjnene stift rettet mod maksimering af salg, hvorimod indkøberne koncentrerer sig om at forhandle med leverandører samt skaffe de rigtige priser og leveringsbetingelser. Imidlertid er det meget sjældent, at indkøbere og sælgere direkte deler viden. Den mest enkle måde at dele viden på er at blive inviteret med til hinandens møder, men det er meget sjældent, at indkøbsfolkene bliver inviteret med til salgsmøderne. Modsat er det heller ikke almindeligt, at sælgerne kommer med til indkøbsmøderne. Det synes jeg er ærgerligt, for hvis parterne investerede lidt mere tid på at forstå og forholde sig til hinandens verdener, ville det være langt lettere at skabe en god indtjening for hele virksomheden”, mener Lars Villads Krogh.
Fakta i stedet for følelser
”Mange arbejdspladser kunne være mindst 20 procent mere effektive, hvis blot sælgere og indkøbere forstod hinanden bedre. En del af løsningen er at skabe et enkelt overblik, som begge parter kan forstå og forholde sig til. Dette grundlag skal være skabt på baggrund af fakta - ikke følelser, og det skal være baseret på den rigtige balance mellem detaljering, hurtighed og validitet i dataene. Min erfaring siger, at når et sådan grundlag er tilvejebragt, forsvinder hovedparten af uoverensstemmelserne, og medarbejdertilfredsheden stiger i begge grupper til gavn for hele virksomheden”, forklarer Lars Villads Krogh og tilføjer:
”Det er ikke de samme ting, der skal til, for at sælgere og indkøbere føler sig værdsat og godt tilpas på en arbejdsplads. Sælgere vil f.eks. gerne ses, høres og have ros, når de har fået ”ordren i skabet” hvorimod indkøbere primært vil anerkendes for deres evne til at få det hele til at ”spille sammen og leveret til tiden”.
Generelt mener han, at der i virksomhederne har været en stigende forståelse for nødvendigheden af gode indkøbskompetencer støttet af effektive IT-værktøjer. Finanskrisen har i øvrigt forstærket denne tendens, som allerede kunne anes inden de dårlige tider satte ind.
”Rent teknologisk er vi efterhånden nået langt, og systemerne kan meget. Men evnen til at modtage og anvende teknologien ude i virksomhederne er imidlertid stadig behersket. Der findes masser af gode systemer på markedet. Men den største flaskehals består i, at der fortsat er et gab mellem den teknologiske formåen og virksomhedernes evne til at bruge den optimalt. Samtidig må man ikke se bort fra, at en effektiv løsning reelt kun handler om 20 procent teknologi og 80 procent mennesker. Du kan have verdens bedste værktøj, men i de forkerte hænder giver det ingen effekt”, siger han

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

11.04.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

ERP-projekt med stærk forandringsledelse

10.04.2025SCM.dk

ESG-opgør i Danmark: Amerikansk tendens kan sprede sig

07.04.2025SCM.dk

Sidste forhindring for udsættelse af CSRD ryddet af vejen

04.04.2025SCM.dk

Mini-undersøgelse: ESG er strategisk og ikke compliance

04.04.2025Descartes

Sponseret

Defense Trade Solutions forenkler forsvarsindustriens eksport med Descartes-løsning

03.04.2025SCM.dk

Hvad vi kan lære af de Jyske erfaringer med omstillingen af forsyningskæden

01.04.2025SCM.dk

Velux satser stort på den cirkulære model

01.04.2025SCM.dk

Verdion styrker nordisk team med tre strategiske forfremmelser

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
SCANLOX ApS
Messe
Innovationboard hos Mazak

Opdag, hvordan automation kan optimere jeres logistik, og mød eksperterne, der giver svar på alle jeres spørgsmål.

Dato

24.04.2025

Tid

09:30

Sted

Mazak Danmark, Stensgårdvej 7, B, 5500 Middelfart

Bureau Veritas
Webinar
Er din virksomhed underlagt Bekendtgørelse 761/2024? Vær sikker på, om du opfylder de nye krav

Den 1. juli 2024 udsendte Energistyrelsen Bekendtgørelse 761/2024 med opdaterede krav til obligatoriske energiledelsessystemer og energi- og klimasyn for visse virksomheder.

Dato

24.04.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001 Intern Auditor

Bliv ISO 9001 Intern Auditor

Dato

28.04.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Introduktion til ISO 20001: Minimering af Food Waste & Loss

Vidste du godt, at der er en ny ISO-standard på vej, som fokuserer på at minimere fødevareaffald og -tab på en systematisk måde? Denne standard, der forventes udgivet i 2026, har fået betegnelsen ISO 20001.

Dato

29.04.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Webinar
BV Talks - Om Bæredygtighed

BV Talks er en webinarrække, hvor du kan høre engagerede fagpersoner med noget på hjerte fortælle om deres passion og dele ud af erfaringer, visioner og måske endda praktiske løsninger.

Dato

29.04.2025

Tid

09:00

Sted

Online på MS Teams

Bredana Axcite A/S
Webinar
Warehouse Management Only Mode

Med Warehouse Management Only Mode får I mulighed for at implementere lagerstyring i verdensklasse – uanset ERP-system. Og/eller starte implementering af D365 med dette modul alene.

Dato

29.04.2025

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus