Amazon udvider på logistikken – og udvider og udvider
I løbet af de sidste tre år er Amazons logistiknetværk vokset i samme grad, som Walmarts er det på 50 år. Det siger noget om hastigheden, hvormed Amazon udvider og kommer tættere på deres kunder – i USA og globalt.
Det er ikke en ny strategi fra Amazon at udvide deres logistiknetværk for at være tættere på kunderne. Det er heller ikke en ny strategi for andre e-handelsvirksomheder. Formålet er for både Amazon og andre at kunne:
- Levere hurtigere.
- Reducere ’last-mile delivery’-omkostningerne.
- Reducere behovet for tredjeparts logistikpartnere.
- Sælge sine leveringskapaciteter senere hen og dermed bruge dem som forretningsmuligheder.
Amazon har i det seneste år udvidet deres logistiknetværk i en sådan grad, at det samlet set er mere end, hvad der ellers er blevet udvidet i løbet af de seneste tre år. Det betyder, at internetgiganten er gået fra at operere med 75.000 chauffører, der kører ud fra 150 leveringsstationer til omkring 85,000 chauffører, der kører fra omkring 400 leveringsstationer på tværs af USA, skriver mediet Supply Chain Dive.
Corona efterspørgsel giver travlhed
Amazon har allerede tilføjet kapacitet til at håndtere den stigende pakkemængde under coronapandemien.
”Vi er i stand til at møde den forhøjende efterspørgsel, fordi vi kan åbne flere fullfillment-kapaciteter, som kvartalet skrider frem”, sagde Amazons økonomidirektør Brian Olsavsky i juli.
Olsavsky uddyber, at virksomheden prioriterer udbygning af kapaciteten over at få leveringshastigheden tilbage til niveauet før pandemien. Men byggeriet af leveringsstationer viser, at der stadig er et fokus på hastighed – også selvom Amazon stadig udvider deres logistiknetværk.
Netværket bliver særligt vigtigt, idet virksomheden forbereder sig på et fjerde kvartal med virksomhedens årlige Prime Day og den første juletid under pandemien.
Kilde: Supply Chain Dive
- KCP