21.10.2020 | Branchenyt
Pakkemængden stiger globalt, men corona efterlader fremtiden uklar
I kølvandet på coronapandemien ser det godt ud for netbutikker og distributører. E-handlen er steget, og resultatet er en vækst i mængden af pakker, der distribueres i verden. Fremtiden har dog aldrig været så uklar, slår Pitney Bowes fast i sit årlige pakkeforsendelsesindeks.
I 2019 ramte verden over 100 milliarder pakker distribueret på et år. I sit årlige pakkeforsendelsesindeks vurderer amerikanske Pitney Bowes, at tallet kan blive tredoblet inden udgangen af 2026.
Det er dog i den optimistiske prognose. For første gang har virksomheden måtte komme med en række bud på de næste par års udvikling i stedet for ét. Coronapandemien er årsagen til den tøvende vurdering af fremtiden. Følger udviklingen den forsigtige prognose, må vi ”nøjes” med en fordobling af pakkemængden indenfor seks år, skriver mediet Freight Waves.
Usikkerheden afspejler sig også ved, at omsætningen globalt ikke har fulgt med mængden af pakker, der samlet set er vokset med 18 procent. Omsætningen er kun vokset med 11 procent.
Samtidig er omkostningerne steget i kraft af, at virksomheder har skulle tilpasse sig restriktioner, der forhindrer spredningen af COVID-19-virusset. Det har ført til, at en række amerikanske virksomheder, som FedEx og UPS, har indført prisstigninger og tillæg for at dække omkostningerne. Det skriver mediet Supply Chain Dive.
Læs også: Amazon udvider på logistikken – og udvider og udvider
UPS har valgt at fokusere på ”better, not bigger”, og generelt har det fået distributører til at være selektive omkring, hvilke pakker de vælger at sende for at sikre et overskud, skriver mediet.
”Mens pakkemængden vokser, kæmper transportører for at holde trit med konkurrencen og kundeefterspørgslen, levere innovative, nye kundeoplevelser, digitalisere teknologier og investere i infrastruktur - alt sammen mens de leverer bæredygtige indtægter”, siger vicepræsident ved Sending Technology Solutions Jason Dies i en pressemeddelelse.
Indekset er sammensat af data fra 13 forskellige lande, og dækker kun pakker, der vejer op til 32 kilo. Befolkningstallet i de 13 lande udgør til sammen 3,8 milliarder mennesker. På tværs af disse lande sendes 84 procent af alle pakker fra enten Kina, USA eller Japan.
Kilde: Freight Waves, Supply Chain Dive
- KCP
Innovation

Verdens første el-betonlastbil fylder 1 år
Unicon A/S har i over 1 år haft en Volvo FE Electric betonbil i drift i København og omegn og flere elektriske betonbiler bliver leveret i 2023. Unicon ønsker at bidrage til den grønne omstilling og arbejder målrettet på at hele flåden af betonbiler skal være emissionsfri i 2035. Det var derfor et naturligt valg at lave verdens første serieproducerede elektrisk betonbil i samarbejde med Volvo.
Innovation

Genbrugshandsker skal sænke hospitalers klimaaftryk
Dansk udviklingsprojekt vil på to år skabe et cirkulært alternativ til de blå éngangshandsker af det syntetiske gummi nitril – til gavn for sundhedsvæsenets grønne omstilling og forsyningssikkerheden af værnemidler.
Branchenyt

Ny standard gør op med brug-og-smid-væk-kulturen
Danmark står i spidsen for udviklingen af en ny europæisk standard, der skal give virksomhederne konkrete værktøjer til at tænke genbrug, genanvendelse og reparerbarhed ind i designfasen af nye produkter. Forbrugerrådet glæder sig over den nye standard, som kan være med til at gøre op med brug-og-smid-væk-kulturen.
Lager & distribution

Ny pakkeboks styrker 100 år gammel virksomhed
Den familieejede virksomhed Ingvard Madsen har i samarbejde med STIHL og Renz A/S fået opsat en ny og praktisk pakkeboks, STIHL Pick-Up Box, som skal være med til styrke og fremtidssikre den anerkendte virksomhed nær Kolding.
Branchenyt

Svenske Nynas digitaliserer forsyningskæden
Det svenske specialolieselskab Nynas indgår samarbejde med it-selskabet Tech Mahindra. Partnerskabet skal transformere Nynas’ eksisterende forretning og udvide deres IT-landskab med agile, skalerbare og intelligente systemer.
Branchenyt

Satser på serviceaftaler og montering med ny ansættelse
Postkasseanlægsleverandøren Renz starter en helt ny serviceafdeling, der skal gøre virksomheden til totalleverandør, give mulighed for serviceaftaler og skabe tættere kontakt til kunder og projekter. Serviceafdelingen får en ny mand ved roret.