25.06.2018  |  Branchenyt

Organisation: Luftfragtindustri bør sætte egne standarder mod madspild

Aktørerne i den internationale luftfragtsektor bør arbejde sammen for at skabe sin egne standarder, der kan adressere en fragmenteret forsyningskæde, hvor en tredjedel af al produceret mad går tabt, mener brancheorganisationen Cool Chain Association.

Mangel på transparens og ansvarlighed bidrager markant til de 1,3 mia. ton mad, der årligt går til spilde i de globale fødevareforsyningskæder, svarende til en tredjedel af al den mad, der bliver produceret. Det bør luftfragtindustrien reagere på og arbejde for at gøre bedre, lød det fra brancheorganisationen Cool Chain Association (CCA), der holdt konference om emnet i Luxembourg i sidste uge.

Læs også: Mærsk starter nyt projekt mod madspild

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Under overskriften ‘A World Without Food Waste – what can air cargo deliver?’, samledes ledere og andre topfolk fra den kølekædeindustri, som fragter enorme mængder madvarer rundt på planeten, og derfor har sin andel i det massive spild. Og det kan man ikke ignorere, lød det ifølge Lloyd's Loading List.

Flere talere pegede på behovet for samarbejde, gennemsigtighed og datadeling, såvel som bedre uddannelse af producenterne og bedre faciliteter, der kan løfte kvaliteten af en ’fragmenteret og afbrudt forsyningskæde”.

”En standard for letfordærvelige varer (perishables, red.) skal være i stil med den, man har i medicinalindustrien, og over de næste to år som formand, vil jeg arbejde for præcis det”, sagde CCA-direktør Stavros Evangelakakis, der også er chef for medicinalvarer og letfordærveligt gods i lokale Cargolux.

”Vi skal sigte efter kvalitet, og vi skal ikke vente på, at andre aktører kommer med noget, vi skal kigge indad og handle nu”, tilføjede han.

Information findes allerede
Kvalitetsstandarden for lufttransport af medicinalvarer, certificeringsprogrammet IATA CEIV Pharma, bliver håndteret af International Air Transport Association (IATA), og her meldte man ud allerede sidste år, at organisationen overvejer at udvide programmet til at omfatte bl.a. de letfordærvelige varer.

Ifølge IATAs chef for special cargo, Andrea Gruber, vil man i løbet af i år undersøge potentialet for et ‘CEIV Fresh’-program sammen med industrien.

”Mange virksomheder har investeret meget tid og infrastruktur i temperaturstyrede miljøer, så de har allerede et ben inden for i perishables-sektoren. Vi vil tage et skridt ad gangen, men det her er helt sikkert på vores radar, og vi får feedback og samarbejde fra industrien omkring programmet”, sagde hun.

Læs også: Worldwide Flight Services åbner medicinalfaciliteter i Københavns lufthavn

Den nødvendige viden for at forbedre fødevareforsyningskæden er faktisk allerede tilstede, sagde en af konferencens hovedtalere, konsulent for forhindring af madspild Philippe Schuler, der også forsker i perishable-kølekæder for CCA, som har sat ham til at undersøge papaya-frugternes vej fra Brasilien til Europa, med fokus på spild undervejs.

”Informationen skal gøre tilgængelig. Når vi alle sammen har adgang til dataene, kan vi gå i gang med at løse problemerne”, sagde han.

-AK

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere