Sømand kan blive det næste skrivebordsjob

Automatisering er det nye sort inden for transportbranchen, hvorfor man i fremtiden også vil kunne opleve sømænd i kontorbygninger, der sidder og styrer skibe på afstand

I takt med en stigende automatisering i transportbranchen spår CNNtech, stillinger i skibsbranchen vil blive skiftet ud med kontorjobs. Arkivfoto..

24.05.2017

SCM.dk

Automatisering fylder efterhånden mere og mere i transportsektoren, hvilket betyder, at man bl.a. i skibsbranchen vil opleve, at stillinger rykkes fra havet og til kontorbygninger, hvor man på afstand kan overvåge fartøjer, skriver CNNtech.

Læs også: Leveringsdroner fylder ikke meget i fremtidens marked

De nye stillinger skal bl.a. forbedre effektiviteten, reducere omkostningerne og forbedre arbejdstagerens sikkerhed.

I sidste uge fortalte vi her på SCM.dk om, hvordan man i Norge er ved at bygge et autonomt og elektrisk containerskib, der skal stå klar inden 2020.

Og ifølge CNNtech kan der da også være mange fordele at hente ved en autonomisering af skibe. Et skib uden besætning behøver i sagens natur ikke kahytter, køkken, toiletter og lignende faciliteter. Og der er ikke nogen folk, pirater kan tage som gidsler.

Autonome skibe sparer på omkostningerne
Ifølge Peter Due, der er projektleder ved Kongsberg, som lancerer det autonome skib Yara, vil skibe i fremtiden også blive mindre og lettere, hvilket også kan spare på omkostningerne, skriver CNNtech.

Derudover nævner Peter Due, at søfolk vil overvåge det autonome skib fra land, men at han ikke forventer, at alle skibe bliver ubemandede. Jo større båden er, jo mindre vil et besætningsmedlem bidrage til de samlede omkostninger ved driften af skibet.

Flere fordele ved autonome slæbebåde
Der er også et stort potentielt marked i slæbebåde, hvis man spørger Oskar Levander, der er vice president of marine innovation hos Rolls-Royce. Ifølge ham udgør en slæbebåds besætningsmedlemmer 50-70 procent af driftsomkostningerne.

Ifølge Michael Johnson, der er CEO hos Sea Machines, kan der være flere fordele ved autonome slæbebåde.

Han mener nemlig, at slæbebådsarbejde kan være farligt, og at mange sejladsulykker skyldes menneskelige fejl, hvorfor det er tiltalende at gøre slæbebåde autonome.

Læs også: Toyota vil skabe nulemissionslastbiler

Derfor arbejder man hos Sea Machines i øjeblikket på at automatisere en båd, der kan trække en anden, hvilket kan være behjælpeligt til fx oprydning af oliespild.

- EL

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

16.06.2025SCM.dk

Additive manufacturing skal være en del af fremtidens industri

13.06.2025SCM.dk

Nordic Hydrogen bringer grøn brint tættere på kilden

13.06.2025SCM.dk

Danmark kan blive frontløber i europæisk AI-udvikling

11.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

AURA digitaliserer forretningen med Microsoft Dynamics 365 Finance & Operations

05.06.2025SCM.dk

RFID: Terma Aerostructures indgår partnerskab med Lyngsoe Systems om digital produktionsomstilling

03.06.2025AGR

Sponseret

AGR udvider fra forsyningskædestyring til leverandørstyring

22.05.2025SCM.dk

Cobot sætter nye standarder i kollaborativ automation

22.05.2025Datacon A/S

Sponseret

Case: Munck Gruppen

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle