Ordentlig behandling af leverandører giver modstandsdygtighed i kriser

Covid-19 viste, at forsyningskæden har mange sårbarheder. For Pressalit viste den også, at ordentlighed i samarbejdet med leverandører giver gevinst, når krisen kradser. Toiletsædeproducenten har valgt at gøre arbejdet med den modstandsdygtige forsyningskæde til en kontinuerlig indsats på mange fronter.

"Man kan sige, at hvis stamdata ikke er korrekte, så er meget andet forbedringsarbejde lidt overflødigt”, fortæller Henrik Damborg.. Foto: Pressalit

13.02.2024

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

”I 2022 havde vi en leveringskvalitet på 98,8 procent, hvilket er højere end det, kunderne stiller som krav. Så det er ikke fordi, vi har store problemer. Vi mener dog, det er vigtigt altid at have fokus på at forbedre os”, fortæller Henrik Damborg, COO hos Pressalit.

Virksomheden valgte derfor at indgå i et toårigt projekt om SCR (supply chain resilience) sammen med SDU og finansieret af Industriens Fond.

Men allerede inden resiliens-projektet havde Pressalit lagt grundlaget for en mere modstandsdygtig forsyningskæde.

”Vi klarede os hæderligt igennem pandemien, fordi vi havde et godt økonomisk råderum, gode relationer til leverandører og et godt maskinrum i produktion og lager i form af gode processer”, fortæller Henrik Damborg.

”S&OP-processen er vigtig for os, fordi den faciliterer en forståelse på tværs af vores funktioner, som betyder, at vi arbejder mere synkroniseret", fortæller Henrik Damborg. Foto: Pressalit

De tre S’er
Han fremhæver tre S’er som vigtige for en høj modstandsdygtighed:

  • Stamdata.
  • Samarbejde med leverandør præget af ordentlighed.
  • S&OP.

Han understreger, at stamdataene er fundamentet for alle processer og alle forretningsbeslutninger. Så hvis der er slør i stamdata, skaber det skæve processer og risiko for forkerte beslutninger. Det kan hurtigt komme til at koste dyrt i form af flere dyre returløb, lavere effektivitet og dårligere kvalitet.

”Vi prioriterer løbende at vedligeholde og opdatere vores stamdata, så grundlaget for en stor del af vores arbejde i forsyningskæden er korrekt. Man kan sige, at hvis stamdata ikke er korrekte, så er meget andet forbedringsarbejde lidt overflødigt”, fortæller han.

På samme måde lægger Pressalit vægt på at have en god relation til centrale leverandører. Det indebærer tæt samarbejde, dialog, åbenhed, ordentlighed og ikke mindst en fair pris.

Det tredje S er sales & operations planning (S&OP), som Pressalit med hjælp fra en konsulentvirksomhed i 2015 indførte på forretningsområdet for toiletsæder, som er det ene af tre forretningsområder. De to andre forretningsområder er ’Care’ og ’Tilbehør’.

Fakta om Pressalit

  • Dansk privatejet virksomhed 3. generation.
  • Optimale badeværelsesløsninger siden 1954.
  • Kontorer i 9 lande og repræsenteret i 45 lande verden over.
  • Cirka 300 engagerede medarbejdere.
  • Omsætning +400 MDKR.

”S&OP-processen er vigtig for os, fordi den faciliterer en forståelse på tværs af vores funktioner, som betyder, at vi arbejder mere synkroniseret. Det betyder også, at vi får bedre forecast-data, så vi har et bedre grundlag for at fastlægge, hvad vi skal indkøbe, producere og lagerføre. Vores S&OP foregår som et fysisk tavlemøde en gang om måneden, og det er af stor værdi, at vi her kan udveksle og afstemme informationer på tværs af funktionerne. Det er egentlig ret simpelt, og effekten er stor”, fortæller Henrik Damborg.

Emner på S&OP tavlemøderne mellem salg, finans og supply chain er for eksempel:

Salg:

  • Forecast ændringer produkter.
  • Trends per produktfamillie.
  • Kampagner.
  • Nye produkter/ markeder / kunder.

Indkøb:

  • Kritiske komponenter.
  • Leverings issues.

Planlægning/produktion:

  • Masterplan.
  • Kapacitets bindinger.
  • Leverings performance.

Investeringer/lagre:

  • Produktions udstyr/værktøjer.
  • Effekt på lager niveau FV.

Stikord om Pressalits forsyningskæde

  • 2400 Færdigvarer.
  • 2200 Halvfabrikata.
  • 2650 Råvarer.
  • Årligt SPEND (indkøb): 150 MDKK.
  • 29 procent af spendet er fra Kina, 28 procent fra Danmark.
  • 180 Leverandører (top 10 udgør 50 procent).
  • 3 Produktions enheder i RY (beslag, toilet sæder, CARE).
  • Logistikcenter.

