Sådan leverer Amazon sit kerneprodukt: bekvemmelighed

En ny rapport har undersøgt Amazons fulfillmentcenter-netværk og hvad dets hastige udbygning har betydet for Amazons vækst og succes som virksomhed. Kodeordet er lave omkostninger.

Fulfillmentcentre som dette er en god forretning for Amazon. Selvom de er dyre at anlægge og ofte medfører øgede skatter, så tjener de sig selv hjem ved at sænke selskabets leveringsomkostninger og dermed forbedre indtjeningen på sigt. Foto: Amazon.

28.03.2018

SCM.dk

Amazon er en af verdens største onlinemarkedspladser og sælger millioner af varer fra sine forskellige sites rundt om i verden. Men ligesom flere af sine store konkurrenter, ikke mindst Alibaba i Kina, så producerer Amazon ikke nogle af disse varer selv.

Læs også: Blæst om Amazons nye hovedkvarter

Derfor er selskabets kerneprodukt ikke selve varerne, men derimod den service, der ligger i dels udbuddet og dels i leveringen af dem. I den forbindelse er nøglen Amazons enorme netværk af distributionscentre på tværs af USA, der muliggør levering på to dage, én dag eller mange steder samme dag som bestilling.

Det fastslår en forskningsrapport fra Wharton School of Business Economics ved University of Pennsylvania. Skolens onlinemedie, Knowledge@Wharton, har talt med den ene af rapportens forfattere, professor Katja Seim, om undersøgelsen, ”Economies of Density in E-Commerce: A Study of Amazon’s Fulfillment Center Network”.

Forfatterne, der udover Katja Seim tæller Jean-Francois Houde fra Cornell og Peter Newberry fra Penn State, har bl.a. undersøgt, hvordan Amazon udvælger placeringerne af de forskellige centre. I nethandlens tidlige dage handlede det nemlig ikke kun om efterspørgsel og at være tæt på de store byer, men også om, hvor lokale skatteforhold, nærmere bestemt i forhold til, hvor forbrugerne skal opkræves skat på de solgte varer.

Flere fulfillmentcentre giver lavere leveringsomkostninger
Rapportens centrale element er analysen af væksten i Amazons distributionsnetværk i USA, som man får sat ganske præcise tal på. I 2006 havde Jeff Bezos’ selskab således kun otte fulfillmentcentre, men ved udgangen af 2016 var det tal mere end tidoblet til 90, i løbet af i år regner man med at passere de 100.

Hver gang Amazon åbner et nyt dc står selskabet overfor det, undersøgelsen kalder et trade-off, altså både fordele og ulemper. På den ene side kan kunder i nærheden få deres varer hurtigere, men på den anden side er der også en masse udgifter forbundet med centeret.

Ifølge undersøgelsen har udvidelsen af fulfillmentcenter-netværket kostet Amazon 9,6 mia. dollars (knap 58 mia. kr.) i tabt indtjening pga. af øget salgsskat, som er blevet pålagt kunderne, og yderligere $3,3 mia. (små 20 mia. kr.) i fast udgifter.

Til gengæld har udvidelsen også sparet Amazon for forsendelsesudgifter i størrelsesordenen $9-13 mia. (op mod 80 mia. kr.), hvilket har været med til at forbedre Amazons overskud med mellem $500 mio. og 8 mia. (mellem tre og 48 mia. kr.).

Fortsat fokus på nemmere distribution
Analysen viser også, at Amazon vil kunne fortsætte med at profitere på udbygningen af netværket. I løbet af i år, vil selskabets margin således blive mellem 5 og 14 procent højere end den ville have været, hvis man ikke havde forbedret dc-netværket.

”Vi har fundet nogle ret markante stigninger (i Amazons margin, red.) og overskudsgrader, der udelukkende skyldes reducerede forsendelsesomkostninger”, siger Katja Seim og peger på analysen, der viser at Amazons gennemsnitsudgift for at sende en ordre er faldet fra ca. 16-28 kr. i 2006 til mellem knap fem og 8,3 kroner i 2016.

Læs også: Amazon er ved at blive en shippingvirksomhed – Maersk er bevidst om truslen

Fremadrettet peger Seim derfor på, at det er et område, Amazon fortsat vil fokusere intenst på, fx ved at tilbyde afhentning i dedikerede skabe i 7/11 eller i Whole Foods-butikkerne.

-AK

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Resten af ledelsen skal også forstå ESG

22.11.2024SCM.dk

Industrispecialist opkøber endnu en værktøjs-aktør

20.11.2024Logicenters

Sponseret

Logicenters expands in Denmark with a new logistics center

Unused potential for Nordic companies – 23 billion euros tied up in unnecessary inventory

20.11.2024Optilon Danmark

Sponseret

18.11.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

15.11.2024WITRON Group

Sponseret

Successful change management in logistics automation

15.11.2024SCM.dk

53,8 millioner iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

14.11.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Coolshop optimerer logistikken med Geek+

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online