Pirateri på laveste niveau i 22 år

Sammenlagt bød 2017 på 180 rapporterede tilfælde af pirater og væbnede røverier mod skibe, hvilket er det laveste antal siden 1995. Nogle steder er dog blevet farligere.

Farvandet ud for Somalia, hvor europæiske styrker her undersøger en mistænkt båd, oplevede et stigende antal angreb i 2017, trods det generelle fald på verdensplan. Foto: European Union Naval Force Somalia.

12.01.2018

SCM.dk

Angreb fra pirater er stadig en trussel mod fragtskibe og lignende kommercielle fartøjer, men overordnet er sikkerheden blevet bedre over de seneste år. Det viser den seneste rapport på området fra International Chamber of Commerce’s (ICC) International Maritime Bureau (IMB).

Læs også: Hackerangreb koster Maersk op mod 1,9 mia. kr.

Fra januar til december 2017 blev der indberettet 180 tilfælde af piratangreb og væbnede røverier mod skibe, hvilket ifølge IMB er det laveste niveau i 22 år, siden 1995, hvor der blev rapporteret om 188 hændelser. I 2016 lød totalen på 191, mens tallet for 2015 hed 246.

De 180 episoder sidste år fordelte sig på 136 sager, hvor fartøjer blev boardet, 22 forsøg på angreb, 16 tilfælde, hvor der blev skudt mod fartøjer, og seks deciderede kapringer. Ved 15 separate angreb blev 91 besætningsmedlemmer tager som gidsler og i 13 andre sager blev i alt 75 kidnappet fra deres skibe. Tre besætningsmedlemmer mistede livet i 2017, mens seks blev sårede.

De 180 piratangreb i 2017 var primært koncentreret i Guineabugten, farvandet ud for Afrikas Horn og i Sydøstasien. Illustration: ICC International Maritime Bureau (IMB).

Farligere ved Nigeria og Somalia
Selvom 2017 bød på færre piratsager end de foregående år, så er billedet anderledes i udvalgte områder, viser IMB’s opgørelse. Det drejer sig blandt andet om Guineabugten ud for Nigeria.

”På trods af at antallet af angreb er faldet i år (2017, red.) sammenlignet med sidste år, så er Guineabugten og farvandene ud for Nigeria stadig en trussel for søfarerne. De nigerianske myndigheder har grebet i ind et antal hændelser for at forhindre dem i at eskalere”, siger Director for IMB, Pottengal Mukundan.

Også ud for Somalia er udviklingen gået den modsatte vej end på globalt plan. Her skete der således ni angreb i 2017 mod kun to i 2016. Bl.a. blev et containerskib i november angrebet over 500 km fra kysten ud for hovedstaden Mogadishu, hvilket ifølge IMB på ’dramatisk’ vis beviser, at de ’somaliske pirater stadig har midlerne og viljen’ til at foretage angreb langt ude på åbent hav.

Læs også: Lastbilchauffører negligerer sikkerheden

I Sydøstasien er billedet mere blandet. Fra Indonesien blev der i 2017 indrapporteret 43 angreb mod 49 i 2016. I Philippinerne blev antallet af angreb derimod mere end fordoblet, fra 10 i 2016 til 22 sidste år, om end størstedelen af hændelserne var mindre angreb på opankrede fartøjer primært i et par af de større havne.

Hele IMB’s Piracy & Armed Robbery Report kan hentes her.

-AK

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Nordiske virksomheder har 23 milliarder euro bundet i overflødige lagre

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

20.11.2024SCM.dk

26 millioner skal hjælpe endnu flere virksomheder med grøn omstilling

19.11.2024GS1 Denmark

Sponseret

Webinar: Få styr på dine emballagedata med GS1Trade Packaging

18.11.2024SCM.dk

Fik du sagt "godt nytår" til din kvindelige kollega i går?

18.11.2024Slimstock Nordic

Sponseret

Daarbak Redoffice valgte Slimstock Nordic som partner inden for Supply Chain

15.11.2024SCM.dk

Hos stor virksomhed er kødtunge tallerkener fortid

14.11.2024GS1 Denmark

Sponseret

Danish Crown: Sådan løser vi den komplekse opgave med emballagedata

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online