Rockwool: Enkle tiltag tackler kompleksitet
Rockwool har kortlagt og saneret en del af produktporteføljen. Det skaber plads for innovation, bygger bro mellem salg, produktion, finans og logistik, reducerer omkostninger og styrker leveringsservice ud til kunderne.
”Simplify to grow, reduce bad complexity”, sådan lyder Director Supply Chain Martin Bergs punchlines for projektet: “Vores projekt er i virkeligheden ganske enkelt. Vi har ved hjælp af en klassisk dobbelt ABC-analyse skabt overblik og transparens i vores produktportefølje. Analysen viser bland andet, at 10 % af varerne står for 80 % af både indtjening og omsætning, mens 60 % af varerne skaber mindre end 5 % af værdien”.
Analysen har skabt et solidt og faktuelt grundlag for at diskutere produktporteføljens sammensætning med både salg, produktion og logistik i den 8.800-medarbejder store globale byggematerialekoncern.
Øjenåbner
”Projektet har været en øjenåbner for os alle på tværs af organisationen. Vi er nu i stand til på faktuelt grundlag at synliggøre de reelle omkostninger på vores A-, B- og C-produkter. Vi kan se, at vi har en hale af produkter, der ikke bidrager til vores forretning. Dem er vi i fuld gang med at tage action på, så vi får et mere skarpt produktsortiment”, fortæller Martin Berg
Balancegang
Rockwool har saneret produktporteføljen i to ud af sine 18 udenlandske datterselskaber, hvor virksomheden blandt andet har fjernet op til 40 % af sortimentet. ”Det er altid en følsom sag at ændre på produktsortimentet. Salg er naturligt optaget af at tilbyde et differentieret sortiment til markedet, og produktion er optaget af effektivitet. Det er så supply chain-teamets opgave at bygge bro, og her er særligt to faktorer afgørende: Det ene er topledelsens fulde opbakning, det andet er den faktuelle kortlægning, som trækker følelser ud af diskussionen”, fortæller Martin Berg.