Rigtig bæredygtighed forudsætter tæt samarbejde i værdikæden
Der er lang vej fra ambitiøse strategier til bæredygtighed i den levende virkelighed, og det kræver masser af samarbejde for at nå helt derud. 80 procent af de fleste virksomheders bæredygtighedsaftryk er placeret i leverandørkæden. Derfor er supply chain professionelle centrale aktører i den grønne omstilling, de er nemlig eksperter i samarbejde.
Ambitiøse bæredygtighedsstrategier kan i de her år rives ned af tilbudshylderne hos landets konsulenthuse, men reelle samfundsforandringer kræver mere end bare gode intentioner. Det kræver stærke interne og eksterne samarbejder, hvor forskellige interessenter og sektorer – både offentlige og private – går sammen om at skabe varige løsninger. Derfor vil fremtidens organisationer og værdikæder bygge på partnerskaber, der kan samle kræfterne og skabe ægte forandring. Det mener tre eksperter i bæredygtige operating models, nemlig Christopher la Cour-Andersen, Emilie Minor Christensen og Mathilde Mølholm, eksperter i bæredygtige operating models, som alle er fra PA Consulting.
”Det hele handler om at finde den partner, der kan spille dig god. Den partner, som kan bidrage med alt den viden, de perspektiver og kompetencer, og måske endda de ressourcer, som du selv står og mangler, men som er nødvendige for, at du lykkes. Og det gælder i flere aspekter af dit liv; men det gælder særligt, når det kommer til at kunne realisere den bæredygtighedsstrategi, som I har fået skruet sammen”, fortæller de tre eksperter.
Deling af bedste praksis
Partnerskaber muliggør deling af bedste praksis, viden, teknologier og infrastruktur. Det kan skabe synergier og hurtig skalering, som er en vigtig faktor for at overvinde mange af de udfordringer, der er for at implementere bæredygtige praksisser som enkeltstående organisation. Det er Novo Nordiskes samarbejde med andre life science-aktører i programmet ”ReMed” et godt eksempel på. Partnerskabet gør det nemt for patienter at indsamle deres brugte diabetespenne til genbrug af den plastik, som pennene er lavet af, uanset hvilken aktør pennen kommer fra. Dermed opnås hurtigt skalerbarhed, og det er nemt for patienten at deltage.
Læs også: ESG er på himmelflugt i alle typer virksomheder
”Men hvordan etablerer man et partnerskab? Hvornår bør man tage hvilke skridt? Og hvordan sikrer man, at det hele bidrager til den bæredygtige transformation, organisationen ønsker? Vi giver her tre bud på, hvordan din organisation skal komme i gang med at finde en partner – før det er for sent”, lyder det fra de tre eksperter:
1: Definér din målsætning
Første skridt på rejsen mod at finde det rigtige match til et partnerskab er at definere en målsætning for partnerskabet. For at kunne definere en målsætning må I først finde ud af, hvad I kan byde ind med i et partnerskab. Hvilke styrker har I at byde ind med, og hvor mangler I kompetencer fra en partner?
Det kan gøres ved at udarbejde et sæt ’designkriterier’ eller en ’customer value proposition’,der sætter rammerne for partnerskabet. Rammerne skal definere,
- hvilken del af jeres bæredygtighedsstrategi I ønsker at realisere gennem partnerskabet,
- hvad I kan bidrage med,
- hvilke kvaliteter I søger hos en partner, og
- hvad I ser som et godt partnerskab.
De kriterier skal bruges som styringsredskab for at finde den rette partner, der matcher jeres mål og vision, og guide jer til at skabe den optimale operationsmodel for samarbejdet i fremtiden.
2: Identificer potentielle partnere
I stedet for at du kaster dig ukritisk ind i et partnerskab med den første virksomhed, der deler jeres interesse for bæredygtighed, er det vigtigt at udvise omhu og foretage en grundig vurdering. Den første partner, der dukker op, er måske ikke det bedste match for jeres virksomheds unikke behov og mål. Husk at have et åbent sind og udnyt markedet til at søge gerne bredere end du måske umiddelbart ville gøre. Ofte holder man sig til velkendte platforme og typer af partnere, men risikerer dermed at gå glip af guldet.
Prøv derfor at kaste dig ud i det ukendte og udforsk nye netværk, der ligger uden for din komfortzone. Her kan du møde potentielle partnere, der adskiller sig fra din sædvanlige type, men som måske matcher din virksomheds behov langt bedre end du tror.
Læs også: 6 trin til stærk ESG for SMV’er
Et eksempel er det offentligt-private samarbejde mellem Dublin kommune og Google. Partnerskabet har til formål at overvåge luftkvaliteten i byen og kontinuerligt følge byens bestræbelser på at mindske luftforureningen. Et samarbejde som næppe var blevet til, hvis begge parter ikke havde turde løfte blikket, og kigget ud over hvordan forskellige interesser og sektorer kunne forenes. Husk at et bæredygtigt partnerskab er langsigtet, så vælg en, der føles rigtig ikke kun her og nu, men som opfylder de vigtigste kriterier for dig, din virksomhed og hvad I ønsker at opnå med jeres bæredygtighedsstrategi også på længere sigt.
3: Etablér et stærkt grundlag
Når du og din potentielle partner har fundet hinanden, kan arbejdet med at opbygge jeres relation for alvor begynde. Tal åbent og ærligt for at undgå misforståelser og forhastede konklusioner. Jo mere I formår at kommunikere ærligt og tydeligt, desto lettere bliver det at håndtere de svære udfordringer, der kan opstå i partnerskabet.
I jeres nyfundne grønne partnerskab er det også vigtigt at drøfte fremtiden og sikre, at I har fælles ambitioner. Ved at opsætte klare KPI'er og succeskriterier for partnerskabet, får I et fælles sprog for, hvordan I kan opnå succes sammen. Fælles målepunkter giver desuden mulighed for, at begge parter løbende kan holde hinanden ansvarlige og bibeholde momentum. KPI'erne kan blive endnu mere konkrete ved at udvikle et roadmap og udpege ansvarlige for delleverancer. På den måde skaber det grønne partnerskab værdi, og I undgår, at det ender i skuffen.
“At finde den rette partner, der kan understøtte din bæredygtighedsstrategi, kræver både tid og indsigt. Ved at tage det første skridt nu og afsøge markedet, kan du sikre dig et samarbejde, der gør en reel forskel for jeres fælles fremtid”, lyder de tre eksperters afsluttende budskab.