Roskilde: Mindre trængsel, mindre CO2 og højere trafiksikkerhed
Roskilde Kommune har indgået aftale med en startuppen CityLogistik, der modtager alle vareleveringer til rådhuset uden for bykernen, samler dem og leverer dem i én transport. Leveringen foregår uden for rådhusets åbningstid og med elektrificeret lastbil eller cykel. Mange varebilstransporter bliver altså til én. Der ikke forurener.
Når fru Andersen eller hr. Sørensen, som er borgere i Roskilde Kommune, møder op på rådhuset på Rådhusbuen 1-3 i Roskilde med et ærinde, skal de ikke manøvrere uden om en farvestrålende varebil med pakker.
De kommer ind i en forhal, hvor der ikke er bunker med pakker, som netop er leveret. Og de bliver mødt af personale, der har fokus på borgerbetjening og ikke er optaget af at underskrive følgesedler for modtagelse af forsendelser.
Varebilerne leverer nemlig ikke længere til adressen Rådhusbuen 1-3, men derimod til adressen Byleddet 3b, som er placeret lidt uden for selve bykernen. Her har opstartsvirksomheden CityLogistik et lager, hvor de på vegne af kommunen modtager non-food forsendelser.
CityLogistik samler forsendelserne og leverer dem i én transport til rådhuset. Transporten foregår i en elektrificeret varebil, og på dage, hvor volumenen er tilstrækkelig lav, sker transporten med en eldrevet ladcykel.
Bytrafikken vokser voldsomt
Der opstår køer, og trængslen på vejene bliver en belastning for alle, både i form af dårligere miljø og længere transporttid. Trængslen i danske bymidter er et kraftigt voksende problem.
I 2030 risikerer bilister og andre firehjulede trafikanter i storbyernes centrum og på indfaldsvejen ind og ud af byerne at spilde dobbelt så lang tid på trængsel, end det var tilfældet i 2015. Det er konklusionen i en rapport om fremtidens mobilitet, som en ekspertgruppe nedsat af regeringen præsenterede i foråret 2018.
Det er en del af baggrunden for, at Roskilde Kommune indgik aftale med opstartsvirksomheden CityLogistik om at teste CityLogistiks koncept i hele 2018.
”Vi har som alle andre større danske byer problemer med en stigende trafikmængde i vores bymidte, som både belaster trængslen, forureningen og trafiksikkerheden. Jeg kendte til CityLogistik-konceptet fra et tidligt pilotstudie i Københavns Kommune og foreslog derfor ordningen for byrådet i Roskilde”, forklarer Jens Toudal Jessen, der er trafikplanlægger i afdelingen Plan & Udvikling.
Han tilføjer: ”CityLogistiks chauffører kender byen, og det er en stor fordel, når vi kommunikerer ændringer på grund af vej- og anlægsarbejder. Chaufførerne har nøglekort til rådhusets indgang, så de kan levere pakker før klokken 8 eller efter klokken 17. På den måde får vi flyttet trafik til tidspunkter, hvor der er mindre trængsel”.
Ordningen har åbenlyse fordele, men den har også et par udfordringer for kommunen, som i dag betaler til CityLogistik for en leveringsservice, der tidligere var en del af prisen for vareindkøbet.
”Vi betaler lidt ekstra for varelevering. Men intet i denne verden er gratis, og den gratis levering er naturligvis altid indregnet i varens pris. Kommunen opnår andre fordele i form af mindre trængsel på vejene og i forhallen, mindre CO2 og højere trafiksikkerhed; og på sigt, når volumen stiger, vil der forhåbentlig også være mulighed for at påvirke varens indkøbspris”, siger Jens Toudal Jessen.
Vi skaber en ny tilgang til varetransport i byer, hvor fokus er på trafiksikkerhed, arbejdsmiljø og reduktion af varebiler, der flytter luft
Karim Friis Arfaoui, formand for Klima- og Miljøudvalget
Han fortæller også, at det sker, at en medarbejder i kommunen ved varebestilling hos en leverandør glemmer at oplyse, at leveringen skal ske til adressen Byleddet 3b og ikke til rådhuset. Men det sker mindre og mindre efterhånden, som ordningen bliver kendt blandt medarbejderne.
En tredje udfordring ved ordningen er, at det er en lidt kompliceret manøvre for kommunen at koordinere ordningen. Der skal nemlig kommunikeres på tværs af den kommunale forvaltning, idet ordningen involverer både en indkøbschef, en vejchef, en planchef, en erhvervschef og også en ansvarlig for en klimapulje.
”Men det kan lade sig gøre, og det bliver naturligvis nemmere med tiden”, fortæller Jens Toudal Jessen.
Varer til skoler og daginstitutioner
Roskilde by har på samme måde som mange andre danske byer også en voksende udfordring med nye ladcykler, der leverer i bymidten.
”Det er fantastisk med cykler i stedet for køretøjer drevet af fossile brændstoffer, men ladcyklerne fylder det samme som en stationcar, og det er et problem i gågademiljøet. Det er derfor vigtigt at tænke i ordninger, der kan reducere mængden af leveringer”, siger Jens Toudal Jessen.
Byrådspolitikerne i Roskilde Kommune er glade for ordningen, og budgettet for 2019 indeholder også midler til at fortsætte ordningen.
Jens Toudal Jessen ser store perspektiver i en fremtidig udvidelse af ordningen, så den også omfatter kommunens 18 folkeskoler og mere end 50 daginstitutioner.
”Hvis vi samlede leveringerne til skoler og institutioner og måske også plejecentre, så kunne vi styre, hvornår leveringerne skal foregå, så trængslen og trafiksikkerheden kunne blive forbedret. I stedet for 5 eller 20 små leveringer fordelt på hele dagen, kunne en skole eller institution modtage alle forsendelser med ét køretøj én gang om dagen for eksempel mellem klokken 10 og 11.30. Det vil være en stor forbedring”, siger han.
Kommunen bryder isen
Vareleveringer til rådhuset og kommunale institutioner repræsenterer kun en beskeden mængde af den samlede varetransport i Roskilde by. Der foregår store mængder vareleveringer til butikker, virksomheder og private.
Men Roskilde Kommunes aftale med CityLogistik er med til at bryde isen for den slags samleverings-ordninger, og større leverandører samt kæder som Abena og Matas er allerede kunder hos CityLogistik, fordi de kan se både en økonomisk, logistisk og CSR-mæssig fordel i at samle leveringer til en byzone i én eller få daglige transporter.
”Politikerne i Roskilde vil gerne gå foran og vise vejen, det spiller bestemt ind for viljen til at fortsætte og måske udvide ordningen med samlevering af varer i vores bykerne”, fortæller Jens Toudal Jessen.
Det bekræfter udvalgsformand Karim Friis Arfaoui (A) for Klima- og Miljøudvalget:
”Transportområdet er den kilde til CO2-udledning, som vi har haft sværest ved at tage fat på i forhold til en grøn omstilling. Ved at indgå en aftale med Citylogistik skifter vi ikke bare dieselbiler ud med el; vi skaber en ny tilgang til varetransport i byer, hvor fokus er på trafiksikkerhed, arbejdsmiljø og reduktion af varebiler, der flytter luft”.
Denne artikel er del af et tema:
Tema om distribution i 2019