Tavlemøder, gennemsigtighed og lagerstyring
Pressalit arbejder også med daglige tavlemøder i logistik og produktion. Det er stående møder, der typisk tager 10-20 minutter og indeholder emner som ulykker, kvalitet, udstyr & oppetid, effektivitet og levering. De foregår før et dagligt og tværgående online-møde klokken 08.35, der samler op på en fastlagt dagsorden.

”Vi har længe arbejdet med et rigtig godt rapporteringsværktøj i QlikView, der er integrereret ind i vores Dynamics 365. Det er en fantastisk måde at synliggøre data. Det kan for eksempel være data og målsætninger fra vores tavlemøder. Det skaber høj gennemsigtighed”, fortæller Henrik Damborg.

Pressalit har siden 2022 også arbejdet systematisk med at optimere lagerbeholdningerne, som efter covid-19 var blevet slået en del ud af kurs med høje sikkerhedslagre på nogle kategorier.

”Vi kalder det ’Sunde lagre’. Projektet sætter fokus på lageret generelt, og vi har foretaget opbremsning i forhold til faldende salg. Vi har gennemgået og justeret eksisterende lagerstyringsværktøjer, fastlagt og implementeret ny kategorisering af vores varer (ABC-XYZ), kortlagt særlige fokusområder (seriestørrelser/indkøbsmængder, sikkerhed, varer med faldende omsætning) og ikke mindst fjernet de ekstra sikkerhedslag”.

Resiliens sammen med SDU
I 2022 og 2023 har Pressalit indgået i projektet ”Supply Chain Resilience” (SCR) sammen med SDU og finansieret af Industriens Fond. Pressalit deltog med CEO Kim Boyter CEO, CFO Palle Kongerslev Lilleøre, Planning Manager Dorthe Hoffmann Atzen, Technical Product Manager Ole Bakke Nielsen og COO Henrik Damborg.

”Vi havde en overordnet workshop i efteråret 2022, hvor vi så på interne og eksterne sårbarheder og fik afstemt sårbarhedsbilledet mellem topledelse, finans og supply chain. Det gav anledning til en lang række mere konkrete handlinger”, fortæller Henrik Damborg og supplerer:

”Hele forløbet har givet rigtig god værdi for tiden brugt, fordi SDU kom med en model, hvor der er foretaget en masse indledende arbejde og forvalg. Det kvalificerede vores arbejde betydeligt og gav en meget hurtig arbejdsproces samtidig med, at vi hurtigt fik et fælles sprog. Vi har faktisk tilladt os at kopiere princippet i modellen og anvendt den på vores supply chain strategiarbejde”.

Henrik Damborg fremhæver, at Pressalit har fået store gevinster ud af SCR-arbejdet. Det omfatter en mere robust forsyningskæde, systematiske risikovurderinger, årlige leverandørrisikovurderinger, en skarpere værktøjskasse, et skarpere lager og en strategi for nearsourcing.

Pressalits produktgrupper

  • Toiletsæder.
  • Tilbehør til badeværelser.
  • Højdejusterbare køkkener.
  • Tilgængelige badeværelser.
  • Bruse- og skiftelejer.
  • Pusleborde.

Bredana Axcite A/S

Sponseret

Kan ældre ERP hæmme vækst?

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

30.10.2024SCM.dk

Et nyt samarbejde løser et logistisk mareridt for transportvirksomhed

30.10.2024SCM.dk

Produktionsvirksomheder kan se frem til bedre vilkår med mindre bureaukrati

24.10.2024Bureau Veritas

Sponseret

Nye krav til bek. 761/2024 om energisyn og klimasyn

24.10.2024Bureau Veritas

Sponseret

ISO 14001: Webinar netværk

24.10.2024Bureau Veritas

Sponseret

CSRD-rapportering

23.10.2024SCM.dk

COP16: Redning af biodiversiteten for vores egen skyld

22.10.2024Zetes

Sponseret

Zetes investerer i Robotize, en virksomhed specialiseret i autonome mobile robotter

22.10.2024Bureau Veritas

Sponseret

Introduktion til Livscyklusvurdering (LCA)

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Roima Intelligence
Seminar
LOGIA WMS Roadshow - opnå bedre resultater på dit lager

Deltag og få indblik i, hvad dit lager kan opnå med WMS. Eksperter og WMS-brugere vil give dig konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med lageroptimering ✅

Dato

31.10.2024

Tid

12:30

Sted

Scandic Aarhus Vest Rytoften 3, 8210, Aarhus V

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværksforsvar og angrebshåndtering

Vil du lære det nyeste inden for trusler, sårbarhed og malware – og samtidig blive skarp på kryptografiske løsninger?

Dato

31.10.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

01.11.2024

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Digitale forretningsstrategier og -modeller

Vil du have bedre forståelse for digital transformation og digitale strategier? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at vurdere og definere digitale forretningsstrategier, der skaber værdi for din virksomhed.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
Nye krav til bek. 761/2024 om energisyn og klimasyn

Energistyrelsen udsendte den 1. juli 2024 den nye Bekendtgørelse 761/2024 om obligatoriske energiledelsessystemer og energi og klimasyn i visse virksomheder.

Dato

06.11.2024

Sted

Online