Pirateri på laveste niveau i 22 år
Sammenlagt bød 2017 på 180 rapporterede tilfælde af pirater og væbnede røverier mod skibe, hvilket er det laveste antal siden 1995. Nogle steder er dog blevet farligere.
Angreb fra pirater er stadig en trussel mod fragtskibe og lignende kommercielle fartøjer, men overordnet er sikkerheden blevet bedre over de seneste år. Det viser den seneste rapport på området fra International Chamber of Commerces (ICC) International Maritime Bureau (IMB).
Fra januar til december 2017 blev der indberettet 180 tilfælde af piratangreb og væbnede røverier mod skibe, hvilket ifølge IMB er det laveste niveau i 22 år, siden 1995, hvor der blev rapporteret om 188 hændelser. I 2016 lød totalen på 191, mens tallet for 2015 hed 246.
De 180 episoder sidste år fordelte sig på 136 sager, hvor fartøjer blev boardet, 22 forsøg på angreb, 16 tilfælde, hvor der blev skudt mod fartøjer, og seks deciderede kapringer. Ved 15 separate angreb blev 91 besætningsmedlemmer tager som gidsler og i 13 andre sager blev i alt 75 kidnappet fra deres skibe. Tre besætningsmedlemmer mistede livet i 2017, mens seks blev sårede.
Farligere ved Nigeria og Somalia
Selvom 2017 bød på færre piratsager end de foregående år, så er billedet anderledes i udvalgte områder, viser IMBs opgørelse. Det drejer sig blandt andet om Guineabugten ud for Nigeria.
På trods af at antallet af angreb er faldet i år (2017, red.) sammenlignet med sidste år, så er Guineabugten og farvandene ud for Nigeria stadig en trussel for søfarerne. De nigerianske myndigheder har grebet i ind et antal hændelser for at forhindre dem i at eskalere, siger Director for IMB, Pottengal Mukundan.
Også ud for Somalia er udviklingen gået den modsatte vej end på globalt plan. Her skete der således ni angreb i 2017 mod kun to i 2016. Bl.a. blev et containerskib i november angrebet over 500 km fra kysten ud for hovedstaden Mogadishu, hvilket ifølge IMB på dramatisk vis beviser, at de somaliske pirater stadig har midlerne og viljen til at foretage angreb langt ude på åbent hav.
Læs også: Lastbilchauffører negligerer sikkerheden
I Sydøstasien er billedet mere blandet. Fra Indonesien blev der i 2017 indrapporteret 43 angreb mod 49 i 2016. I Philippinerne blev antallet af angreb derimod mere end fordoblet, fra 10 i 2016 til 22 sidste år, om end størstedelen af hændelserne var mindre angreb på opankrede fartøjer primært i et par af de større havne.
Hele IMBs Piracy & Armed Robbery Report kan hentes her.
-AK