Optimate overtager ERP-forretning af nordjysk IT-virksomhed

ERP-konsulentforretningen hos virksomheden Systemate er blevet overtaget af Optimate og skal give forretningen styrkede teknologiske kompetencer og understøtte en bredere kundeflade.

René J. Frøkjær fra Optimate (th.) og Jess Kristensen fra Systemate (tv.) giver en coronareglementeret albue på det nye aftale om overtagelse. Foto: Optimate.

04.05.2020

SCM.dk

Systemates konsulentforretning, der arbejder med Dynamics AX/365 FO, er per 1. maj nu blevet sammenlagt med Optimates nuværende forretning i Aalborg, og skal skabe en endnu mere slagkraftig konstellation i det nordjyske. 

Læs også: ”Vi skal ikke være ERP-selskabet, der bliver hacket!”

"Kundernes behov indenfor ERP-området bliver stadigt mere komplekse, og ved at sammenlægge de to forretninger, vil vi kunne udvide vores ydelser, og dermed endnu bedre kunne understøtte vores kunders forretningsmæssige behov”, siger CEO René J. Frøkjær fra Optimate.

Med opkøbet vil Optimate kunne få styrket sine kompetencer inden for blandt andet IoT, Machine Learning og RPA Software. Teknologier, der i stigende grad efterspørges i industrien i takt med cloud-løsninger som ERP, BI, CRM og lignende vinder indpas.

Et godt match
I ultimo 2019 valgte Systemate at fokusere sin indsats på softwareløsninger, hvor opkøbet skal understøtte virksomhedens ambitioner om kundernes digitalisering, og være med til at automatisere forretningsprocesser, der taler sammen med forskellige IT-løsninger.

”Systemate valgte da at afdække muligheden for, at finde en ny ejer til vores ERP-forretning, som dels vores medarbejdere, kunder og samarbejdspartnere kunne være trygge ved og se en fremtid i. Optimate blev ret hurtig vores første valg, og jeg er glad for, at vi i dag kan give stafetten videre til Optimate”, siger CEO for Systemate, Jess Kristensen.

Selvom der hersker usikkerhed i markedet, så var opkøbet en mulighed, som Optimate ikke kunne lade glide ud mellem fingrene. 

"Vi er virkelig glade for det her opkøb. Opkøbet bærer mange synergier med sig, og det er også derfor, vi har foretaget denne investering nu på trods af den igangværende corona-situation”, siger René J. Frøkjær. Foto: Optimate..

"Vi er virkelig glade for det her opkøb. Opkøbet bærer mange synergier med sig, og det er også derfor, vi har foretaget denne investering nu på trods af den igangværende corona-situation”, siger René J. Frøkjær og tilføjer:

"Vi har undervejs i købsprocessen haft vores overvejelser om, hvorvidt vi skulle fortsætte, men det her var for godt til ikke at gennemføre det. Vi har været meget selvsikre omkring, at det var det rigtige valg – og det gælder både omkring medarbejder og kunder”.

Stærke inden for kompleks logistik og produktion
De virksomheder, der i dag er kunder i Systemates ERP-forretning, overgår til Optimate, og vil fremover have muligheden for at drage fordel af en noget større leverance- og supportorganisation.

Begge virksomheder har gennem årene leveret indenfor områderne kompleks logistik og produktion, og dermed er der udover markedsmæssig synergi, også kompetencemæssigt et godt fit mellem de to forretninger. 

”Det at kunne levere præcist, hurtigt og med høj kvalitet har igennem årene været et varemærke for Optimate, og det er samme indtryk vi som konkurrent har af Systemate”, siger René J. Frøkjær.  

Læs også: Coronakrisen giver plads men også hovedbrud for transport- og logistikbranchen

Af samme årsag forventer René J. Frøkjær da også, at sammenlægningen af de to forretninger vil foregå gnidningsfrit. 

- HCL

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

04.11.2025SCM.dk

Global handel demonstrerer overraskende modstandskraft

03.11.2025SCM.dk

Erhvervstilliden blandt SMV’er når laveste niveau i næsten to år

03.11.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: Spar penge, tag hensyn til miljøet og minimer spild

03.11.2025SCM.dk

Valg af søfragts-partner kan gøre kæmpeforskel for dit scope 3 (og bundlinjen)

31.10.2025PALOMAT

Sponseret

Kom til Automationsdag hos BILA - Oplev automation hands on🤖

31.10.2025SCM.dk

Kombinationen af fysisk og psykisk pres fordobler risikoen for tidlig tilbagetrækning

31.10.2025SCM.dk

150 ledere og futurister peger mod en ny verdensorden

29.10.2025SCM.dk

Betonproducent reducerer CO2-udledning i værdkæden med 22 procent

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dematic
Messe
Logistik & Transport

Logistik & Transport is the Nordic region’s leading trade fair and conference for logistics and transport solutions, held annually at Svenska Mässan in Gothenburg. The event is the key meeting place for the entire logistics and transport industry. It brings together stakeholders from all parts of the sector to network, exchange experiences, and create new business opportunities.

Dato

04.11.2025

Tid

09:00

Sted

Gothenburg

Dansk Standard
Kursus
Sådan integrerer du et energi- og miljøledelsessystem, ISO 50001 og ISO 14001

Ledelsesstandarderne for miljøledelse ISO 14001 og energiledelse ISO 50001 har begge til hensigt at understøtte organisationer i at opnå løbende forbedringer af deres miljø- og energiforhold. På kurset bliver du introduceret til standardernes krav og får indsigt i, hvordan de to standarder kan integreres i et samlet ledelsessystem.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale 0, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
Diplomkursus i Energiledelse - ISO 50001

Med ISO 50001 bliver du klar til at efterleve det nye Energy Efficiency Directive, der i 2024 vil gøre det lovpligtigt for flere virksomheder end hidtil at implementere et certificeret energiledelsessystem eller gennemføre et energisyn.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Implement Consulting Group
Webinar
Unlock revenue growth in manufacturing’s after-sales business

The value of market data in transforming after-sales strategies

Dato

06.11.2025

Tid

08:00

Sted

Online