Amazon satser på 3D-printende varebiler
Onlinehandelskoncernen har søgt patent på en varebil, der udskriver det bestilte produkt foran kundens hjem. Alt sammen for at nedbringe leveringstiden, oplyser Amazon.
Amazon har netop søgt patent på en 3D-printende varebil, der på rekordtid vil kunne køre hen til kunden og printe den købte vare.
For konkurrencen er hård, når det handler om e-handel, og alt kommer ned til pris og leveringshurtighed, mener Amazon.
Derfor har virksomheden lagt hovederne i blød for at nedbringe de enorme udgifter, der er knyttet til store lagre tæt på beboelsesområder:
Af samme grund kan en e-handelsside finde det attraktivt at reducere mængden af ??lager, samt at reducere mængden af tid, der forbruges, mellem vi modtager en ordre og levere varen til kunden, skriver handelsgiganten i patentansøgningen.
Det, på trods af, at Amazon ifølge Wall Street Journal har investeret massivt i ny, dyr lagerplads tæt på mange storbyer i verden.
Læs også: IC Group insourcer e-handlen til Danmark
Flere tiltag på vej
Af samme årsag har virksomheden flere tiltag i støbeskeen for at nedbringe leveringstid og omkostninger.
Foruden 3D-varebilen, og lovning på at bringe varer ud på en time fra bestillingstidspunktet (dog kun på Manhattan), barsler internetbutikken med dronelevering til privatadresser i store dele af verden.
Læs også: SMV'er tager cirkulært indkøb til sig
Det er endnu ikke sikkert, at 3D-varebilen reelt vil blive til noget, og Amazon vil være nødsaget til at opfinde en række nye metoder inden for 3D-print for at få det til at lade sig gøre, vurderer Wall Street Journal.
Mens dronen og 3D-vareblien endnu ikke findes, lancerede Amazon i slutningen af 2013 en teknologi, der går ud på at starte afsendingsprocessen, før kunden har trykket på køb. Baggrunden for det noget vovede sats er, at Amazon selv mener, de kender deres forbrugere så godt, at de ved, hvorvidt kunden vil købe eller ej.
- JPN