REMA 1000 tager transportførertrøjen på
96 procent af REMA 1000s egen flåde er i dag ellastbiler, og i 2027 skal alle transportleverandører til REMA 1000 køre på el. Ambitionen er nul udledning i senest 2030. Det indebærer både ladeinfrastruktur, krav i nye kontrakter, solcellestrøm, politisk arbejde om støtteordninger, masser af kommunikation med samarbejdspartnere og meget andet.
REMA 1000s motto er ’Discount med holdning’, og en del af ’holdningen’ er ifølge transportchef Kenneth Veng Jespersen, at dagligvarekæden skal tage ansvar for, hvordan varerne transporteres.
”Vi går benhårdt efter, at vores transport – både ind- og udgående – så hurtigt som muligt bliver CO2-neutral. Det skal ske senest i 2030 og gerne tidligere”, fortæller han og supplerer:
”Det er en stor transformation at skifte diesel ud med el, og det kræver tiltag på mange fronter. Vi er startet med den nemme del, som er vores egen flåde. I 2023 og 2024 har vi investeret i nye ellastbiler, så vi i dag er oppe på 30 ellastbiler. Vores egen flåde dækker under 20 procent af vores nuværende transportbehov, så vi arbejder målrettet på at påvirke vores transportudbydere”.
Solceller og ladestation
Skiftet fra diesel til el kræver forandringer på mange fronter. Ellastbiler kræver først og fremmest en velfungerende ladeinfrastruktur, som kan sørge for, at vognparken til enhver tid kan lade strøm uden, at driften bliver forstyrret.
”Vi har etableret et stort solcelleanlæg på vores distributionscenter i Horsens, der forsyner vores nyetablerede ladestationer med strøm. Ladestationen er etableret i samarbejde med UNO-X og består foreløbig af fem 400 KW ladestandere. I foråret 2025 får vi landets nok første ladestander på 1000 KW”, fortæller Kenneth Veng Jespersen og tilføjer:
”Vi vil selvfølgelig gerne sælge vores solcellestrøm til vores mange eksterne vognmænd, så vi både kan udnytte strømkapaciteten bedre og tilbyde bedre muligheder for vores eksterne vognmænd. Men det kræver, som de nuværende regler er indrettet, at vi etablerer et selvstændigt energiselskab. Det vil både være dyrt og uden for vores kernefokus, så det er et stort benspænd for udrulningen. Vi kunne godt ønske os, at reglerne var mere smidige, så de understøtter i stedet for at spænde ben”.
Dialog med leverandører
Kenneth Veng Jespersen og hans stab i transportafdelingen hos REMA 1000 griber hver en lejlighed til at drøfte transport med både vognmænd, som kører varer til REMA 1000s butikker og leverandører, som leverer varer til REMA 1000s distributionscenter. Der er mange overvejelser og hensyn, som både REMA 1000 og leverandører skal tage højde for; men han understreger, at det er vigtigt at få sat gang i processen og analyserne, der kan lede til bedre transportløsninger.
Èt af REMA 1000s tiltag bliver at overtage en del af varetransporten fra leverandører, så REMA 1000 frem for at modtage varer, selv henter varerne: ”Det er en metode til at selv at få kontrol med transporten, så vi kan sikre, den foregår med elektrificerede køretøjer. Vi kan samtidig opnå bedre udnyttelse af vores lastbiler og køre færre tomme kilometer.”.
Et andet tiltag bliver at indføre krav i nye kontrakter med vognmænd om, at primære transportleverandører til REMA 1000 fra 2027 skal køre fortrinsvis i ellastbiler.
Investering betalt i 2025
Investeringen i dagligvarekoncernens 30 ellastbiler når break-even i midten af 2025. Men Kenneth Veng Jespersen er udmærket klar over, at en investering på plus to millioner kroner per ellastbil er en stor byrde for mange vognmænds likviditet. Han efterlyser derfor også, at statens støttepuljer bliver mere forudsigelige og gennemsigtige.
I andet halvår 2024 blev Danmarkshistoriens største statslige bevilling til ellastbiler og ladestandere revet væk på mindre end en time efter udlodning. I alt opnåede 32 virksomheder tilskud på i alt 73 millioner kroner til 124 ellastbiler og 12 virksomheders ladepladser. Det skete efter først-til-mølle princip.
”Det er uvist, hvornår den næste støttepulje bliver udloddet, og det skaber både stor usikkerhed og en del lurepasseri. Det er selvfølgelig vanskeligt at investere flere millioner kroner, når der er chance for, at der kommer en støttemulighed i det efterfølgende kvartal. Det er mit indtryk, at transportører og vognmænd gerne vil omstillingen, men at økonomi og likviditet er en stor barriere”, fortæller han.
Teknologi og effektivitet
Han fremhæver, at teknologi spiller en stor rolle i omstillingen af varetransport. Det gælder for eksempel batteriteknologi, hvor der sker en hastig udvikling i disse tider mod billigere batterier, der tilbyder hurtigere opladning og længere rækkevidde.
Men han understreger også, at effektivitet i form af færre tomme transportkilometre og bedre udnyttelse af lastkapacitet spiller en stor rolle. REMA 1000 arbejder for eksempel på at transportere flere paller per transport samt at anvende dobbelttrailere og dobbeltdæk-trailere.
”Det handler både om teknologi og om adfærd og effektivitet. Vi informerer for eksempel vores chauffører om, hvor lang deres næste rute bliver. Den information kan de bruge til at oplade batteriet til det niveau, der er behov for og ikke mere. Det sparer ladetid og reducerer kø-effekt ved ladestationen”.
4 gode råd til at komme i gang
Kenneth Veng Jespersen peger på fire gode råd til vognmænd og transportunge virksomheder, der gerne vil gribe dagsordenen:
- Lav en plan, kom i gang med arbejdet og analyserne.
- Indgå partnerskaber med naboer, kunder og/eller leverandører. Løft i fælles flok.
- Snak med transportkøbere, blive klogere på deres planer, ønsker og behov.
- Ræk ud til omverdenen, du kan kun blive klogere på nye muligheder.