Elektronikvirksomhed stiller skarpt på trivsel og stresshåndtering

Elektronikvirksomheden OJ Electronics har søsat en række ’gå-hjem-møder’ med fokus på medarbejdernes trivsel. Her har både medarbejdere og ledere fået værktøjer til, hvordan de individuelt kan arbejde med deres sundhed, robusthed og stresshåndtering.

Elektronikvirksomheden OJ Electronics har søsat en række ’gå-hjem-møder’ med fokus på medarbejdernes trivsel. Her har både medarbejdere og ledere fået værktøjer til, hvordan de individuelt kan arbejde med deres sundhed, robusthed og stresshåndtering. Foto: OJ Electronics..

13.01.2023

SCM.dk

De i alt tre møder er elektronikvirksomhedens ønske om at agere frem for at reagere på den omskiftelige tilværelse, der de seneste par år har trukket særligt store veksler på medarbejderne i OJ Electronics.  

”Allokering, mangel på komponenter og deraf designudfordringer har betydet, at alle i OJ Electronics konstant har skullet tilpasse sig og finde nye måder at navigere på. Og det tærer på kræfterne i længden”, siger HR-direktør hos OJ Electronics, Marianne Betzer.

Hun peger på, at coronapandemien definerede en ny hverdag og siden trak et langt spor af ustabile globale forsyningskæder samt markante prisstigninger på råvarer og materialer efter sig. Efterfølgende har krigen i Ukraine og den stigende inflation sat sit præg på dagligdagen hos virksomheden fra Sønderborg.

”Det kan ikke undgås, at der opstår en form for mæthedspunkt hos den enkelte medarbejder, når vi i to år ikke har haft en naturlig arbejdsrytme. Derfor har vi startet gå-hjem-møderne, så vi kan komme eventuelle tegn på mistrivsel i forkøbet med de rette værktøjer”, siger Marianne Betzer.

Stress afledes af mistrivsel
Møderne er et frivilligt tilbud for alle medarbejdere, og ved det senest afholdte deltog omkring halvdelen af de cirka 180 medarbejdere.
Til at facilitere møderne har OJ Electronics inviteret Peter Niels Jørgensen, der er uddannet cand.scient. i humanbiologi og idræt med speciale i stress. Over et par timer giver han medarbejderne konkrete værktøjer til, hvordan de individuelt kan arbejde med deres sundhed, robusthed og stresshåndtering. 

”Stress er en naturlig afledning af mistrivsel, og i mange tilfælde opdager man den først, når det er for sent. Derfor er det vigtigt, at man dels er opmærksom på de psykiske og fysiske faresignaler, samtidig med at man har nogle værktøjer til at håndtere dem”, siger Peter Niels Jørgensen.

Han fremhæver to nøgleord som højtvægtende for den enkeltes trivsel - forudsigelighed og kontrollerbarhed.

”At de faste rammer og arbejdsopgaver pludselig skifter karakter, kan for nogens vedkommende skabe en vis utryghed og følelse af magtesløshed. Andre bliver så opslugt af de nye opgaver, at de helt glemmer at koble fra, selv når de kommer hjem, hvilket oftest resulterer i, at gassen til sidst går af ballonen”, siger Peter Niels Jørgensen.

Døren står altid åben
Tidligere på året har HR-direktør Marianne Betzer sammen med den øvrige ledergruppe selv været igennem et forløb med Peter Niels Jørgensen. Her blev de rustet til at kunne håndtere eventuelle tegn på mistrivsel og stress i organisationen.

”Ud over vores faste trivselssamtaler har vi nu nogle helt konkrete redskaber, der gør det muligt for os at tilrettelægge individuelle forløb, når vi ser tegn på mistrivsel. Og så er møderne et signal om, at døren hos den nærmeste leder altid står åben, og at man ikke skal være bange for tale om de udfordringer, man har”, siger Marianne Betzer.

Læs også: Snart griner vi af 8-16 jobbet

Hun forklarer, at et forløb kan indebære færre ugentlige arbejdsdage, nedsat tid og afveksling i arbejdsopgaverne.
Susanne Hannemann Jensen er en af de mange medarbejdere hos OJ Electronics, der har deltaget i møderne med Peter Niels Jørgensen. Og supply chain specialisten har på egen krop mærket, hvad mistrivsel kan føre til.

”Jeg har selv haft stressen helt tæt på kroppen, hvor jeg til sidst blev nødt til at sige op. Derfor ved jeg, hvor vigtigt det er med fokus på stresshåndtering og livsførelse, og jeg er enormt glad for, at der bliver arbejdet seriøst med det her i virksomheden. Der er en forståelse for, at vi ikke selv er herre over, hvordan vi reagerer på udefrakommende faktorer, og at udfordringerne skal løses i fællesskab”, siger Susanne Hannemann Jensen.  

- PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

16.07.2024SCM.dk

Maersk tager levering af første 777 fragtfly

16.07.2024SCM.dk

Logistikvirksomhed får global anerkendelse for bæredygtighedsindsats

03.07.2024Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Modstandsdygtighed sat på formel

01.07.2024TrueCommerce

Sponseret

Nyt om PEPPOL

28.06.2024SCM.dk

Logistikgigant fortsætter med fyldte ordrebøger

25.06.2024SCM.dk

Geodis Danmark skifter til vedvarende energi

20.06.2024SCM.dk

Er der et liv efter compliance?

18.06.2024SCM.dk

Korte værdikæde-tjek skal bidrage til mere cirkulære forsyningskæder

Jobmarked

Se alle

Tasklet Factory

Softwareudvikler til Tasklet

Vi søger lige nu en dygtig kollega til vores #TeamCode til at bidrage med at udvikle vores mobilapp, der effektiviserer lagre verden over.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2024

Apport Systems A/S

Sales And Administration Coordinator

Her hos Apport Systems A/S er vi på udkig efter en ny medarbejder, der skal være med til at få dagligdagen på vores kontor i Risskov til at glide let. Er du en haj til administrative opgaver inden for bogholderi, salg og kontor? Perfekt, så læs med her.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Technical Documentation Engineer / Technical Writer

Kan du formulere og forenkle tekniske instruktioner og skabe gode brugeroplevelser i interaktionen mellem menneske og maskine? Og motiveres du af en varieret hverdag som en del af et stærkt team og muligheden for at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger? Så er det dig vi leder efter!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Service Specialist

Har du en dybdegående teknisk viden og en passion for fejlfinding, og drømmer du om at udforske verden? Vi leder efter en dygtig Service Specialist med en solid baggrund og kendskab til både mekanik, elektronik, samt PLC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Sådan får I (bedre) styr på jeres varer i transit

Landed Cost modulet i Dynamics 365 giver jer en stribe fordele

Dato

27.08.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup