REMA 1000 tager transportførertrøjen på

96 procent af REMA 1000s egen flåde er i dag ellastbiler, og i 2027 skal alle transportleverandører til REMA 1000 køre på el. Ambitionen er nul udledning i senest 2030. Det indebærer både ladeinfrastruktur, krav i nye kontrakter, solcellestrøm, politisk arbejde om støtteordninger, masser af kommunikation med samarbejdspartnere og meget andet.

”Vi går benhårdt efter, at vores transport – både ind- og udgående – så hurtigt som muligt bliver CO2-neutral. Det skal ske senest i 2030 og gerne tidligere”, fortæller Kenneth Veng Jespersen. Foto: REMA 1000

03.01.2025

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

REMA 1000s motto er ’Discount med holdning’, og en del af ’holdningen’ er ifølge transportchef Kenneth Veng Jespersen, at dagligvarekæden skal tage ansvar for, hvordan varerne transporteres.

”Vi går benhårdt efter, at vores transport – både ind- og udgående – så hurtigt som muligt bliver CO2-neutral. Det skal ske senest i 2030 og gerne tidligere”, fortæller han og supplerer:

”Det er en stor transformation at skifte diesel ud med el, og det kræver tiltag på mange fronter. Vi er startet med den nemme del, som er vores egen flåde. I 2023 og 2024 har vi investeret i nye ellastbiler, så vi i dag er oppe på 30 ellastbiler. Vores egen flåde dækker under 20 procent af vores nuværende transportbehov, så vi arbejder målrettet på at påvirke vores transportudbydere”.

Solceller og ladestation

Skiftet fra diesel til el kræver forandringer på mange fronter. Ellastbiler kræver først og fremmest en velfungerende ladeinfrastruktur, som kan sørge for, at vognparken til enhver tid kan lade strøm uden, at driften bliver forstyrret.

”Vi har etableret et stort solcelleanlæg på vores distributionscenter i Horsens, der forsyner vores nyetablerede ladestationer med strøm. Ladestationen er etableret i samarbejde med UNO-X og består foreløbig af fem 400 KW ladestandere. I foråret 2025 får vi landets nok første ladestander på 1000 KW”, fortæller Kenneth Veng Jespersen og tilføjer:

”Vi vil selvfølgelig gerne sælge vores solcellestrøm til vores mange eksterne vognmænd, så vi både kan udnytte strømkapaciteten bedre og tilbyde bedre muligheder for vores eksterne vognmænd. Men det kræver, som de nuværende regler er indrettet, at vi etablerer et selvstændigt energiselskab. Det vil både være dyrt og uden for vores kernefokus, så det er et stort benspænd for udrulningen. Vi kunne godt ønske os, at reglerne var mere smidige, så de understøtter i stedet for at spænde ben”.

Kenneth Veng Jespersen understreger, at effektivitet i form af færre tomme transportkilometre og bedre udnyttelse af lastkapacitet spiller en stor rolle. REMA 1000 arbejder for eksempel på at transportere flere paller per transport samt at anvende dobbelttrailere og dobbeltdæk-trailere.. Foto: REMA 1000

Dialog med leverandører

Kenneth Veng Jespersen og hans stab i transportafdelingen hos REMA 1000 griber hver en lejlighed til at drøfte transport med både vognmænd, som kører varer til REMA 1000s butikker og leverandører, som leverer varer til REMA 1000s distributionscenter. Der er mange overvejelser og hensyn, som både REMA 1000 og leverandører skal tage højde for; men han understreger, at det er vigtigt at få sat gang i processen og analyserne, der kan lede til bedre transportløsninger.

Èt af REMA 1000s tiltag bliver at overtage en del af varetransporten fra leverandører, så REMA 1000 frem for at modtage varer, selv henter varerne: ”Det er en metode til at selv at få kontrol med transporten, så vi kan sikre, den foregår med elektrificerede køretøjer. Vi kan samtidig opnå bedre udnyttelse af vores lastbiler og køre færre tomme kilometer.”. 

Et andet tiltag bliver at indføre krav i nye kontrakter med vognmænd om, at primære transportleverandører til REMA 1000 fra 2027 skal køre fortrinsvis i ellastbiler.

Investering betalt i 2025

Investeringen i dagligvarekoncernens 30 ellastbiler når break-even i midten af 2025. Men Kenneth Veng Jespersen er udmærket klar over, at en investering på plus to millioner kroner per ellastbil er en stor byrde for mange vognmænds likviditet. Han efterlyser derfor også, at statens støttepuljer bliver mere forudsigelige og gennemsigtige.

I andet halvår 2024 blev Danmarkshistoriens største statslige bevilling til ellastbiler og ladestandere revet væk på mindre end en time efter udlodning. I alt opnåede 32 virksomheder tilskud på i alt 73 millioner kroner til 124 ellastbiler og 12 virksomheders ladepladser. Det skete efter først-til-mølle princip. 

