Robotter i butikker skal give bedre fulfillment

Moderne robotteknologi kan udnyttes til at både betjene kunder, holde styr på lagerbeholdningen i butikkerne og håndtere online ordre mere effektivt.

En butiksrobot kan udføre mange opgaver i den enkelte forretning, bl.a. i forhold til at overvåge vareniveauer på hylderne..

12.03.2018

SCM.dk

Robotter i detailhandlen drejer sig ikke kun om dem, der i stigende grad finder vej til de enorme fulfillmentcentre, aktører som bl.a. Amazon og DHL arbejder med i disse år. Ude i butikkerne kan der nemlig også være fordele at hente ved at udnytte den automatiserede arbejdskraft.

Det skriver Research Director ved analysevirksomheden IDC, John Santagate, i et blogindlæg på SupplyChainBrain med udgangspunkt i en ny undersøgelse om service robotics. Her peger han på, at robotteknologien er et nødvendigt værktøj for de fysiske butikker i konkurrencen mod den rendyrkede nethandel.

Læs også: Walmart vil sløre grænserne mellem online- og butikshandel

I den forbindelse hiver han begrebet fulfillment ud af de førnævnte megacentre og ind i butikkerne, hvor det for robotternes vedkommende handler om at hjælpe den enkelte kunde med at få et produkt i hænderne.

Det skal ske via bedre udnyttelse af butikkernes egne lagre, som robotten kan ’overskue’ bedre end sine menneskelige kollegaer og dermed forbedre kundeoplevelsen. Her peger John Santagate på tre eksempler på, hvordan ”intelligensen og kompetencerne” fra robotterne i fulfillmentcentrene kan overføres til butikkerne.

  • Facilitering af kundeinteraktioner: Der vil ifølge Santagate altid være en rolle for mennesker i butikker, men deres roller har også grænser. Inden for den nærmeste fremtid mener han derfor, at vi kan forvente at se robotter, der hjælper kunder omkring tilgængeligheden af produkter, foreslår alternative til udsolgte varer og er med til at fuldføre handler.
  • Håndtering af lagerhylder: Robotter kan udstyres med en bred vifte af sensorer og kameraer, der kan gøre dem ideelle til at overvåge lagerhylder både i selve butikken og på lageret. Det frigør kapacitet hos de menneskelige ansatte, ligesom processen med genopfyldning og -bestilling af varer kan automatiseres.
  • Plukning i butikken: Tjenester som click-and-collect, hvor onlinekunders ordre bliver håndteret og afsendt fra en butik, er værdifulde for mange detailhandlere, men samtidig også en krævende opgave. Opgaven med at skubbe en vogn rundt, finde de rigtige varer og pakke dem er tidskrævende og dyr sammenlignet med et fulfillmentcenter, og her kan en ’robottisering’ spare store ressourcer for butikkerne.

På den baggrund fastslår John Santagate at alle butiksejere er nødt til at overveje de potentielle gevinster ved at implementere robotter i deres forretninger, både til at forbedre kundeoplevelsen og selve fulfillmentprocessen.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

I skal indberette emballage inden den 31. august

12.04.2024SCM.dk

Alt for få virksomheder kan håndtere cyberangreb

08.04.2024SCM.dk

Forskere efterlyser bæredygtig og ansvarlig AI-udvikling

02.04.2024TrueCommerce

Sponseret

Nyt om elektronisk fakturering i Belgien

26.03.2024SCM.dk

Cybersikkerhed fylder arbejdslivet for mange

26.03.2024TrueCommerce

Sponseret

Elektronisk fakturering i Tyskland

25.03.2024SCM.dk

Pallerobot revolutionerer pallehåndtering med kunstig intelligens

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle