01.03.2016  |  Branchenyt

Pirater plagede fortsat i 2015

Trods et mindre fald i antallet af kapringer, så er pirateri og væbnede overfald stadig en stor udfordring for verdens søfart. I Afrika er farvandet ud for Nigeria det farligste område at passere.

Ifølge den årlige rapport fra International Maritime Bureau (IMB) under International Chamber of Commerce (ICC) om pirataktivitet på verdenshavene, så har trusselsbilledet kun ændret sig marginalt fra 2014 til 2015.

Læs også: Containerbranchen kan tabe milliarder i 2016

IMB’s Piracy Reporting Centre (IMB PRC) registrerede således 246 hændelser i 2015, en enkelt mere end i 2014. Det samlede tal inkluderer alle typer angreb, og under de forskellige kategorier har der været lidt større udvikling, ligesom der geografisk er sket et vist skifte.

Antallet af deciderede kapringer faldt fra 21 i 2014 til 15 sidste år, og 271 sømænd blev holdt som gidsler sammenlignet med 442 i 2014. Til gengæld steg antallet af skibe, der blev bordet, med 11 procent til 203 sidste år, mens skud blev affyret mod et skib og yderligere 27 angreb blev afværget. Bevæbnede pirater dræbte en sømand i 2015, mens mindst 14 blev såret.

Mængden af kidnapninger, hvor besætningsmedlemmer blev taget fra borde og holdt fanget mod krav om læsepenge, blev mere end fordoblet, fra ni hændelser i 2014 til 19 sidste år. Her rykkede farezonen til en hvis grad vestpå, i hvert fald i afrikansk sammenhæng; alle de registrerede kidnapninger skete således i farvandet ud for Nigerias kyst, og i alt blev der i 2015 meldt om 14 angreb i nigeriansk farvand, men IMB vurderer, at det egentlige tal er noget højere, da mange angreb ikke bliver indberettet.

Oplysning skal give flere midler til kampen
Derimod blev der ikke rapporteret om angreb ud for Somalia, som ellers tidligere har været det mest risikable område at bevæge sig igennem. Det betyder dog ikke, at sejlads i regionen kan betegnes som sikker. IMB råder i hvert fald fortsat fartøjer, der passerer den adenske golf, der ligger på ruten mellem Suezkanalen og det indiske ocean, om ikke at sænke paraderne.

”Somalia er stadig en skrøbelig stat, og risikoen for angreb er fortsat høj. Der skal ikke mere end ét succesfuldt angreb til, før den gode udvikling er vendt og situationen kan blusse op igen”, siger direktør for IMB, Pottengal Mukundan, i en pressemeddelelse.

Sydøstasien er stadig den region på verdensplan, der oplever flest hændelser, om end de som regel er mindre alvorlige end i Afrika. Andelen af angreb mod skibe i åben sejlads steg godt nok fra 37 procent i 2014 til 55 procent sidste år, men de fleste havde ”kun” karakter af tyveri på lavt niveau. IMB er dog ikke desto mindre bekymrede over udviklingen og den indbyggede øgede risiko for selve fartøjerne og deres mandskaber.

Læs også: Bahrain vil være logistiklink mellem øst og vest

Generelt opfordrer IMB shippingvirksomheder og skibsejere til at indrapportere alle hændelser i relation til pirateri, selv når der kun måtte være tale om en mistanke. Dette første skridt er ”vitalt” i forhold til at sikre de nødvendige ressourcer til at bekæmpe problemet, og ”transparente statistikker fra uafhængige, internationale kilder kan være en katalysator” i den forbindelse.

-AK

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere