Reducér risici ved tilbagekald af fødevarer

Vi har samlet svarene på nogle af de spørgsmål, som vores brancheeksperter ofte får om tilbagekald. Der er nemlig en række ting I kan gøre for at så vidt muligt at undgå tilbagekald – eller håndtere dem effektivt, hvis uheldet alligevel er ude.

22.02.2018

Sponseret

Columbus

Noget af det potentielt mest skadende og ubehagelige jeres fødevarevirksomhed kan opleve er tilbagekaldelse af et produkt, som kan sætte jeres virksomhed i et dårligt lys, og skade jeres omdømme. Der en række ting I kan gøre for at så vidt muligt at undgå tilbagekald – eller håndtere dem effektivt, hvis uheldet alligevel er ude. Vi har samlet svarene på nogle af de spørgsmål, som vores brancheeksperter ofte får om tilbagekald.

Udover at få ry for at producere eller distribuere skadelige produkter, hvorfor er tilbagekald så skadende for vores virksomhed?

Der er en række faktorer inde i billedet. I mange fødevarevirksomheder mangler kommunikationsafdelingerne ofte forberedelse i at understøtte og forklare procedure for tilbagekald. Selv hvis I skrider til øjeblikkelig handling i forhold til at råde bod på problemet og sikre kundernes sikkerhed kan dårlig eller langsom kommunikation forværre tilbagekaldets effekt på jeres virksomheds omdømme.

Ofte gør et uheld eller en klage det klart at et tilbagekald enten er uundgåeligt, eller på vej til at blive det, uden at ledere kender den faktiske årsag og driftsledere ikke kan give et hurtigt svar. Jeres virksomheds omdømme kan blive påvirket inden for de første time af nyheden om et tilbagekald. At genvinde det tabte vil tage meget længere tid. Et nøgleaspekt i ineffektiv håndtering af tilbagekald er at virksomheder ikke har transparens nok i deres supply chain til at kunne identificere årsager eller kontrollen til hurtigt at implementere rettelser.

Hvordan får vi den nødvendige transparens, så vi kan undgå eller effektivt håndtere tilbagekald?

I skal implementere end-to-end sporing af jeres råmaterialer, ingredienser og produkter. På dem måde ved I altid hvad der sker med jeres varer, og hvor de er i er jeres supply chain, og I kan verificere at genstande og processer møder jeres standarder for kvalitet og compliance. Transparensen bliver nødt til at starte hos landmanden, producenten eller leverandøren, som leverer jeres råvarer, og forsætte i gennem transport, lager og produktion, og forblive intakt til den rammer forbrugeren.

De teknologiske værktøjer I kan bruge til at opnå denne form for transparens er veldokumenterede, bredt tilgængelige og økonomiske i drift. Hos Columbus arbejder vi med Microsoft Dynamics 365, som giver solide ERP og CRM muligheder i Azure skyen. I Azure skyen kan I også tilgå en portefølje af Business Insights værktøjer, som kan hjælpe jer med at forstå og rapportere om hændelser i jeres materialer og produkters livscyklusser.

Hvad nu hvis der sker et tilbagekald, på grund af noget, som er ude af vores kontrol, som eksempelvis dårlig varehåndtering af en distributør?

Forbrugere, forhandlere og forretningspartneres øjne vil rette sig mod jeres virksomhed. De vil derfor have fokus på at I minimerer udfaldet af tilbagekaldet og skifte procedurer for drift og kontrol, så det ikke sker igen. Desto hurtigere og mere synligt I kan tage kontrol over situationen, desto mindre lider jeres virksomheds omdømme.

Hvis I bruger Business Intelligence-værktøjerne, som er en del af, eller kan integreres i Microsoft Dynamics 365, får I tilstrækkelig transparens i jeres supply chain til at udpege afvigelser i kvalitet eller potentielle årsager til tilbagekald, før det giver udslag.

Hvordan håndterer vi bedst tilbagekald, hvis det bliver nødvendigt?

I skal give kontrolinstanser, forbrugere og forhandlere sikkerhed for at I så hurtigt som muligt gør alt hvad det kræver for at udføre et tilbagekald og afhjælpe årsagen. Hvis I allerede bruger et moderne ERP system, udvidet med Business Intelligence værktøjer som kan strække på tværs af jeres processer og supply chain, bliver det meget lettere at tage effektiv handling og demonstrere dets resultater.

Hvordan kan vi bruge teknologi til at samarbejde med vores leverandører, distributører og forhandlere for at undgå tilbagekald eller minimere deres effekt?

I skyen kan I give jeres forretningspartnere sikker adgang til workspaces hvor data og ressourcer fra jeres ERP system og andre softwareværktøjer bliver delt. Ved at samarbejde med disse virksomheder kan I gennemse og analysere hændelser og processer som udløste behovet for et tilbagekald, og bestemme hvordan I kan undgå tilbagekald i fremtiden.

I kan også arbejde med jeres leverandører og distributører til at forbedre transparensen i jeres processer og sporbarheden af jeres varer. I kan eksempelvis drage fordel af the Internet of Things (IoT) og forbundne sensorer, som kan fortælle jer om miljø- og kvalitetsforhold i landbrugsdrift, forsendelser, produktion og distribution. I kan få automatiske notifikationer fra jeres ERP når forholdende ikke stemmer overens med standarderne.

Hvordan kan vi forbedre vores drift efter et tilbagekald?

I skal sikre at jeres produktions- og distributionsprocesser understøtter de kvalitetsmæssige og regulative standarder. Via data kan I verificere, at I gør det til en hver tid. Vores eksperter i fødevareindustrien kan hjælpe jer med at udnytte de teknologiske værktøjer så I kan kontrollere jeres compliance i forhold standarder og regulativer.

Det kan også være indsatsen værd at strømline og automatisere kommunikation med jeres leverandører og distributører så nyheder med høj prioritet øjeblikkeligt kan nå de rigtige personer.

Hvorfor er en softwareløsning bedre end at vores egne folk har styr på processer og håndhæver alle relevante kvalitet- og compliance-standarder?

Lad jeres folk gøre det, de er bedst til, nemlig high-level beslutningstagen og strategisk planlægning. For at få transparens i jeres supply chain, er I nødt til at indsamle, opbevare og analysere store mængder data fra mange datakilder. Det kan I nemt gøre i skyen, hvor I aldrig løber tør for plads. I kan automatisere nogle af de mest trivielle skridt i jeres analysearbejde, rapportering og eliminere tidskrævende opgaver for jeres managers.

Uanset hvor rutinerede og indsigtsfulde jeres folk er, bliver de trætte, laver fejl, overser ting, eller handler på baggrund af følelsesmæssige eller irrationelle bias. Software kan derimod hele tiden monitorere datastrømme og markere afvigelser i kvalitet eller klima så snart det sker, uden at overse noget. Det kan også være mere effektivt i at hjælpe jer med at spotte trends i forhold til eksempelvis jordbrug og vejr, før et menneske ville kunne identificere dem.

Hvad tilbyder Columbus fødevarevirksomheder, som gerne vil undgå eller afbøde tilbagekald?

Vi har implementeret ERP andre softwareløsninger for en række fødevarevirksomheder – både markedsledere og virksomheder i vækst. Vi ved hvordan man fin-tuner teknologien til at understøtte jeres mål, forretningsmodel og processer og hvordan vi giver jer en produktiv oplevelse.

Om det er i skyen, on premise eller i et hybridt miljø kan vi hjælpe jer med at kunne gøre mest muligt for, at tilbagekald ikke sker, eller at de er bliver en relativ lille hændelse, som bliver håndteret med stor effektivitet, hvis det ikke kan undgås. Vi positionerer jer også, så I kan beholde alle jeres forretningsaktiviteter indenfor rækkevide og ledelsesmæssig kontrol.

Er der nogle af jeres produkter særligt designet til at kunne håndtere tilbagekald?

Ingen Columbus-løsning målretter sig specifikt mod tilbagekald, men I kan gøre brug af vores branche-, proceshåndterings-, integrations-, og produktivitetsløsninger sammen med Microsoft Dynamics 365 og muliggøre produktivitet, rapportering, compliance og kontrol i alle jeres forretningsaktiviteter – også håndtering af tilbagekald.

Når det kommer til at understøtte fødevarevirksomheder, hvordan skiller Columbus sig så ud fra andre Microsoft Dynamics partnere?

Vi er en kundeorienteret organisation med et globalt omfang, en lokal tilstedeværelse og en dyb forståelse af virksomhedskulturer i hele verden. Mange af vores kunder er markedsledere, som gennemgår virksomhedstransformerende initiativer eller implementere innovativ teknologi for at blive mere konkurrencedygtige og sikre deres levedygtighed. Columbus’ konsulenter er eksperter i at forstå og afbøde de risici, som er forbundet med disse indsatser, og I kan drage fordel af deres erfaring i at reducere tilbagekald.

Hvordan kommer vi bedst i gang?

Download vores e-bog “Ensuring complete traceability in food production and supply chains helps you minimize recall risks” – eller kontakt os på kontakt.dk@columbusglobal.com og hør mere om hvordan vi kan hjælpe jer med at håndtere tilbagekald mere effektivt.

Mere fra...

21.11.2024Columbus

Sponseret

B&O’s digitale transformation skal styrke innovation og kundeoplevelse på samme tid

20.11.2024Columbus

Sponseret

IAMs vigtige rolle i Nuudays digitale transformation

19.11.2024Columbus

Sponseret

ATP om indkøb af IAM-løsninger: ”Skab dialog med leverandører og undgå impulskøb”

18.11.2024Columbus

Sponseret

Vestjyllands Andel sætter fokus på digitalisering og automatisering

10.06.2024Columbus

Sponseret

The Retailer's Guide to 2024 - Beyond superficial omnichannel

03.06.2024Columbus

Sponseret

The Retailer's Guide to 2024 - The rise of alternative revenue streams