Sådan leverer Amazon sit kerneprodukt: bekvemmelighed
En ny rapport har undersøgt Amazons fulfillmentcenter-netværk og hvad dets hastige udbygning har betydet for Amazons vækst og succes som virksomhed. Kodeordet er lave omkostninger.
Amazon er en af verdens største onlinemarkedspladser og sælger millioner af varer fra sine forskellige sites rundt om i verden. Men ligesom flere af sine store konkurrenter, ikke mindst Alibaba i Kina, så producerer Amazon ikke nogle af disse varer selv.
Læs også: Blæst om Amazons nye hovedkvarter
Derfor er selskabets kerneprodukt ikke selve varerne, men derimod den service, der ligger i dels udbuddet og dels i leveringen af dem. I den forbindelse er nøglen Amazons enorme netværk af distributionscentre på tværs af USA, der muliggør levering på to dage, én dag eller mange steder samme dag som bestilling.
Det fastslår en forskningsrapport fra Wharton School of Business Economics ved University of Pennsylvania. Skolens onlinemedie, Knowledge@Wharton, har talt med den ene af rapportens forfattere, professor Katja Seim, om undersøgelsen, ”Economies of Density in E-Commerce: A Study of Amazon’s Fulfillment Center Network”.
Forfatterne, der udover Katja Seim tæller Jean-Francois Houde fra Cornell og Peter Newberry fra Penn State, har bl.a. undersøgt, hvordan Amazon udvælger placeringerne af de forskellige centre. I nethandlens tidlige dage handlede det nemlig ikke kun om efterspørgsel og at være tæt på de store byer, men også om, hvor lokale skatteforhold, nærmere bestemt i forhold til, hvor forbrugerne skal opkræves skat på de solgte varer.
Flere fulfillmentcentre giver lavere leveringsomkostninger
Rapportens centrale element er analysen af væksten i Amazons distributionsnetværk i USA, som man får sat ganske præcise tal på. I 2006 havde Jeff Bezos’ selskab således kun otte fulfillmentcentre, men ved udgangen af 2016 var det tal mere end tidoblet til 90, i løbet af i år regner man med at passere de 100.
Hver gang Amazon åbner et nyt dc står selskabet overfor det, undersøgelsen kalder et trade-off, altså både fordele og ulemper. På den ene side kan kunder i nærheden få deres varer hurtigere, men på den anden side er der også en masse udgifter forbundet med centeret.
Ifølge undersøgelsen har udvidelsen af fulfillmentcenter-netværket kostet Amazon 9,6 mia. dollars (knap 58 mia. kr.) i tabt indtjening pga. af øget salgsskat, som er blevet pålagt kunderne, og yderligere $3,3 mia. (små 20 mia. kr.) i fast udgifter.
Til gengæld har udvidelsen også sparet Amazon for forsendelsesudgifter i størrelsesordenen $9-13 mia. (op mod 80 mia. kr.), hvilket har været med til at forbedre Amazons overskud med mellem $500 mio. og 8 mia. (mellem tre og 48 mia. kr.).
Fortsat fokus på nemmere distribution
Analysen viser også, at Amazon vil kunne fortsætte med at profitere på udbygningen af netværket. I løbet af i år, vil selskabets margin således blive mellem 5 og 14 procent højere end den ville have været, hvis man ikke havde forbedret dc-netværket.
”Vi har fundet nogle ret markante stigninger (i Amazons margin, red.) og overskudsgrader, der udelukkende skyldes reducerede forsendelsesomkostninger”, siger Katja Seim og peger på analysen, der viser at Amazons gennemsnitsudgift for at sende en ordre er faldet fra ca. 16-28 kr. i 2006 til mellem knap fem og 8,3 kroner i 2016.
Læs også: Amazon er ved at blive en shippingvirksomhed – Maersk er bevidst om truslen
Fremadrettet peger Seim derfor på, at det er et område, Amazon fortsat vil fokusere intenst på, fx ved at tilbyde afhentning i dedikerede skabe i 7/11 eller i Whole Foods-butikkerne.
-AK