Renault designer 3D-printet lastbilmotor
Den franske bilfabrikant Renault har udviklet en 3D-printet prototype af en af sine lastbilmotorer. Formålet er bl.a. at reducere størrelse og vægt.
Et team af Renault Trucks ingeniører og designere er i øjeblikket i fuld gang med fremstillingsprocessen af en 3D-printet lastbilmotor. Hensigten er at effektivisere lastbilmotorerne markant og reducere antallet af komponenter væsentligt.
Til at starte med udviklede Renault 3D-printede vippearme og knastakselkomponenter, som blev afprøvet i en Euro 6-motor under en benchmark-test. Nu er næste skridt taget, og første prototype af motoren, DTI 5 4-cylinder Euro-6 trin C, er således blevet udviklet.
Læs også: 3D printing vil ændre fremtidens transport og forsyningskæder
Processen har gjort det muligt for os at reducere vægten af en 4-cylindret motor med 120 kg eller 25 procent. Testene, som vi har udført, beviser holdbarheden af motorkomponenter foretaget ved hjælp af 3D-print, siger Damien Lemasson, projektleder hos Renault Trucks.
Nye muligheder
3D-metalprint åbner ifølge Renault Trucks ingeniører nye muligheder for udviklingen af termiske motorer.
Processen, som fungerer ved, at man tilsætter materialerne lag efter lag, kan anvendes, når man ønsker at skabe komplekse, organiske former. Ligeledes kan processen reducere samleprocesserne og dermed antallet af komponenter i en motor. I alt er DTI 5-motoren blevet reduceret med 200 dele.
På kort sigt kan processen bruges til meget specifikke applikationer eller mindre serier. På længere sigt kan 3D-printene optimere transportvirksomhedernes samlede driftsomkostninger, da det vil reducere motorvolumen, hvilket vil føre til større nyttelast og lavere brændstofforbrug.
Læs også: Amazon satser på 3D-printede varebiler
Hos Renault vil man fortsætte arbejdet med fremstillingen af 3D-motorerne med henblik på at øge ydeevnen og funktionaliteten af komponenterne.
Se en video af 3D-printprocessen her:
- KLZ