Optimisme på eksportmarkedet spirer frem
Markante stigninger i de danske eksportvirksomheders forventninger til ordretilgangen i de kommende tre måneder kickstarter optimismen. Det viser kvartalets Eksportbarometer.
Efter en tid, hvor pessimismen har holdt de danske eksportvirksomheder i et jerngreb, er optimismen nu for alvor slået igennem og fået overtaget. Det viser spørgeundersøgelsen Eksportbarometer for første kvartal, som Jyske Bank og Danish Export Association har foretaget blandt mere end 300 topledere fra danske eksportvirksomheder.
Den nyfundne optimisme hænger ifølge Niels Rønholt, der er cheføkonom i Jyske Bank, sammen med energiprisernes udvikling og genåbningen i Kina.
”Kina er lidt overraskende blevet genåbnet, og det giver håb om flere ordre derfra. Samtidig er energipriserne blevet lavere, hvilket er med til at skrue forventningerne op hos virksomhederne. De store renteforhøjelser, vi har set, vil dog formentlig komme til at ramme ordrebogen på sigt, men lige nu og her har eksportvirksomhederne fået optimismen tilbage”, siger Niels Rønholt.
Det bakkes op af Philipp Schröder, der er professor i Økonomi hos Aarhus Universitet.
”Der er sket et mærkbart humørskifte hos eksportvirksomhederne i takt med, at de oplever fremgang i ordrebøger og lagerbeholdning, og imod forventningen har indexet taget sit største hop opad nogensinde. Det er især Kina og Nordamerika, som bidrager til den positive udvikling, og som de danske virksomheder i høj grad afhænger af. Corona er også afblæst som en udfordring for eksporten, og mangel på råvarer er forsvundet i løbet af det sidste års tid”, siger Philipp Schröder.
Læs også: Sourcing skifter generations-gear lige nu
Også hos eksportvirksomheden Hexa-Cover er optimismen steget markant siden årets begyndelse.
”Vi sporer ubetinget lysere takter. I 2022 kom der hele tiden prisstigninger snigende, som slog os tilbage, og vi var hårdt plaget af stigninger i råvarepriser, energipriser og fragt i hele værdikæden. Vi fik kindheste på alle tre parametre. Allerede i de første måneder af 2023 er der sket en markant forbedring i den attitude og den indstilling, vores kunder har, og der er sket et meget markant skifte fra 2022 til 2023”, siger Søren Madsen, der er CEO hos Hexa-Cover.
Udvikling i Kina
Trods den kinesiske genåbnings effekt på optimismen viser undersøgelsen, at 22 procent af virksomhederne, der har samhandel med Kina, forventer at samhandlen vil blive reduceret i løbet af et til to år. Ifølge Halldor Halldorsson, der er Head of Branding and Relations i Danish Export Association, der har 700 danske eksportvirksomheder som medlemmer, glæder virksomhederne sig over, at man igen kan komme ind i landet og snakke med sine partnere, kunder og leverandører.
”Situationen lige nu ser stabil ud, men på sigt vil flere af virksomhederne sandsynligvis overveje, om de skal sikre sig ved at have alternative indkøbs- og afsætningsmuligheder i andre lande for at tilpasse sig en usikker fremtid, som vi ikke ved, hvordan ser ud med de mange geopolitiske spændinger. Jeg tror, at vores eksport til Kina vil vokse, men man vil finde andre sourcingmuligheder i øvrige asiatiske lande”, siger Halldor Halldorsson.
Dansk konkurrencefordel
Ifølge Eksportbarometer ser 49 procent af eksportvirksomhederne det stigende fokus og de øgede krav til ESG som en konkurrencefordel.
”De danske virksomheder har en fordel, fordi man har været foran i værdikæden. Danske leverandører har i lang tid været gode til at kigge på miljøpåvirkningen, der hvor vi køber varer, og vi er vant til, at kunderne stiller krav. Det er rigtig positivt, men vi skal fortsat gøre en stor indsats, for at vi kan kalde os front runners”, siger Halldor Halldorsson.
- PiB