”Det er uvist, hvornår den næste støttepulje bliver udloddet, og det skaber både stor usikkerhed og en del lurepasseri. Det er selvfølgelig vanskeligt at investere flere millioner kroner, når der er chance for, at der kommer en støttemulighed i det efterfølgende kvartal. Det er mit indtryk, at transportører og vognmænd gerne vil omstillingen, men at økonomi og likviditet er en stor barriere”, fortæller han.

”Det handler både om teknologi og om adfærd og effektivitet. Vi informerer for eksempel vores chauffører om, hvor lang deres næste rute bliver. Den information kan de bruge til at oplade batteriet til det niveau, der er behov for og ikke mere. Det sparer ladetid og reducerer kø-effekt ved ladestationen”, fortæller Kenneth Veng Jespersen.. Foto: REMA 1000

Teknologi og effektivitet

Han fremhæver, at teknologi spiller en stor rolle i omstillingen af varetransport. Det gælder for eksempel batteriteknologi, hvor der sker en hastig udvikling i disse tider mod billigere batterier, der tilbyder hurtigere opladning og længere rækkevidde.

Men han understreger også, at effektivitet i form af færre tomme transportkilometre og bedre udnyttelse af lastkapacitet spiller en stor rolle. REMA 1000 arbejder for eksempel på at transportere flere paller per transport samt at anvende dobbelttrailere og dobbeltdæk-trailere.

”Det handler både om teknologi og om adfærd og effektivitet. Vi informerer for eksempel vores chauffører om, hvor lang deres næste rute bliver. Den information kan de bruge til at oplade batteriet til det niveau, der er behov for og ikke mere. Det sparer ladetid og reducerer kø-effekt ved ladestationen”.

4 gode råd til at komme i gang

Kenneth Veng Jespersen peger på fire gode råd til vognmænd og transportunge virksomheder, der gerne vil gribe dagsordenen:

  1. Lav en plan, kom i gang med arbejdet og analyserne.
  2. Indgå partnerskaber med naboer, kunder og/eller leverandører. Løft i fælles flok.
  3. Snak med transportkøbere, blive klogere på deres planer, ønsker og behov.
  4. Ræk ud til omverdenen, du kan kun blive klogere på nye muligheder.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Grøn transport og CO2-reduktion

Fra 1. januar 2025 skal lastbiler på 12 ton og derover betale vejafgift efter, hvor meget CO2 de udleder. Det er blot en af mange ’tommelskruer’ fra regeringen og EU, der skal motivere til en grønnere godstransport. Der er mange andre drivkræfter i spil, der alle peger på at trække CO2 ud af godstransporten. Det sætter vi i dette tema spot på.

Relateret indhold

07.03.2025SCM.dk

Lauritzen Bulkers køber canadisk shippingvirksomhed

07.03.2025SCM.dk

CMA CGM skriver historie og skubber Maersk ned

06.03.2025SCM.dk

Eurocargo CBG vinder prisen for Sustainable Truck of the Year

06.03.2025SCM.dk

Houthierne aftalte fri passage til kinesiske og russiske skibe

04.03.2025SCM.dk

Blue Water med i stort CO2-projekt

04.03.2025Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

Må dine sjækler bruges til løft?

03.03.2025SCM.dk

Maersk vil investere 35 milliarder kroner i indiske havne

03.03.2025SCM.dk

Medicin på køl kan nu leveres til dørtrin

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Få viden om ISO 9001, ISO 14001 & ISO 45001

Har du et krav om, er du interesseret i, eller ønsker du blot at undersøge muligheden for en certificering i en af de generiske standarder: ISO 9001, ISO 14001 eller ISO 45001? Så gå ikke glip af vores webinar onsdag den 12. marts 2025, hvor du bliver introduceret til standarderne i korte træk samt får forståelse for kravene og virksomhedens forpligtelser i forbindelse med en certificering.

Dato

25.02.2025

Tid

08:00

Sted

Online

Descartes
Webinar
Deloitte x Descartes: Webinarium om Frihandel, CBAM och hållbarhet

Ett unikt samarbete mellan Deloitte och Descartes, där ledande specialister inom global handel och hållbarhet delar sina insikter och praktisk information.

Dato

13.03.2025

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
BV Talks - Om Bæredygtighed

BV Talks er en webinarrække, hvor du kan høre engagerede fagpersoner med noget på hjerte fortælle om deres passion og dele ud af erfaringer, visioner og måske endda praktiske løsninger.

Dato

13.03.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Seminar
ISO 45001 Inspirationsseminar

ISO 45001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for kravelementerne i ISO 45001 standarden samt betingelserne i Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 1409, og hvad det vil sige at være certificeret efter ISO 45001 standarden samt Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 1409.

Dato

17.03.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

AGR
Webinar
Unlock the future of inventory management with SaaS and AGR

What if you could take control of your supply chain challenges before they arise? Tune in live from Copenhagen for expert insights and practical forecasting tips designed to help you optimise inventory management and stay ahead of market changes. This is your opportunity to learn, connect, and thrive—don’t miss out!

Dato

18.03.2025

Tid

10:00

Sted

Online through Webinargeek

Bureau Veritas
Seminar
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

24.03.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia