Produktionsvirksomheden The Army Painter hiver årets Pris for Digitale Omstilling hjem
Malingsproducenten The Army Painter har automatiseret sin produktionslinje og øget omsætningen i samme åndedrag. De positive erfaringer på både bundlinje og blandt medarbejdere har blandt årsagerne til, at virksomheden modtog Årets Digitale SMV:Omstilling.
Hvert år hylder Erhvervsstyrelsen de bedste virksomheder for at inspirere de næste til at udnytte de muligheder, der ligger i at digitalisere hele eller dele af sin virksomhed. Det kan nemlig skabe imponerende resultater – og det er netop, hvad der er sket hos The Army Painer, som sprøjter specialmaling fra fabrikken i Skanderborg ud til spil-glade børn og voksne i hele verden.
Derfor modtog virksomheden tidligere på måneden Prisen for Årets Digital SMV:Omstilling.
”The Army Painer er gået fra manuel håndholdt produktion og et detail-salg via distributører, til i dag at have fuldautomatisk produktion, og eksporterer til kunder fra hele verdenen via blandt andet Amazon. The Army Painter er et rigtigt godt eksempel på, at automatisering og digitalisering medvirker til fastholdelse af arbejdspladser i Danmark, øger afsætning og markedsandel og er til stor inspiration for andre SMV’er”, siger Evita Rosdahl, der er forkvinde for SMV:Boardet, om vinderen.
Virksomheden fra Skanderborg har siden 2007 haft sømmet i bund, når det gælder digital omstilling:
”Da vi startede i 2007, var vi voldsomt analoge. Vi gjorde alting ved håndkraft. Vi sad ved påfyldningsstationer, hvor vi manuelt fyldte malinger på, og da vi først fik vind i sejlene med vores produkter i udlandet, havde vi ikke anden mulighed end at begynde at kigge andre veje – og det var digitalisering”, siger direktør Bo Penstoft.
Automation har ført til Amazon
Siden har virksomheden fået lavet fire maskiner, der har været med til at øge produktionskapaciteten. Hvor virksomheden førhen producerede 1000 produkter per person om dagen, producerer virksomheden nu 1500 færdige produkter per person i timen og i alt 1,5 millioner produkter om måneden.
Digitaliseringen af produktionen har været med til at gøre det muligt for The Army Painter at lancere sine produkter på Amazon:
”En af de udfordringer vi havde var, at vi allerede var repræsenteret på Amazon, men af andre end os selv. Så det så rent ud sagt horribelt ud! Vi nedsatte derfor en taskforce i marketingafdelingen, der arbejdede et helt år med at finde ud af, hvilken produktpræsentation Amazon ville have. Vi kiggede på tekst, video, søgeord, uddybende spørgsmål – det gjorde vi for alle vores produkter,” siger Bo Penstoft.
Læs også: SCM og produktion er godt med på den kunstige intelligens
I dag har virksomheden tre medarbejdere, der alene sidder med Amazon, og virksomheden har de sidste par år haft skyhøje vækstrater. Det skyldes i høj grad det strategiske arbejde med at sælge digital via platformen Amazon.
The Army Painter fordoblede sin omsætning i 2020, og på kun otte måneder ansatte virksomheden 52 medarbejdere for at kunne følge med væksten og gik på den korte tid fra at være 20 til 72 ansatte.
- KCP