IC Group insourcer e-handlen til Danmark

Fra 1. april hjemtager modehuset IC Group sin e-handel fra tredjepart i Tyskland. Beslutningen er truffet på baggrund af en businesscase, der viste betydelige økonomiske og forretningsmæssige fordele.

En af de teknologier, der har øget produktiviteten på lageret og dermed rustet IC Group til at håndtere e-handlen, er pick-by-voice. Foto: SCM & Logistik. .

09.03.2015

SCM.dk

”Slutbrugere skal have den samme følelse, når de modtager deres tøjpakke, som når de går ind i en butik”, siger DC manager Jesper Ibsen. Foto: SCM & Logistik. .

Meget er sket på modehuset IC Groups lager i Brøndby, siden magasinet SCM & Logistik sidst var på besøg i 2012. Kort fortalt er der implementeret et WMS og pick-by-voice, flere brands er solgt fra og det polske lager er nedlagt. Nu tager IC Group og DC manager Jesper Ibsen det næste skridt og insourcer 1. april e-handlen til privatkunder.

Læs også: Lageret år nul

”Fundamentet for, at vi kan insource vores e-handel er, at vi har fået et WMS. Det blev implementeret i april 2014 og er nu helt oppe i omdrejninger. I begyndelsen af 2014 lavede vi en businesscase på hjemtagning af vores e-handel, som hidtil er blevet håndteret af en tredjepart i Tyskland. Den viste, at det gav god mening at tage hele e-handlen hjem, det vil sige også platformen bag, så det besluttede vi”, fortæller Jesper Ibsen. Han understreger, at størstedelen af projektet egentlig ligger i apparatet bagved.

”E-handel handler jo ikke kun om pluk, pak og forsendelse. Det kræver en platform, hvor ordren kan lægges, administreres, betales osv. Jeg koncentrerer mig dog primært om lagerdelen, at vi kan håndtere det herfra, plukke og pakke det korrekt, håndtere returvolumen med mere”.

Hvorfor har I besluttet at insource jeres e-handel til Danmark og ikke køre det fra Polen, eksempelvis?

<p>”Størstedelen af vores e-handel går til Skandinavien, så med placeringen i Brøndby kan vi skære en til to dage af forsendelsestiden”. </p>

Jesper Ibsen, DC manager hos IC Group

”Udover, at businesscasen viste, at det er en god idé i kroner og øre, kommer vi væsentligt tættere på vores core-marked. Størstedelen af vores e-handel går til Skandinavien, så med placeringen i Brøndby kan vi skære en til to dage af forsendelsestiden”, siger Jesper Ibsen. Han peger også på fragtomkostningerne, der trods billigere brændstof, generelt er steget.

”Selv om medarbejderlønningerne p.t. er lavere i Polen, skal der tages højde for, at de også udvikler sig. Så muligheden for hurtigere levering og god service gør udfaldet”.

Bulk-sendingerne fra leverandørerne bliver i forvejen modtaget på lageret i Brøndby, hvorfra varerne til e-handel sendes til Tyskland.

”Den fragt og håndtering forsvinder nu, hvilket giver nogle solide besparelser. Vi opretter også en kundeservice i Danmark, som vi mener, bliver bedre end den, tredjeparten kører for os i dag. Så kort sagt, det bliver billigere og bedre”.

To fysiske test
IC Group har kørt to fysiske testflow med medarbejderne, en uge i henholdsvis december og januar. Her blev der blandt andet målt på evnen til at reagere på reklamationer inden for det fastsatte tidsvindue. Testforløbene er ifølge Jesper Ibsen gået godt, selv om der ikke kunne leves op til serviceniveauet de første to dage under den første test.  

”Men derefter har det kørt næsten 100 procent efter planen. Så vi mener, at vi er klar til at gå i luften”, siger Jesper Ibsen.

Mere tidskrævende pluk
Pluk til private kunder kommer til at køre i sit eget flow, men ellers plukkes der på stort set samme måde som til butikkerne. Volumen er dog andeledes, da der er væsentligt færre varer per ordre. Desuden er pluk til privatkunder langt mere tidskrævende og kræver en anden produktivitet hos medarbejderne.

”Vores system er i forvejen bygget op til også at kunne håndtere mange små pluk. Pluk af hængende tøj har vi ikke haft før på dette lager, så det har vi også gjort klar til”, siger Jesper Ibsen.

Den største forskel på forsendelse til privatkunder og butikker ligger i pakningen, og derfor har IC Group har bygget et separat område til pakning af forsendelserne til privatkunder. Foto: IC Group. .

Pakning og returvarer
Den største forskel på forsendelse til privatkunder og butikker ligger i pakningen, og derfor har IC Group bygget et separat område til det.

”Varerne skal håndteres til slutbrugere, der skal have den samme følelse, når de modtager deres tøjpakke, som når de går ind i en butik. Så ingen snavsede fingre, det skal bare se premium ud med en flot indpakning og kasse”.

Også returmængden er anderledes. Jesper Ibsen forventer, at der kommer 18-20 procent retur fra private, mens butikkerne blot returnerer cirka to procent af varerne.

”I sidste ende skal alt tøj, som vi får retur fra både privatkunder og butikker, tjekkes stykke for stykke, for at fastslå om det kan sælges som nyt eller ej. Så medarbejderne ved allerede, hvad de skal kigge efter.  

Pick-by-voice
En af de teknologier, der har øget produktiviteten på lageret og dermed rustet IC Group til at håndtere e-handlen, er pick-by-voice. Jesper Ibsen har gode erfaringer med systemet, der har gjort det nemmere at plukke, optimeret planlægningen og givet færre fejlpluk.  

”Ikke en eneste medarbejder har klaget over det. Det hænger nok sammen med, at der er en del afveksling i arbejdsopgaverne og i arbejdsstyrken på vores lager. En stor del af plukningen bliver håndteret af vikarer, der kun er her i kortere perioder ad gangen. De fastansatte plukker naturligvis også, men de roterer meget mere mellem funktionerne end vikarerne. På den måde undgår vi, at arbejdet bliver ensformigt og kedeligt”, siger Jesper Ibsen.

Om IC Group

I 2014 skiftede IC Group navn fra IC Companys og solgte desuden mærkerne InWear, Matinique, Part Two og Soaked in Luxury fra.

IC Group består i dag af de fem tøjmærker, Tiger of Sweden, Peak Performance, By Malene Birger, Designers Remix og Saint Tropez.

Ekstra vikarer 
I 2014 solgte IC Group fire mærker fra, og det betød, at volumen på lageret gik ned med 35 procent. Det betød, at antallet af medarbejdere blev justeret, dog med tanke på, at insourcingen af e-handlen ville kræve ekstra ressourcer.

Derfor forventer Jesper Ibsen, at den eksisterende stab plus ekstra vikarer er tilstrækkeligt til at klare e-handlen. Han fortæller, at der i det hele taget er en stor gejst hos medarbejderne for e-handelsprojektet. 

Læs også: Dansk e-handel stiger markant    

”Medarbejderne har reageret positivt på vores e-handelsplan. De føler, at de kommer tættere på kunderne, hvor de før var nogle led væk. Så det har virkelig deres interesse, at de skal pakke og sende direkte til slutbrugerne”.

Sideløbende med e-handlen ser IC Group også på mulighederne for at samle alle logistikaktiviteter på et sted. Her er lageret i Brøndby en mulighed, da det er muligt at udvide lagerhallen med op til 4.000 kvadratmeter, fortæller Jesper Ibsen. 

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Resten af ledelsen skal også forstå ESG

22.11.2024SCM.dk

Industrispecialist opkøber endnu en værktøjs-aktør

20.11.2024Logicenters

Sponseret

Logicenters expands in Denmark with a new logistics center

Unused potential for Nordic companies – 23 billion euros tied up in unnecessary inventory

20.11.2024Optilon Danmark

Sponseret

18.11.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

15.11.2024WITRON Group

Sponseret

Successful change management in logistics automation

15.11.2024SCM.dk

53,8 millioner iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

14.11.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Coolshop optimerer logistikken med Geek+

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online